گرانی مواد اولیه

قیمت محصولات قنادی نسبت به دو سال گذشته بیشتر از دو برابر رشد کرده است آن هم در حالی که به گفته فعالان بازار با کمبود تقاضا روبه رو است.یکی از فعالان این حوزه گفته دلیل اصلی افزایش قیمت انواع  شیرینی‌ها گرانی مواد اولیه است. علی برومند یکی از فعالان حوزه شیرینی و شکلات در این خصوص گفت: «شکر و تخم‌مرغ جزو مواد اولیه اصلی صنف ما محسوب می‌شود و متاسفانه شاهد نوسان شدید نرخ این محصولات در بازار هستیم و همکاران ما برای تهیه این اقلام با مشکلاتی مواجه هستند.»  به گفته او تاکنون حمایتی از سوی دولت از این صنف صورت نگرفته است: «همکاران ما مجبورند شکر را از بازار آزاد با قیمت ۱۴هزار تومان تهیه کنند. برای حل مشکل روغن هم با کارخانه‌ها گفت‌وگو شده و روغن با نرخ مصوب در حال توزیع است اما باز مشکلی از قنادان حل نمی‌کند.» به گفته برومند قیمت یک حلب روغن ۱۶لیتری ۲۵۰هزار تومان است و قیمت مواد اولیه دیگر هم از ابتدای سال ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است.»  به گفته برومند وجود بازار موازی و تداخل صنفی با بعضی از مشاغل که هیچ تخصصی در تهیه شیرینی ندارند باعث شده بازار شیرینی‌فروشی دچار رکود شود به‌گونه‌ای که «در یک سال اخیر بسیاری از همکاران شاغل در این صنف، پروانه کسب خود را باطل و واحد صنفی خود را نیز تعطیل کرده‌اند و از این صنف خارج شده‌اند.»

او گفت: «واحدهای صنفی تولید نان‌های حجیم و فانتزی آرد سوبسیددار دریافت می‌کنند و برای هر کیسه آرد ۴۰ هزار تومان هزینه می‌کنند در حالی که قنادان برای یک کیسه آرد باید ۳۰۰هزار تومان بپردازند.

به همین دلیل حتی فروش شیرینی بی‌کیفیت در فروشگاه‌های نان فانتزی از سود بالایی برخوردار است. همین‌طور این موضوع باعث شده مردم با تصور گران‌فروشی نسبت به صنف قنادان بدبین شوند.» برومند با اشاره به میزان فروش در هفت ماهه ۱۴۰۰ گفت: «باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه افزایش نرخ محصول نهایی، تقاضا برای شیرینی افت کرده است و دیگر جزو اولویت‌های سبد خانوار نیست.»  او قیمت شیرینی زبان، پاپیون و گل‌محمدی را کیلویی ۶۵هزار تومان، کیک یزدی ۴۹هزار تومان و شیرینی‌تر  را ۷۸هزار تومان اعلام کرد. البته شیرینی‌های دسری به سبب استفاده از شکلات‌ها و مواد اولیه خاص دارای قیمت‌های بیشتری هستند. برای مثال  از شکلات‌هایی استفاده می‌شود که وارداتی هستند. حتی قیمت ماده اولیه‌ای مثل وانیل هم آنقدر گران شده که روی نرخ محصول نهایی تاثیرمی‌گذارد.»

به گفته برومند پیش از کرونا سفارش‌های فراوانی برای کیک داشتیم «اما در یک سال‌ونیم گذشته شاهد کاهش سفارش تهیه کیک از سوی شهروندان بوده‌ایم.» به گفته او بیشترین سفارش کیک در وزن‌های یک، ۲ و حداکثر ۵ کیلویی است.