افزایش تقاضا در بازار شانزلیزه

  تسریع واکسیناسیون و شلوغی بازار

خیابان جمهوری، بازار شانزلیزه. از همان دم در راهروی بلندی که انتهایش پیداست پر است از مشتری‌هایی که ویترین‌ها را ورانداز می‌کنند. بعضی از فروشندگان دم در مغازه ایستاده‌اند و برخی دیگر در حال ارائه کالا به مشتری. لباس‌های کوتاه و بلند شب زنانه که روی تن مانکن‌ها خودنمایی می‌کنند، بعضی با پارچه‌های نرم و ظریف و بعضی با پارچه‌های قرص و محکم. یکی از فروشندگان درباره وضعیت بازار لباس شب زنانه می‌گوید: «از یک ماه پیش شرایط بهتر شده. هرکس که مراسم داشته به خاطر کرونا برگزار نکرده و الان که سرعت واکسیناسیون بیشتر شده ظاهرا مردم هم به دنبال برگزاری مراسم‌های عقب‌مانده هستند.» این فروشنده جوانی است حدودا ۳۰ ساله که «بیشتر از ۵ سال» است در بازار شانزلیزه کاسبی می‌کند. به گفته او بیشتر مشتری‌های این بازار از شهرهای دیگر مراجعه می‌کنند: «البته مشتری‌های خاص خودش در تهران هم دارد. موضوع این است که در دو، سه سال اخیر که قیمت پارچه و دوخت بالا رفته عملا گذاشتن لباس پشت ویترین به صرفه نیست. کسی نمی‌خرد.» او به لباس بلند و گلبهی مانکنی که انتهای مغازه ایستاده اشاره می‌کند و می‌گوید: «قیمت این لباس شب ۹۰۰هزار تومان است. دو سال پیش ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و تعداد بیشتری خریدار داشت اما الان نه. پارچه‌ش ترک است اما دوختش ایرانی است.» این فروشنده لباس شب دیگری  راکه در آن از مرواریدهای تزئینی استفاده شده یک میلیون تومان قیمت زده است و «گران‌ترین لباس‌مان ۲ میلیون تومان است».

 ظرافت لباس، برگ برنده

فروشنده دیگری در همین راسته که خانمی جوان است درباره لباس‌های تولید داخل می‌گوید: «متاسفانه چون تولیدکنندگان حاشیه امنیت مالی ندارند فقط به عرضه لباسی فکر می‌کنند که به فروش برسد. وقت برای خلاقیت و طراحی مناسب نمی‌گذارند. به همین دلیل تقاضای لباس‌های وارداتی باوجود اینکه یک تا دو میلیون قیمت بیشتری دارند نسبت به لباس‌های ایرانی تقریبا برابر است.» او لباسی مشکی را نشان می‌دهد که بر تن مانکن در ویترین است و می‌گوید: «لباس زنانه باید ظریف باشد. پارچه این لباس ترک است اما کار یک خیاط خوب ایرانی است. هیچ فرقی هم با نمونه‌های باکیفیت خارجی ندارد.» بعد لباس تیره و زمختی را نشان می‌دهد: «این لباس فرق دارد، حتی پارچه‌ش هم ایرانی است. اما لطافت و ظرافت کافی برای سلیقه یک زن را ندارد.» به گفته این فروشنده دلیل اصلی نامرغوبی پارچه‌های ایرانی «فرسودگی دستگاه‌های کارخانه‌ها است. چون خودم تولیدکننده پارچه می‌شناسم از وضعیت بازارشان خبر دارم. دستگا‌ه‌های کارخانه‌های نساجی کشور نسبت به بقیه کشورها حتی ترکیه بسیار فرسوده‌ است».

این فروشنده برای لباس شب زنانه‌ای به رنگ آبی قیمت ۵۶۰هزار تومان را تعیین کرده است و «لباس شب دوخت تک هم دارم ۳ میلیون تومان».

درست مغازه کناری، لباس صورتی که با پارچه ایتالیایی دوخته شده۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان نرخ خورده است. این فروشنده هم می‌گوید: «از وقتی واکسیناسیون بیشتر شده بازار هم شلوغ‌تر شده. انگار مراسم‌ عقب‌افتاده در راه است.» به گفته او قیمت نهاده‌های صنعت تولید لباس در این سه سال «بیشتر از سه برابر شده است.

همین الان هم ثبات قیمتی در بازار نیست و روزانه باتوجه به نرخ پارچه و نخ و ... قیمت‌ها مشخص می‌شود». به گفته این فروشنده اکثر لباس‌ها دوخت داخل است و «فقط پارچه آن وارد می‌شود».

او درباره دلایل گرانی پارچه ایرانی می گوید: «به سبب اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه واحدهای تولیدی پارچه وارداتی است، نرخ ارز روی این کالا تاثیر زیادی دارد و با هر نوسان ارز، قیمت پارچه هم تغییر می‌کند. البته این تغییر فقط رو به بالا است و کاهش قیمت در این بازار اتفاق نیفتاده است. بنکداران هم به سبب عدم ثبات نرخ ارز، عرضه قطره‌چکانی را ترجیح می‌دهند و این مساله هم در گرانی این کالا بی‌تاثیر نیست.»

 متوسط قیمت خرید یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان

مشاهدات و جست‌وجوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» از بازار شانزلیزه نشان می‌دهد متوسط قیمت لباس شب زنانه در این بازار یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. البته با توجه به تنوعی که این بازار ارائه می‌دهد لباس با قیمت‌های متفاوت در اختیار مصرف‌کنندگان است که کف قیمت آن ۵۰۰هزار تومان و سقف آن ۴‌میلیون تومان است. متوسط قیمتی که می‌توان با آن لباسی با کیفیت مناسب برای شبی به یاد ماندنی تهیه کرد همان یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.