13

  چطور کار می‌کند؟

در بین انواع و اقسام نوشت‌افزاری که امروزه استفاده می‌شود کم‌تر کسی به‌کاربرد مدادتراش اهمیت می‌دهد، اما ظهور و عرضه اولین مدادتراش برقی در بازار نشان داد که چقدر این ابزار پیش‌پاافتاده می‌تواند برای دانش‌آموزان، دانشجویان و در انجام امور هنری و گرافیکی ضروری و مهم باشد.

به گزارش «به‌نظر» مداد‌تراش‌های برقی همگام با تکنولوژی‌های اخیر و در جهت کاهش انرژی مصرفی و زمان تراشیدن مدادها طراحی شده‌اند؛ درست مثل انواع دستگاه‌های برقی که نمونه دستی آنها در گذشته موجود بوده است.  از نظر ظاهر و بدنه تفاوت چشمگیری بین مداد‌تراش‌های دستی و برقی مشاهده می‌کنیم. در نگاه اول اهرمی که برای تراشیدن دستی مدادها در مدل‌های رومیزی وجود داشت در مدادتراش برقی حذف شده است، بنابراین در کل شاهد ظاهر جمع و جور، لوکس و زیباتری هستیم.  مداد‌تراش‌های برقی به‌عنوان تراش هوشمند هم شناخته می‌شوند و به یک موتور الکتریکی مجهز هستند. این موتور معمولا با انرژی باتری قلمی کار می‌کند و فقط کافی است مداد را داخل دهانه قرار دهید تا دستگاه به‌صورت خودکار تراش را شروع کند.

  مداد‌تراش برقی ارزش خرید دارد؟

در بازار لوازم‌التحریر با جهش قیمتی نوشت‌افزار روبه‌رو هستیم؛ همین عاملی است تا خانواده‌ها برای انتخاب محصولات بازار هوشمندانه‌تر عمل کنند.  مهم‌ترین سوالی که در انتخاب مداد‌تراش‌های برقی مطرح می‌شود این است که این محصول با قیمت فعلی ارزش خرید دارد یا نه؟ در پاسخ باید بگوییم که همه‌چیز به شما و نیازهای شما بستگی دارد. شاید بهتر باشد برای رسیدن به جواب نقاط قوت و ضعف این دستگاه را به ترتیب بررسی کنیم:

  فوت و فن استفاده

تراشیدن مداد در ظاهر بسیار ساده و پیش‌پاافتاده است؛ اما کارکردن با مداد‌تراش‌های برقی فوت و فن خود را دارد و در صورتی‌که نکات زیر در تراشیدن مداد را رعایت نکنید عمر دستگاه کاهش می‌یابد.  در مدل‌های دستی معمولا نیازی به فشردن مداد نیست؛ اما در مداد‌تراش برقی لازم است مداد اندکی به داخل فشرده شود تا تیغه‌ها به‌صورت خودکار شروع به‌کار کنند. بیش از حد فشردن مداد سبب آسیب به‌دستگاه می‌شود و بدون فشار‌دادن تیغه‌ها کار نمی‌کنند.  بازدهی و راندمان دستگاه مداد‌تراش برقی تا حد زیادی به تیز‌بودن تیغه‌ها بستگی دارد. یکی از مزایای انواع مدل‌های برقی قابلیت تعویض تیغه است و معمولا تیغه یدک مداد‌تراش برقی در بازار وجود دارد. برای افزایش طول عمر و بازدهی دستگاه لازم است به‌صورت دوره‌ای قطعات عوض شوند.

 محدوده قیمتی

قیمت انواع مداد‌تراش برقی از 200‌هزار تومان شروع می‌شود و در بعضی از مدل‌ها تا 2میلیون تومان نیز می‌رسد. با این حال هنگام خرید مدادتراش برقی، بهتر است با پرداخت هزینه‌ای حدود 10 تا 30 درصد، تجهیزات جانبی نظیر تیغه یدکی و شارژر و باتری شارژی را نیز خریداری کنید.