سهولت در میزبانی از میهمان

سفره یکبار مصرف نیز مانند سایر ملزومات فن‌‌آوری و ابداعات زندگی مدرن برای راحتی، زیبایی، سهولت کارها و صرفه‌‌جویی در زمان به‌‌وجود آمده است. دلیل استفاده از این نوع سفره هر چه باشد، از نظافت تا کم کردن زحمت بانوان خانه‌‌دار، تنوع و زیبایی طرح و موارد استفاده از آن بسیار بالاست. موردی که می‌تواند از محیط آشپزخانه و میز غذا تا مجالس و دورهمی‌‌های دسته‌‌جمعی را رنگین، شاد و زیبا کند! از مجالس مختلف تا پیک‌‌نیک و میهمانی‌‌ها همه جا می‌توان رد پای این کالای پرطرفدار و خوش نقش‌ونگار را دید. مزایای مختلف کاربردی این نوع سفره، روزبه‌‌روز بر تعداد طرفداران آن اضافه می‌کند. این در حالی است که کاربرد معقولانه و متعادل آن و نیز تهیه محصولاتی با جنس مناسب برای این مورد، می‌تواند به حفظ محیط‌زیست و رعایت اصول بهداشتی کمک زیادی کند.  از سوی دیگر تنوع رنگ و جنس سفره می‌تواند در روحیه و اشتهای افراد تاثیرات عمیقی داشته باشد. همچنین این بخش از ملزومات سرو غذا، در حفظ بهداشت و نظافت محیط نیز بسیار موثر است.  خوشبختانه با رشد صنایع تولید سفره‌‌های یکبار مصرف، تنوع بالایی از طرح، رنگ و جنس سفره پدید آمده که افراد را با هر نوع سلیقه و الزامات کاربری پوشش می‌دهد. جنس کاربردی در این تولیدات نیز از نمونه‌های کاغذی تا ترکیبات تولیدی دیگر از دانه‌‌های گرانول پلی‌‌اتیلن با‌درصدهای ترکیبی متنوع با کربن است.  اما آمار مصرف این ملزومات نشان می‌دهد از دید کاربران، تنوع بالای طرح و نقش سفره یکبار مصرف بیش از هر مورد دیگری اهمیت دارد. خوشبختانه، استفاده از طرح و رنگ‌‌های متنوع، رضایت مصرف‌کنندگان را به‌‌طو کامل تامین کرده است.

تنوع از نظر جنس!

علاوه بر طرح و نقش، جنس مصرفی در ساخت این تولیدات نیز گوناگون است. این نکته موارد مصرف سفره‌‌ها را در موقعیت‌‌های مختلف شکل می‌دهد. برای مثال نمونه‌‌های کاغذی مصارف کوتاه ‌‌مدتی داشته و برای فضاهایی مفید هستند که از رطوبت و احتمال ریختن مایعات دور باشند. همچنین نمونه‌‌های پلاستیکی و طرح شیشه‌‌ای، بیشتر در رستوران‌‌ها و محافل بزرگ کاربردی هستند. نمونه‌‌هایی نیز با جنس قوی‌‌تر برای مصارف طولانی یا موقعیت‌‌های ویژه تولید می‌شود.

مصارف گوناگون

این کالای مصرفی، کاربردهای وسیعی نیز دارد که صرفا به وعده‌‌های غذایی محدود نمی‌شود. همه این مصارف به پاکیزگی محیط و پیشگیری از ریخت و پاش مواد کمک کرده و حفظ نظافت و نظم را در محیط آسان‌‌تر می‌کند. مانند زمانی که برای رنگ‌‌آمیزی دیوار، بازی بچه‌‌ها، نقاشی و موارد مشابه از سفره یکبار مصرف استفاده شده و مانع از نفوذ مواد رنگی و آلاینده به فرش و محیط می‌‌شویم.

تهدید سلامتی و محیط‌زیست ؟

در مقابل مزایا و فوایدی که سفره‌های یک بار مصرف دارند، برخی کارشناسان همواره در مورد مضرات استفاده از آنها برای محیط‌زیست هشدارهایی را اعلام می‌کنند. مثلا در یک نمونه گفته می‌شود این سفره‌ها به دلیل کربنی که در آنها به کار رفته تهدید بزرگی برای سلامتی مردم و محیط‌زیست محسوب می‌‌شوند. این طیف از کارشناسان معتقد هستند برای تولید این سفره‌ها، کربن و پلیمر را با یکدیگر مخلوط کرده و در نهایت پس از انجام فرآیندی سفره یکبارمصرف تولید می‌شود که کربنات منجر به بروز مشکلاتی در معده شده و عوارض دیگری از قبیل ریزش مو، کوتاهی قد و تبعات منفی دیگری را نیز در پی دارد. گفته می‌شود متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه هزینه تمام شده تولید برای آنها کاهش یابد و در نتیجه سود بیشتری داشته باشند از این ماده ارزان ولی خطرناک استفاده می‌کنند.

توصیه قبل از خرید

در همین حال فعالان این بازار به خریداران سفره‌های یکبار مصرف توصیه می‌کنند از خرید سفره‌های پشت کرک‌ دار که گرد و خاک و آلودگی کف زمین را به خود می‌‌گیرند و انواعی که نقوش برجسته داشته و آلودگی‌‌ها را در خود نگه می‌‌دارند و همچنین سفره‌‌هایی که پشت و روی آنها به سختی قابل شناسایی است خودداری کنند.

قیمت‌های فروش

همان طور که پیش‌تر اشاره شد سفره‌های یکبار مصرف تنوع تولید زیادی دارند. جنس بیشتر آنها مخلوطی از کاغذ و پلاستیک است.  در ادامه قیمت‌های فروش این محصول در بازار را مشاهده می‌کنید: سفره یکبار مصرف رول ۵۰ متری برند طاووس ۱۴ هزار، رول ۵۰ متری برند ارمغان ۱۴‌هزار و ۹۰۰، رول ۱۰ متری مجلسی برند رویال ۱۸‌هزار و ۴۰۰، رول ۵۰ متری مدل ترمه ۱۹ هزار، نایلونی مدل مادالیون ۲۰‌هزار و دویست، پلاستیکی ۲۵ متری طرحدار ۳۱ هزار، تشریفاتی کاغذی مدل لندی ۳۲ هزار، مدل گل ختمی رول ۲۵ متری بسته ۳ عددی ۳۳ هزار، مجلسی رولی ضد آب برند پلانگتون ۴۱‌هزار و ۷۰۰، هوم پلاس طرح اسلیمی رول ۲۰متری عرض ۱۰۰سانتی‌متر ۴۷هزار، کوالا مدل ۱۰۰۲ رول ۲۰ متری ۵۶ هزار، مدل تجزیه‌پذیر پیلگون ۵۰ متری ۵۹‌هزار و ۵۰۰ و رول ۲۵ متری برند کوالا با قیمت ۶۲‌هزار تومان به فروش می‌رسد.