12

 از چه نورهایی استفاده کنیم؟

لامپ‌‌‌‌‌‌‌های فلورسنت، نورهای سرد و سفید روشن دارند و لامپ‌‌‌‌‌‌‌های رشته‌‌‌‌‌‌‌ای میزان بیشتری اشعه فرابنفش تولید می‌کنند که طبق تحقیقات با آسیب‌‌‌‌‌‌‌ همراه است به همین دلیل تقاضای این لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها کاهش یافت و عملا لامپ‌‌‌‌‌‌‌های ال‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌دی جای آنها را گرفت. بخشی از عملکرد یک لامپ به حباب یا شیشه آن برمی‌گردد. این حباب‌‌‌‌‌‌‌ است که باعث تنوع لامپ‌‌‌‌‌‌‌ و نور آن می‌شود، به‌همین‌دلیل یکی از موارد تاثیرگذار در نور منزل یا محل کار، نوع لامپی است که انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌کنید. به گفته کارشناسان برای هر 12متر‌مربع فضا به‌طور معمول 15‌وات لامپ ال‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌دی نیاز است و اگر طرفدار فضا با نور بیشتر هستید می‌‌‌‌‌‌‌توانید آن را تا 20 وات بالا ببرید. مثلا برای آشپزخانه نور بیشتری لازم است و قاعدتا برای اتاق خواب نور کمتر. برای محاسبه میزان نور موردنیاز با همان فرمول هر 12متر 15وات حساب‌‌‌‌‌‌‌وکتاب کنید. برای مثال در یک فضای 24متری باید 30 وات لامپ ال‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌دی نصب کنید تا روشنایی استاندارد داشته‌‌‌‌‌‌‌باشد، البته همان‌طور که گفته شد میزان نور تاحدودی به خود شما بستگی دارد. این نکته را مدنظر داشته‌‌‌‌‌‌‌باشید که واحد اندازه‌‌‌‌‌‌‌گیری نور لامپ «لومن» معیار بهتری نسبت به «وات» است. هرکدام از لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها ویژگی‌‌‌‌‌‌‌های خاص خودشان را دارند و برای انتخاب درست باید خصوصیاتی مثل میزان مصرف انرژی و نوع آنها را بررسی کرد.

 چه لامپی برای کجا؟

برای انتخاب نور مناسب باید به‌کاربری هر مکان توجه کنید. با سه نوع نورپردازی می‌توان نور منزل یا محیط کار را تعریف کرد: نورپردازی محیطی، نورپردازی کاری و نورپردازی اکسنت (accent).  نورپردازی محیطی سعی می‌‌‌‌‌‌‌کند میزان نور طبیعی که یک مکان را روشن می‌‌‌‌‌‌‌کند، به وسیله نور مصنوعی تقویت کند. درست برعکس نورپردازی کاری که سعی می‌شود بیشترین استفاده را از نور طبیعی ‌‌‌‌‌‌‌کند و لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها را در نقاط خاصی متمرکز می‌کند. چراغ‌‌‌‌‌‌‌های رومیزی، چراغ‌‌‌‌‌‌‌های مطالعه و چراغ‌‌‌‌‌‌‌های کمد و کابینت در این نوع نورپردازی قرار می‌‌‌‌‌‌‌گیرند. نمونه سوم نورپردازی یعنی اکسنت برای محیط‌‌‌‌‌‌‌های خاص است. اصولا در این روش نور برای جلب‌توجه روی جسمی متمرکز می‌شود.  حال با توجه به استفاده‌‌‌‌‌‌‌ای که از نقاط مختلف منزل یا دفتر کار می‌‌‌‌‌‌‌کنید، می‌‌‌‌‌‌‌توانید از این روش‌ها برای نورپردازی استفاده کنید. خلاقیت داشته باشید و سعی کنید نور منزل را آنطور که می‌خواهید تنظیم کنید. برای مثال می‌توان گوشه‌‌‌‌‌‌‌ای از فضای نشیمن روی تابلو یا مجسمه‌‌‌‌‌‌‌ای از نور اکسنت استفاده کرد و از نور محیطی هم بهره برد. بهتر است برای اتاق‌خواب از نورپردازی محیطی استفاده کنید و هرگونه نور را از قسمت تخت‌‌‌‌‌‌‌خواب دور نگه دارید. اتاق‌‌‌‌‌‌‌ خواب‌‌‌‌‌‌‌ها معمولا کاربردی چندگانه مثل استراحت و مطالعه دارند به همین دلیل می‌توان با نور محیطی گوشه‌‌‌‌‌‌‌ای از آن را برای مطالعه یا قسمت کم‌‌‌‌‌‌‌نورتر را برای خواب انتخاب کرد. درضمن رنگ دیوارها هم بر انعکاس نور بسیار تاثیر دارد و در هنگام انتخاب سیستم نورپردازی، به این مهم هم توجه داشته‌‌‌‌‌‌‌باشید.

 لامپ‌‌‌‌‌‌‌های پرتقاضا

 لامپ‌‌‌‌‌‌‌های هالوژنی معمولا 3 تا 8 وات قدرت دارند و در آرک‌‌‌‌‌‌‌های دور پذیرایی و آشپزخانه کار می‌شوند. این لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها نورهای متمرکز دارند و معمولا برای نورپردازی و زیبایی استفاده می‌شوند. لامپ‌‌‌‌‌‌‌های شمعی و اشکی خانگی هم بین 3 تا 7 وات قدرت دارند و معمولا برای لامپ‌‌‌‌‌‌‌های لوستر، چراغ خواب و سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند. به این لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها پایه‌شمعی هم می‌گویند. البته برخی از لامپ‌‌‌‌‌‌‌های پایه‌‌‌‌‌‌‌شمعی هالوژنی هستند و نمونه‌‌‌‌‌‌‌های غیرهالوژنی آن‌هم در بازار یافت می‌شود. لامپ‌‌‌‌‌‌‌های حبابی خانگی که بیشترین تقاضا را دارند برای لوسترها و لامپ‌های آویز چراغ و همینطور سرویس استفاده می‌شود. قدرت این لامپ بین 7 تا 20 وات است و اگر برای حباب سرویس‌های بهداشتی تهیه کنید حواستان باشد از اندازه حباب بزرگ‌تر نباشد. لامپ‌‌‌‌‌‌‌های سوزنی با توان 2 تا 5/ 3‌وات هم معمولا برای لوسترها و چراغ مطالعه به‌‌‌‌‌‌‌کار می‌‌‌‌‌‌‌روند. این لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها نور زیادی ندارند اما نوع ال‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌دی آن از نمونه باکیفیت است. مثل چراغ‌‌‌‌‌‌‌های هالوژنی سقفی که با توان 4 تا 30وات در بازار عرضه می‌شوند و معمولا در آرک‌‌‌‌‌‌‌های اطراف اتاق نشیمن و همینطور برای آشپزخانه زیاد استفاده می‌شود. البته نمونه روکار این لامپ در پارکینگ‌‌‌‌‌‌‌ها هم استفاده می‌شود.

با فرض اینکه اندازه فضاهای مختلف یک منزل معمولی است برای آشپزخانه بین 5هزار تا 10هزار تومن، برای حمام 4هزار تا 8هزار، برای اتاق خواب 2هزار تا 4هزار، اتاق نشیمن یک‌‌‌‌‌‌‌هزار و 500 تا 3هزار، اتاق ناهارخوری 3هزار تا 6هزار و دفاتر خانگی بین 3هزار تا 6هزار لومن نور درنظر بگیرید.