بازار گرم ظروف یلدایی

2

  آجیل‌‌خوری‌‌های یلدایی

ظرف‌‌هایی به رنگ سبز و قرمز که زیر نور چراغ غرفه‌ها شاداب‌‌تر شده‌‌‌‌اند. ساعت به 6 نرسیده اما هوا در حال تاریک شدن است و بازارچه پارک لاله تازه جان گرفته‌‌ است. غرفه‌ها کالاهای جدید شب یلدایی را با آب و تاب به مردم نشان می‌دهند و در بعضی از غرفه‌ها دو یا سه مشتری در صف خرید ایستاده‌‌اند. بازارچه شلوغ است. بیشتر غرفه‌ها ظرف‌‌های سفالی و چینی را که به شکل انار و هندوانه ساخته شده‌اند جلوی غرفه چیده‌‌اند و مردمی که بیشتر خانوادگی به بازار سر زده‌‌اند، با وسواس ظرف‌‌های خوش آب و لعاب سرخ را وارسی می‌کنند. یکی از این فروشندگان ظرف‌‌های آجیل‌‌خوری بزرگ سفالی را 170هزار تومان قیمت زده است، برچسب‌‌های قیمتی روی نمونه‌های کوچک‌تر این ظرف اعداد 120هزار تومان، 70هزار تومان و ظرف‌‌های کوچک‌تر با همان شکل و طرح 30هزار تومان را نشان می‌دهد.

هر غرفه با توجه به سلیقه و ذائقه تولیدکننده‌‌اش سعی کرده کالاهای متنوعی عرضه کند، برای مثال یکی از غرفه‌های بازارچه لاله ظرف‌‌هایی با طرح هندوانه و انار یلدایی را که سایز بزرگی هم ندارند 120هزار تومان قیمت زده است. به گفته فروشنده این ظرف‌‌ها از جنس چینی سرامیک است. کارشناسان می‌گویند رنگ روی ظروف سرامیک بهتر می‌‌نشیند اما قیمت تمام‌‌شده سفال کمتر است. این فروشنده کف قیمت ظرف‌‌های سرامیکی کوچک را 50هزار تومان و نمونه‌های بزرگ‌تر آن را 300هزار تومان تعیین کرده است؛ اعدادی که برای نمونه‌های سفالی به ترتیب 20 تا 170هزار تومان است. علاوه بر ظرف‌‌های یلدایی، ظرف‌‌های خوش نقش و نگار دیگر سفالی و سرامیکی هم مشتری‌‌های خاص خودشان را دارند.

 تزئینات یلدایی

با گشت‌ و‌گذار کوتاهی در بازارچه پارک لاله می‌توانید بخش قابل‌‌توجهی از تزئینات یلدایی را هم تهیه کنید. برای مثال انارهای سفالی کوچک از دانه‌‌ای 10هزار تومان تا 25هزار تومان در بازارچه موجود است. همین‌طور غرفه‌هایی بادکنک‌‌ها و عروسک‌‌های پارچه‌‌ای کوچکی راکه دانه‌‌ای 10 تا 15هزار تومان قیمت دارند برای فروش گذاشته‌‌اند. همین‌طور ظرف‌‌های تزئینی دیگری مثل جادستمال‌‌کاغذی که به شکل برشی از هندوانه است به نرخ 30هزار تومان و ماهی‌‌های کوچک آبی که کنار تیله‌ها در ظرف هستند هم از 10 تا 15هزار تومان فروخته می‌شوند.

 هدیه یلدایی

فروشنده غرفه‌‌ای که ظرف‌‌های مسی میناکاری شده و تابلوفرش می‌‌فروشد درباره میزان خرید هدیه برای شب یلدا می‌گوید: «میهمانی‌‌ها تازه داشت خودش را نشان می‌‌داد که زمزمه اومیکرون دوباره بازار را خراب کرد. اما بد نیست، در این دو سه روز برای خرید کادو زیاد سر زده‌‌اند.» این غرفه ظرف‌‌های میناکاری شده‌‌ مسی را از 70هزار تومان تا 750هزار تومان قیمت زده‌‌ بود و «نمونه‌هایی که درآن مس و فیروزه کار شده از 500هزار تومان شروع می‌شود به بالا». به گفته این فروشنده متوسط مبلغی که مردم برای خرید کادو هزینه می‌کنند «بین یک تا دو میلیون تومان است. بعضی از قالیچه‌ها و تخته‌‌نردها تا 5میلیون تومان هم قیمت دارند و آنها هم گاهی چشم مشتری را می‌گیرد». این فروشنده به ما می‌گوید کالاهای بازی، قالیچه و گلدان‌‌های میناکاری‌‌شده در صدر تقاضای خریداران هدیه شب یلدا قرار دارند.

 تغییر ذائقه؟

با جهش قیمتی که بسیاری از کالاها از جمله ظروف‌‌ را درنوردید، ذائقه خریداران به سمت جنس‌‌های سفالی و سرامیکی و ارزان‌‌تر رفته است. البته تقاضا برای این نوع کالاها در گذشته هم وجود داشت اما افزایش قیمتی که ظروف برند داشتند در افزایش تقاضای ظروف سفالی بی‌تاثیر نبود. به گفته کارشناسان دو مزیت رقابتی ظرف‌‌های سفالی، قیمت تمام‌‌شده پایین و تنوع آنها در طرح و رنگ است. گفت‌وگوهای ما با فروشنده‌های بازارچه لاله نشان می‌دهد بودجه لازم برای خرید یک‌‌ دست بشقاب، کاسه و فنجان سفالی و سرامیکی بین 100 تا 300هزار تومان بسته به کیفیت کالا تغییر می‌کند.