Untitled-4

البته که شیوع ویروس کرونا برگزاری هیات‌های عزاداری را متفاوت کرده و روش‌های جدیدی را عملیاتی کرده است به طوری که افراد کمتری در هیات تجمع کنند و ممکن است بازارهای کالاهای اساسی ایام محرم رونق سابق را نداشته باشند. به گزارش «باشگاه خبرنگاران»، در این گزارش به سراغ صنوفی رفته‌ایم که به طور مستقیم درگیر محرم و برگزاری هیات‌های عزاداری هستند.در ابتدا سراغ صنف فروشندگان پارچه رفته‌ایم، صنفی که در تهران به صورت عمده انواع پارچه  را می‌فروشند که به خصوص در این ایام فروش پارچه مشکی در واحدهای صنفی رونق پیدا کرده است.

فروش عمده پارچه و چادر مشکی از حدود دو ماه گذشته در بازار تهران رونق گرفته به طوری که پارچه‌فروشان امید زیادی به فروش خود در این ایام دارند.

تمامی ‌پارچه‌های مشکی در داخل تولید می‌شوند و تنها در زمینه رنگ وابسته به نمونه‌های خارجی هستیم که به دلیل نوسان قیمت دلار، در قیمت نهایی پارچه تاثیر می‌گذارد و این کالا دچار نوسان قیمت می‌شود.

این درحالی است که از حدود چهار ماه گذشته تولید پارچه مشکی در کشور آغاز شده بود و از هفته گذشته این پارچه‌ها روانه بازار شده‌اند.

البته پارچه مشکی با چادر مشکی متفاوت است به طوری که تمام نیاز پارچه مشکی در داخل تامین می‌شود، اما چادر مشکی این‌طور نیست. سالانه بین ۸۵ تا ۹۰میلیون متر چادر در کشور مصرف می‌شود که تولید داخل تنها ۱۵ میلیون متر از نیاز را کفاف می‌دهد و مابقی وارداتی است. بر این اساس در بازار انواع پیراهن‌های مشکی برای محرم بین 75 تا 250 هزار تومان به فروش می‌رسد.

  ظروف یک‌بار مصرف

کالای بعدی که در ایام محرم استفاده زیادی از آن می‌شود مربوط به ظروف یک‌بار مصرف و استفاده از آنها برای توزیع نذورات است.

فعالان این بازار می‌گویند ممکن است محرم امسال با کمبود ظروف یک‌بار مصرف و افزایش قیمت آنها مواجه شویم. از حدود دو ماه گذشته تولیدکننده‌ها می‌بایست تولیدات خود را برای برگزاری هیات‌های عزاداری و نذری‌ها افزایش می‌دادند، اما به دلیل قطعی‌های مکرر برق نتوانستند به این امر دست پیدا کنند.

فعالان این بازار در ادامه تاکید می‌کنند قیمت انواع ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف در کشور نسبت به محرم سال گذشته، نزدیک به دو برابر شده که بزرگ‌ترین دلیل این امر کاهش تولید بوده است. به‌عنوان مثال سرویس 12 عددی ظرف یک‌بار مصرف که سال قبل 8هزار تومان بود امسال با قیمت 15800 تومان فروخته می‌شود.

با این حال واحدهای تولیدی و صنفی اعلام کرده‌اند نهایت تلاش خود را می‌کنند که ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف به اندازه نیاز به بازار تزریق شود اما پیش‌بینی می‌شود که امسال با کمبود مواجه شویم.

  انواع مواد غذایی

اما بخش دیگر کالاهای اساسی ویژه محرم شامل انواع کالاهای خوراکی برای تهیه نذری است که همه آنها نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته‌اند. از مهم‌ترین این اقلام می‌شود به برنج‌، گوشت، انواع حبوبات، روغن، چای و رب گوجه فرنگی اشاره کرد که نرخ همه آنها بین 5 تا 15 درصد افزایش داشته است.