چه آباژوری بخریم؟

5 copy

همراه با افزایش قیمت چوب و فلز و همین‌طور نرخ دستمزد کارگران‌قیمت تمام شده این کالا هم افزایش یافته است به‌گونه‌‌ای که مشاهدات «دنیای‌اقتصاد» حاکی از متوسط قیمت 700هزار تومانی آن است. البته به سبب وجود نمونه‌‌های مختلف از کالا نمی‌‌توان بازه خاصی برای آن تعریف کرد و قیمت‌ها با توجه به کیفیت مواد اولیه کار شده متفاوت است.

   نورهای رنگی بر دیوار خانه

فضاها برای زیباتر شدن به نور نیاز دارند و یکی از راه‌‌های زیبایی منازل استفاده از آباژور است. نورهای مختلف تاثیرات متفاوتی می‌‌گذارند، برای مثال نورهای عمودی فضا را روشن می‌‌کنند و نورپردازهای ملایم سایه می‌‌اندازند و در تاریکی، فضا را شاعرانه می‌‌کنند.

به همین دلیل تنها خرید آباژور مهم نیست و جای‌‌گذاری و نوع آن هم در زیبایی منزل بسیار مهم است. منازل معمولا دو نوع چیدمان دارند؛ سنتی یا مدرن. در صورتی که خانه‌‌تان را سنتی دکور کرده‌‌اید از آباژورهای کلاسیک یا به اصطلاح امپراتوری استفاده کنید که چیدمان منزل به‌‌هم نخورد؛ اگر هم وسایل خانه را مدرن چیدمان کرده‌‌اید می‌توانید از آباژورهای رنگی استفاده کنید.

از آنجا که آباژور نوری فرعی است و معمولا برای زیبایی استفاده می‌شود، به همین دلیل جای‌‌گذاری آن در دکوراسیون بسیار مهم است. یکی از نکات اصلی، حفظ هارمونی و هماهنگی بین آباژور و وسایل خانه است؛ توجه داشته‌‌ باشید که نورهای گسترده و شفاف بیشتر برای ایجاد روشنایی در بسترهای تیره استفاده می‌شود و نورهای مات و رنگی معمولا جنبه تزئینی دارند. آباژورها از پایه‌‌ای چوبی یا فلزی، کلاهک و لامپ تشکیل شده‌اند که هر سه این اجزا را برای خرید آباژور باید مورد توجه قرار داد. کلاهک بیشترین تاثیر را در نور دارد، شما می‌توانید از کلاهک‌‌های شیشه‌‌ای، فلزی یا کاغذ استفاده کنید و همه این نمونه‌‌ها همراه با طرح‌‌های مختلف هم در بازار موجود است. اگر کلاهک پارچه‌‌ای مدنظر دارید باید منتظر حسی متفاوت باشید، پس بسته به نوع چیدمان منزل‌‌تان از رنگ و نوع کلاهک اطمینان خاطر پیدا کنید. برای مثال نور کلاهک‌‌های کتانی یا پنبه انتقال حس کمتری دارند و درعوض کلاهک‌‌هایی که از ابریشم ساخته شده‌‌اند نور بیشتر و حس القای قوی‌‌تر بروز می‌‌دهند. البته نظافت این کلاهک‌‌ها به سبب حساسیت پارچه آنها سخت است.

   چه آباژوری استفاده کنیم؟

آباژور وسیله‌‌ای تزئینی است و به دلیل نوری که می‌‌تابد تاثیر قابل‌‌توجهی روی نمای منزل دارد به همین دلیل در خرید آن عجله نکنید. آباژورها اندازه‌‌های مختلفی دارند پس سعی کنید ابتدا جای آباژور را در منزل مشخص کنید. بسته به نوع دکور خانه، می‌توانید از آباژورهای بلند یا آباژورهای رومیزی استفاده کنید. اگر پذیرایی شما سقف کوتاهی دارد از آباژورهای پایه‌‌بلند استفاده کنید که با تابش نور به بالا نمای بلندتری به سقف می‌‌دهد.

آباژورهای رومیزی هم به سبب اشاعه خطوط عمودی و افقی، فضای نو و تازه‌‌ای برای شما فراهم می‌آورد. مبل‌‌های پذیرایی جزو اصلی‌‌ترین عناصر دکور هستند پس از تناسب آباژورتان با آن مطمئن شوید. فضای خالی بین مبل‌‌ها یکی از فضاهایی است که می‌توان آباژور را آنجا قرار داد.

کنسول‌‌ها را هم فراموش نکنید؛ آباژورهای رومیزی برای همین طراحی شده‌‌اند و شما می‌توانید با توجه به جنس و رنگ میز و دیوار، آباژور مناسب را انتخاب کنید. یکی دیگر از مکان‌‌های مناسب راهرو است.

راهروها معمولا کسل‌‌کننده و در عین حال بهترین جا برای چیدن وسایل تزئینی است. با استفاده از نور آباژور می‌توان فضای خاصی در راهروها ایجاد کرد که باتوجه به مشخصات راهروها می‌توانید نوع پایه‌‌بلند یا رومیزی آن را انتخاب کنید. به خاطر داشته‌‌باشید که آباژورها در نقاط تاریک منزل جلوه و کارآیی بهتری خواهند داشت. اگر هم برای اتاق خواب به آباژور نیاز دارید، سعی کنید آباژور رومیزی کوتاه با نور ملایم بخرید که خللی در خواب ایجاد نکند.

   آباژور چند؟

مواد اولیه آباژور وسیله خاصی نیست، آنها از فلز، چوب، شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌‌اند با این‌حال به سبب افزایش قیمت نهاده‌‌‌‌های تولید قیمت این اقلام در بازار نوسان داشته است.

جست‌وجوی خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌‌دهد متوسط قیمت خرید یک آباژور با کیفیت معمولی حدود 700هزار تومان است؛ برای مثال یکی از آباژورهای رومیزی با طرح کلاسیک 300هزار تومان قیمت دارد اما نمونه پایه‌‌بلند یک‌میلیون تومانی آن هم در بازار موجود است.