جدیدترین آمار منتشر شده درباره وضعیت تولید و قاچاق سیگار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در نیمه اول امسال بیش از ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید بیش از ۲۵ میلیارد نخ در مدت مشابه سال قبل، ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در حال حاضر ۲۴ واحد تولید سیگار فعال هستند که نشان می‌دهد دو واحد به تولیدکنندگان اضافه شده است.

در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف شش ماهه سیگار ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ برآورد شده و همچنین توقف واردات رسمی سیگار از سال ۱۳۹۷، برآورد قاچاق سیگار هم با ۴۶ درصد کاهش، از ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون نخ سیگار در شش ماهه اول سال قبل به ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.

گفتنی است که موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته؛ اخیرا هم رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش قیمت سیگار در سه ماهه چهارم سال و در پی اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده سیگار و در نتیجه آن افزایش قاچاق خبر داده بود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد.

در ادامه قیمت فروش برخی از انواع سیگار در بازار را ملاحظه می‌کنید: وینستون مدل اولترا هر پاکت ۲۰هزار، وینستون مدل ایکس‌اس ۳۰‌هزار ، وینستون مدل میکس ۲۵هزار ، کمل مدل رنگ آبی ۱۳‌هزار ، کمل مدل رنگ سفید ۱۴‌هزار ، مگنا مدل لایت ۱۲‌هزار ، مگنا مدل اولترا ۱۳‌هزار ، جی‌۱ همه مدل ۱۱هزار‌، بهمن ۸ تا ۹ هزار، مارلبرو مدل عرب ۵۰‌هزار‌، مارلبرو مدل پلاس ۸۰‌هزار و کنت مدل رنگ قرمز ۱۷‌هزار ، مدل ۴ با قیمت ۱۷‌هزار و مدل نانو این برند با قیمت ۱۹‌هزار تومان به فروش می‌رسد.