11

هر چند وضعیت در مورد خرید چرخ‌های خیاطی خانگی برعکس بوده است. چرخ‌خیاطی خانگی در اوایل سال جاری تا 20‌درصد افزایش قیمت داشت و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بازار این کالا دچار رکود نسبی است.

یکی از پرسش‌های متداول متقاضیان خرید چرخ‌خیاطی، انتخاب بین انواع چرخ‌خیاطی خانگی و صنعتی است. این سوال فقط از طرف افرادی نیست که تازه وارد دنیای خیاطی شده‌اند. حتی حرفه‌ای‌های گلدوزی و خیاطی هم گاهی این ابهام را دارند.

آیا چرخ‌خیاطی صنعتی با چرخ‌خیاطی خانگی تفاوت دارد؟ باور کنید یا نه، تفاوت‌های مختلفی بین چرخ‌خیاطی‌ها وجود دارد. اگرچه ممکن است اجزای مشابهی مانند موتوری که سوزن چرخ را تغذیه می‌کند وجود داشته باشد، ولی نوع استفاده و روش‌ها بسیار متفاوت هستند.

تفاوت در جنس پارچه‌های مورد استفاده

به گزارش سایت«به نظر» چرخ‌خیاطی‌های خانگی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتوانند اکثر جنس پارچه‌هایی که یک خانم خانه‌دار به آن نیاز دارد، مدیریت کنند. این ویژگی باعث می‌شود که آنها برای دوخت اکثر پارچه‌های سبک که ممکن است نیاز به تعمیر یا استفاده در خانه داشته باشند، انعطاف‌پذیر باشند. چرخ‌خیاطی‌های صنعتی در مقیاس بسیار بزرگ‌تر، اغلب با پارچه‌های ضخیم‌تر و سنگین‌تر کار می‌کنند و در طول روز به‌طور مکرر در یک محیط صنعتی و برای ساعت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب افرادی که خواهان خرید چرخ‌خیاطی صنعتی هستند، روی دوختن چند چیز خاص تمرکز می‌کنند که نیاز به دستگاه قوی و بادوام دارد.

چرخ‌خیاطی‌های خانگی طوری طراحی شده‌اند که برای چند ساعت استفاده می‌شوند و کاربر می‌تواند به راحتی یک کار خیاطی را متوقف و شروع کند. چرخ‌خیاطی‌های صنعتی برای حجم کاری سنگین‌تر طراحی شده‌اند. قادر به اجرای ساعت‌های طولانی‌تر و رسیدگی به کار خیاطی فشرده‌تر هستند. اگر در پروژه‌های خیاطی خود جدی هستید و نیاز دارید که دائما از چرخ‌خیاطی خود استفاده کنید، بهتر است به دنبال یک مدل صنعتی مناسب باشید، زیرا مدل‌های خانگی پاسخگوی نیاز شما نخواهند بود.

تفاوت در جنس چرخ‌خیاطی

از آنجا‌ که چرخ‌خیاطی‌های صنعتی باید ساعت‌ها کار کنند، جای تعجب نیست که اجزای بسیار سنگینی در آنها وجود داشته باشد. از موتور گرفته تا میله‌ها و قطعات مکانیکی که باعث کارکرد دستگاه می‌شوند، همه در هر دو دستگاه کار مشابهی را انجام می‌دهند، اما تفاوت به راحتی قابل مشاهده است.

چرخ‌خیاطی صنعتی دارای موتورهای بزرگی هستند که می‌تواند دستگاه را در طول ساعت‌ها کار برق‌رسانی کند، در حالی که چرخ‌خیاطی‌های خانگی دارای موتورهای کوچک‌تر و فشرده‌تری هستند و مدت زمان کمتری کار می‌کنند.

