رونق کم‌جان بازار نقاشی ساختمان

  فصل جابه‌جایی و رونق نقاشی

فراهانی نقاش است. به گفته او میزان تقاضای نقاشی ساختمان نسبت به دو سال پیش «کاهش بیشتر از ۵۰ درصدی داشته است و دلیل آن هم کرونا است. با شیوع کرونا ساخـت‌وسازها متوقف شد گرچه از پارسال شرایط بهتر شده است». فراهانی درباره شرایط کنونی بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در حال حاضر بازار روی بازسازی خانه‌ها می‌چرخد، مخصوصا الان که تابستان است و فصل جابه‌جایی.» به گفته این نقاش ساختمان، تقاضا در فصل جابه‌جایی ۳۰ درصد نسبت به فصل‌های دیگر سال بیشتر می‌شود: «الان صاحب‌خانه‌هایی که خانه را برای مستاجر بعدی آماده می‌کنند اصلی‌ترین مشتری ما هستند. اجرت نقاشی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است اما اتحادیه نرخ‌نامه‌ای اعلام نکرده است به همین دلیل معمولا سر قیمت با کارفرما توافق می‌کنیم.» به گفته این نقاش ساختمان حداقل نرخ رنگ‌آمیزی با گچ خام متری ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است که برای یک واحد صدمتری «دوروبر ۱۰ میلیون تومان تمام می‌شود. وقتی می‌گوییم واحد صدمتری باید نرخ هر متر را در ۳۰۰ ضرب کنیم چراکه با احتساب دو دیوارو سقف که رنگ پلاستیکی می‌خورد، هزینه به دست می‌آید». فراهانی می‌گوید اگر قصد داشته‌باشیم همین واحد را رنگ روغن بزنیم «قیمت بالاتر می‌رود چراکه به زیرسازی دیگری نیاز دارد و به متری ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد. بهترین کار برای رنگ‌آمیزی ساختمان زیرسازی کامل، گچ‌کاری مناسب و رنگ‌‌آمیزی با رنگ روغنی است که حداقل ۷ تا ۸ سال دوام داشته‌باشد. آشپزخانه در خانه‌های کنونی مثل خانه‌های قدیم جدا نیست و دوده و چربی آشپزخانه درهرصورت روی دیوارهای اتاق هم می‌نشیند. به همین دلیل اگر زیرسازی درست انجام نشود یا از رنگ مرغوبی استفاده نشود بعد از یک یا دو سال رنگ‌ پوسته می‌اندازد». به گفته فراهانی قیمت رنگ از سال گذشته دوبرابر شده و «ثبات هم ندارد. برای مثال قیمت سطل یک‌لیتری یک نوع رنگ‌روغن ۳۰ هزار تومان بود که الان به ۵۰ هزار تومان رسیده است. این فقط یک نمونه رنگ ایرانی بود که کیفیت مناسبی داشت». جست‌وجوهای «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد نرخ نقاشی ساختمان با زیرسازی و رنگ‌روغن بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. همین‌طور رنگ‌روغن بدون زیرسازی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، رنگ پلاستیکی با زیرسازی ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و بدون زیرسازی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان تمام می‌شود. نقاشی با رنگ آکریلیک با زیرسازی هم تقریبا هم‌نرخ رنگ روغن یعنی متری ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان و بدون زیرسازی ۲۵تا۳۰ هزار تومان صورت می‌گیرد. به گفته فراهانی «معمولا به صورت توافقی بین نقاش و کارفرما قراردادی پیمانکاری عقد می‌شود و این نرخ‌های نهایی است، یعنی تمامی هزینه‌های رنگ‌آمیزی به عهده نقاش است».

  فروش کاغذدیواری ایرانی به اسم چینی

بازار کاغذ دیواری گزینه‌های بیشتری دارد. جست‌وجوها و مشاهدات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد برای مشتری کاغذ دیواری سلیقه محوریت دارد تا قیمت «چراکه مشتری می‌تواند در یک محدوده قیمتی انتخاب‌های بیشتری داشته باشد». به گفته محمدی که فروشنده و نصاب کاغذ دیواری است در سال‌های اخیر تقاضای کاغذ دیواری بیشتر شده «اما بیشتر صاحب‌خانه‌ها استفاده می‌کنند. خانه‌هایی که مستاجر در آن زندگی می‌کند معمولا رنگ‌آمیزی می‌شود». به گفته این فروشنده بیشترین تقاضا سمت «کاغذ دیواری‌ با رنگ روشن است چراکه متراژ خانه‌ها پایین آمده است و رنگ روشن خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد». محمدی می‌گوید ۸۰ درصد کالای موجود در بازار «از چین وارد می‌شود. البته کاغذ دیواری ایرانی هم داریم که از نظر کیفی باجی به نمونه خارجی نمی‌دهد اما چون تمایل مردم به جنس‌های خارجی بیشتر است معمولا به اسم کاغذدیواری چینی یا ترکی فروخته می‌شوند».

به گفته این فروشنده قیمت انواع کاغذدیواری «بسته به نوع کاغذ بسیار متفاوت است. کاغذ دیواری متری ۳۰ هزار تومان موجود است تا کاغذ دیواری متری ۳۰۰هزار تومان. بیشتر تقاضا سمت جنس‌های قیمت متوسط یعنی متری ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است البته همان‌طور که گفتم به سلیقه مشتری خیلی بستگی دارد».  به گفته این نصاب کاغذدیواری هر رول کاغذدیواری «با احتساب هزینه چسب ۳۳ هزار تومان تمام می‌شود که با احتساب ۳۳رول برای یک واحد صدمتری بیشتر از یک میلیون تومان هزینه دستمزد می‌شود؛ البته بدون احتساب قیمت کاغذدیواری». جست‌وجوهای «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد قیمت کاغذ دیواری به سبب نوسانات ارزی ثابت نیست اما در یکی دو روز گذشته کاغذدیواری ریتز گل‌برجسته متری ۱۵۰ هزار تومان و کاغذدیواری سه‌بعدی گل‌طلایی متری ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. همین‌طور نرخ کاغذ دیواری ساده طرح دیوار ۸۰ هزار تومان است و نمونه سالسو آن متری ۶۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

بازار کاغذ دیواری به سبب اینکه بخش عمده‌ای از کالا از طریق واردات انجام می‌شود وابسته به نرخ ارز است و نوسانات ارز باعث شده در دو سال گذشته قیمت این اقلام سیر صعودی طی کند.گفت‌وگوهای «دنیای اقتصاد» با فعالان حاکی از افزایش قیمت سه برابری کاغذ دیواری است. البته این افزایش قیمت به بازار رنگ هم رسید و قیمت انواع رنگ را بیش از دو برابر افزایش داد که ریشه این جهش هم صنایع پتروشیمی است و درنهایت دوباره ارز.