شیرین‌کام  به وقت نوروز

به گزارش سایت «به‌نظر»، طعم دلچسب و هوس‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیز شیرینی با تک‌تک لحظات خوش و به‌یادماندنی زندگی ما گره خورده است. حتی یک دورهمی ساده خانوادگی هم در فرهنگ ایرانی به صرف چای و شیرینی شکل می‌گیرد و این دسر یا میان‌وعده، اجر و قرب زیادی بین ما ایرانیان خوش‌خوراک و خونگرم دارد.

چیزی که در خرید شیرینی تازه و دلچسب اهمیت دارد انتخاب شیرینی‌فروشی معتبری است که حسن‌‌سابقه و شهرت زیادی بین مصرف‌کنندگان داشته باشد. برای شما هم پیش آمده که با ورود به یکی از منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایتخت بخواهید آدرس بهترین شیرینی‌‌فروشی تهران در آن منطقه را بدانید و از آن خرید کنید. شیرینی‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برخی قدمت چندین و چند ساله دارند و تنوع و کیفیت محصولاتشان مشتریان را تا به حال راضی نگه داشته است.

برای خرید شیرینی عید می‌توان از محل کار و زندگی فاصله گرفت و سری به گوشه گوشه تهران زد تا طعم این تهرانگردی، با شناسایی بهترین قنادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شهر شیرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود.

 از کجا بخریم؟

شیرینی یک واژه بسیار کلی است و هر نوع کیک و شیرینی فانتزی و سنتی را دربر می‌گیرد. ماندگاری بالای شیرینی، ‌تر و تازه بودن و تنوع محصولات پشت ویترین از معیارهای اساسی در انتخاب شیرینی‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برتر است.

البته معیارها در انتخاب شیرینی‌فروشی‌های برتر پایتخت چند بعدی است. مثلا برخی از این برندهای نام‌آشنا در پخت کیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معروف‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند و از گذشته در تهیه کیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلل مراسم عقد و عروسی شهره بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. برخی هم به تولید و عرضه شیرینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرسنتی خارجی و فرنگی شهرت دارند که عاشقان کیک و شیرینی را به سمت خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشانند. مهم‌تر اینکه در دنیای امروز باید فاکتورهای دیگری مثل تحویل درب منزل و سفارش آنلاین را هم در‌نظر بگیریم، ضمن اینکه برخی از شیرینی‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تمام این خدمات را عرضه می‌کنند و اتفاقا شعب متعددی دارند؛ اما به‌مرور زمان محصولات آنها افت کیفیت داشته و بنابراین دیگر در لیست برترین‌ها نمی‌گنجند.

 چه شیرینی بخریم؟

پیشنهاد می‌شود شیرینی‌های عیدتان را معمولا از گروه شیرینی‌های خشک و بدون خامه انتخاب کنید که مدت زمان ماندگاری بالاتری دارند و با خیال راحت‌تر می‌توانید آنها را برای ۲تا ۳ هفته نگهداری کنید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حتما به این نکته توجه کنید که برخی از قنادی‌ها برای اینکه بتوانند پاسخگوی تقاضای شب عید باشند از چند‌ماه قبل شیرینی‌ها را آماده کرده و در انبارها نگهداری می‌کنند که این امر باعث فاسد‌شدن زود‌هنگام شیرینی شده و باید حتما در زمان خرید به بو، طعم و تازه‌بودن شیرینی‌ها دقت کنید. شیرینی‌هایی که مدت زمان زیادی است مانده‌اند معمولا کدر رنگ‌اند و مزه ماندگی می‌دهند.  نکته مهم دیگر برای ‌تر و تازه‌ماندن شیرینی‌ها این است که حتما از ورقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شفاف پلاستیکی موجود در بازار استفاده کنید. به این صورت که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید چند متر از این ورقه‌ها را تهیه کنید و روی شیرینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را با آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن بپوشانید تا هم مانع گرد و خاکی شدن آنها شوید و هم آنها را تازه‌تر نگه دارید.

 افزایش قیمت مواد اولیه

با فراگیری کرونا، الگوی خرید شیرینی در جامعه تغییرات کرده و خرید در ۱۱‌ماه سال ‌با رکود جدی مواجه شده است. همین مساله باعث شده خریداران در اسفندماه، تجربه تغییرات قیمت طول سال‌ را به یکباره مشاهده کنند. تغییراتی که با برخی تحولات قیمتی در نهاده‌های تولید شیرینی، شتابی بیش از سال‌های قبل دارد.

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی تهران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: برای تامین مواداولیه صنف قنادان مشکلاتی ایجاد شده است به‌طوری که برای تهیه روغن تخصصی قنادی با مشکل مواجه هستیم و مجبور به تهیه این محصول از واسطه‌ها هستیم.  وی افزود: کمبود برای تهیه مواداولیه قنادی‌ها وجود ندارد اما ۲ ماهی است که روغن کمیاب شده و باید از بازارسیاه و با قیمت‌های بالایی خریداری کنند. رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی تهران ادامه داد: قیمت شکر نیز اخیرا افزایش داشته است به‌طوری که برای خرید هر کیلو از این محصول باید ۱۷۵۰۰‌هزار‌تومان پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: اتحادیه در تلاش است که تا حد امکان قیمت‌ها را افزایش ندهد اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید مجبور به تغییر قیمت‌های خود هستیم.

بهره‌مند گفت: مواداولیه در مقایسه با سال‌قبل ۱۰۰‌درصد و حتی در برخی موارد ۳۰۰‌درصد افزایش قیمت داشته اما قیمت انواع شیرینی ۳۰‌درصد برای شب عید امسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۵ نوع شیرینی داری قیمت مصوب هستند، تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم شیرینی ‌تر ۷۸‌هزار‌تومان، زبان و پاپیون ۶۵‌هزار‌تومان، کیک یزدی ۴۹‌هزار‌تومان و دانمارکی ۶۵‌هزار‌تومان در واحد‌های قنادی درجه یک تهران است.