چرخ‌خیاطی‌های خانگی همه‌کاره هستند

چرخ‌خیاطی‌های خانگی بسیار متنوع هستند و می‌توانند به‌راحتی اکثر پروژه‌های خیاطی را انجام دهند. شاید دیده باشید که از آنها در دوختن همه‌چیز از لباس‌های کودک گرفته تا لباس مجلسی استفاده می‌شود! اما چرخ‌خیاطی‌های صنعتی برای انجام یک کار خاص طراحی شده‌اند. در واقع برای دوخت لباس‌هایی که شامل چندین فرآیند مختلف می‌شوند، چرخ‌خیاطی‌های صنعتی متعددی مورد نیاز خواهد بود. اگر به دنبال تبدیل کردن پروژه‌های خانگی به یک کسب و کار هستید، یا به سرعت و دوام بیشتری در چرخ‌خیاطی نیاز دارید، ارتقای چرخ‌خیاطی خانگی به یک چرخ‌خیاطی صنعتی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، اما برای استفاده‌های شخصی، خرید چرخ‌خیاطی خانگی توصیه می‌شود.

دوام بیشتر

چرخ‌خیاطی‌های خانگی نمی‌توانند با برخی پارچه‌ها، به ویژه پارچه‌های ضخیم و سخت مانند جین و چرم دست‌وپنجه نرم کنند. آنها همچنین نمی‌توانند در برابر استفاده مداوم و تمام مدت به روشی که چرخ‌خیاطی‌های صنعتی می‌توانند، مقاومت کنند. فقط به این دلیل که برای این کار طراحی نشده‌اند! چرخ‌خیاطی‌های صنعتی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که محکم و بادوام باشند، ولی اجزا‌، بدنه و موتورها، برای استفاده مکرر بهینه نشده‌اند.

چرخ‌خیاطی‌های خانگی ارزان‌تر هستند تا حدی به این دلیل که از پلاستیک بیشتری استفاده می‌کنند و فلزات و هزینه ساخت کمتری دارند. همچنین آنها به موتورهای بزرگ یا میزهای مشابه هم نیازی ندارند. بعضی از چرخ‌خیاطی‌های صنعتی قیمت‌های بسیار بالایی دارند.

چرخ‌خیاطی‌های صنعتی نه تنها استقامت بیشتری دارند، بلکه بسیار سریع‌تر از مدل‌های خانگی هستند. اگر به چرخ‌خیاطی‌های خانگی عادت کرده‌اید، در ابتدا ممکن است کارآمدی و سرعت چرخ‌های صنعتی برای شما یک شوک باشد. هنگامی که به روند تولید سریع‌تر این چرخ‌ها عادت کردید، متعجب خواهید شد که چگونه تا به حال از آن استفاده نکرده‌اید. به این دلیل که موتورهای آنها بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر هستند. تولید محصولات با کیفیت دوخت بالا در زمان بسیار کمتر، می‌تواند کمک بزرگی برای تولیدی‌هایی باشد که در تیراژ بالا دوخت و دوز می‌کنند، اما اگر از دستگاه خود برای کارهای عمومی استفاده می‌کنید، ممکن است به این قدرت اضافی نیاز نداشته باشید.

از آنجا‌ که چرخ‌های خانگی جمع و جورتر هستند و معمولا از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند، بسیار قابل حمل‌تر هستند و می‌توانند در هر مکانی با کمی فضای میز استفاده شوند. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری برای خرید یک چرخ‌خیاطی صنعتی هستید، مهم است که در نظر داشته باشید که آنها را نمی‌توان به خوبی مانند یک مدل خانگی جابه‌جا کرد. علاوه بر بزرگ‌تر بودن سر دستگاه، چرخ‌خیاطی‌های صنعتی میزهایی دارند که شامل موتورهای بزرگ مورد نیاز برای تغذیه آنهاست.

کیفیت دوخت بیشتر

کیفیت دوخت محصولات تولید شده با چرخ‌خیاطی‌های صنعتی بسیار بالاتر از یک چرخ‌خیاطی خانگی است. چرخ‌خیاطی‌های خانگی نتیجه‌ای عالی برای دوخت و دوزهای کوچک دارند، اما اگر می‌خواهید تولیدات خود را بفروشید، باید برای دوخت با کیفیت حرفه‌ای سراغ چرخ‌خیاطی‌های صنعتی بروید.