هزینه خصوصی‌سازی صدا

از همین رو تکنولوژی به شکل‌های مختلف این نیازها را پوشش داده و در طول سال‌های متمادی انواع هدفون، هدست، هندزفری و دیگر وسایلی از این دست تولید شده است. از آنجا که ممکن است گاهی برخی افراد کاربردهای این وسیله‌ها را با هم اشتباه بگیرند، ابتدا توضیح مختصری درباره این سه مورد ارائه می‌دهیم. هدفون با دوگوشی از دو بلندگوی کوچک و مجزا که بر روی گوش کاربر قرار می‌گیرد تشکیل شده و از طرفی به یک مولد صوت مثل تقویت‌‌کننده صدا، رادیو یا پخش‌کننده دیسک فشرده متصل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هندزفری اما وسیله‌‌ای است که بدون نیاز به  دست می‌توان از آن استفاده کرد. هندزفری در انتقال فرامین در دستیار‌‌های صوتی، رادیو، موبایل و بسیاری از ابزار‌‌های صوتی و چندرسانه‌‌ای استفاده می‌شود. در بسیاری از کشور‌‌ها استفاده از این وسیله در حین تماس با تلفن همراه به هنگام رانندگی الزامی شده‌‌، هرچند پژوهش‌ها نشان داده هرگونه صحبت با موبایل هنگام رانندگی می‌تواند ضریب خطر را بالا ببرد. هندزفری ممکن است دارای سیم یا بدون سیم باشد. و سرانجام هدست نیز کاربردی مانند هدفون دارد اما از دو بلندگوی کوچک (در بعضی موارد یک بلندگو) تشکیل شده که روی گوش کاربر قرار می‌گیرد. به زبان ساده، هدست همان هدفون است با این تفاوت که میکروفن نیز دارد.

در میان این سه مورد استفاده از هدفون بسیار بیشتر از دو مورد دیگر است. با پیشرفت تکنولوژی هدفون‌‌ها و تغییر سلیقه کاربران، مرز بین هدفون‌‌های خانگی یا حرفه‌‌ای با مدل‌های قابل حمل به مرور در حال حذف شدن است. اما هنوز هم انتخاب یک هدفون مناسب کار ساده‌‌ای نیست و نیاز به دانش فنی و راهنمایی‌‌های متنوع دارد.

 نکات قبل از خرید

قبل از خرید این سه محصول یعنی هدفون، هندزفری و هدست باید به نکاتی توجه کنید تا بهترین و مناسب‌ترین کالا را خریداری کنید. در ابتدا هنگام خرید از فروشنده بخواهید آن را برای شما تست کند تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. کیفیت صدای خروجی بسیار مهم و حائز اهمیت است. توجه داشته باشید هر چه میزان حساسیت هدفون کمتر باشد به ازای یک مقدار مشخص ولتاژ بلندی صدای کمتری را ارائه می‌دهد. درعوض هر چه میزان حساسیت صدای هدفون بالاتر باشد، در پخش صداهای بلند قدرتمندتر ظاهر شده و به ازای یک ولتاژ مشخص صدای بلندتری را تولید می‌کند. در موارد با سیم، باید توجه داشت که طول سیم برای مصرف‌کننده مهم است. در بازار مواردی با طول سیم از ۵۰ سانت تا ۲ متر وجود دارد. درباره موارد بدون سیم و بیرون از گوش هم باید توجه کنید که کاملا روی گوش را بپوشاند. دسته‌ها و اتصالات این محصول را به خوبی کنترل کنید.

 توصیه کارشناس

رضا باقری، یکی از کارشناسان بازار وسایل الکترونیک درباره خرید این محصولات به «دنیای اقتصاد» گفت: «‌توصیه می‌شود فریب اعداد و ارقام اعلام شده در بخش دامنه پاسخگویی صدا توسط برخی فروشنده‌ها و همچنین درج شده بر روی برخی محصولات را نخورید. مثلا اخیرا در بسیاری از هدفون‌‌ها، فرکانس‌‌ پاسخگویی زیر ۱۸ و بالای ۲۰ کیلوهرتز (حتی به‌طور مثال ۴ تا ۶۰ کیلوهرتز!) اعلام می‌شود که این اعداد واقعا تاثیری در کیفیت صدا ندارد. چرا که گوش انسان قادر به درک صدایی خارج از محدوده‌‌ فرکانسی ۱۸ تا ۲۰ کیلوهرتز نیست.»

 قیمت‌ها در بازار

سه محصول شامل هدفون، هندزفری و هدست، بسته به کیفیت و قابلیت‌هایی که دارند، در بازار قیمت‌های مختلفی دارند. همان‌طور که اشاره شد به دلیل وارداتی بودن این  کالا قیمت روز ارزها و به‌ویژه دلار اثر مستقیمی بر روی نرخ فروش آن دارد. در ادامه قیمت برخی از محصولات موجود در بازار را ملاحظه خواهید کرد. هدفون بی‌سیم (روی گوش قرار می‌گیرد) سامسونگ Galaxy Buds Pro (اصل) ۲.۹۲۰.۰۰۰، هدفون بی‌سیم سامسونگ (روی گوش) مدل  Galaxy Buds ۲ ۲.۴۴۰.۰۰۰، هدفون بی‌سیم طرح اپل ایرپاد Apple Airpods ۲ (کپی) از ۳۵۰.۰۰۰ تا ۱.۴۸۰.۰۰۰، هدفون بی‌سیم اپل ایرپاد پرو Airpods pro (اصل) ا Apple Airpod pro Headphone ۵.۲۰۰.۰۰۰، هندزفری بلوتوث شیائومی مدل کیو سی وای T۱۳ ۳۸۰.۰۰۰، هدفون بی‌سیم (روی گوش) بیتس Studio ۳ (اصل) ا Beats Studio ۳ Wireless Headphone ۴۵۰.۰۰۰، هدست بلوتوث انکر مدل Soundcore A۳۲۱۲H۱۱ ۱.۳۵۰.۰۰۰، هدست گیمینگ سیم‌دار تسکو مدل TH ۵۱۵۳ ۴۱۶.۰۰۰، هندزفری بی‌سیم تسکو مدل (TH-۵۳۵۳) ۶۶۵.۰۰۰، هندزفری بلوتوث جبرا JABRA J۷۷ ۱۶۵.۰۰۰، هندزفری هوآوی پی ۸ Huawei P۸ Stereo Headset ۳۵.۰۰۰، هدفون جی بی‌ال مدل Tune ۱۱۰ ۱۴۵.۰۰۰ و هدفون سونی دور گوشی Sony MDR-Q۱۴۰ ۴۲.۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.