بازار داغ مشاوره کنکور

یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مشاوره‌ها مربوط به دوران تحصیل (از دبیرستان تا مدارج عالی) است. هر ساله داوطلبان زیادی، مشتاق به شرکت در آزمون بزرگ و سخت کنکور می‌شوند که تعداد بسیار زیادی از آنها فارغ‌التحصیلان پایه دوازدهم، داوطلبان دارای مدرک کاردانی، لیسانس و فوق لیسانس هستند که بیشترین نیاز را به مشاور کنکور برای موفقیت دارند. مشاور کنکور فردی است که با بینش کامل نسبت به مشاوره و آزمون کنکور و با اطلاع از تمام مسیر‌هایی که دانش‌آموزان طی کرده‌اند، می‌تواند دانش‌آموزان و دانشجویان فارغ‌التحصیل را راهنمایی کند تا به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان راه پیدا کنند. بنابراین به دلیل اهمیت بالایی که امتحان کنکور برای دانش‌آموزان و به‌خصوص خانواده‌های آنها دارد، کار و فعالیت مشاوران بسیار با اهمیت می‌شود. بسیاری از والدین برای کمک به فرزندان خود در این مقطع به روز نیستند و اطلاعات کافی ندارند به همین دلیل بازار کار مشاوران تحصیلی و به خصوص کنکور داغ می‌شود. مشاوره خوب می‌تواند آینده شغلی و شکل زندگی افراد را به درستی ترسیم کند. البته مشاوره ضعیف دقیقا می‌تواند عکس این موضوع عمل کرده و زندگی یک فرد را متلاطم کرده و از مسیر خود خارج کند.

در طول سال‌های اخیر شرکت‌هایی که مشاوره تحصیلی ارائه می‌دهند در کشور بسیار زیاد شده و این شرکت‌ها به صورت کلی در ۸ مورد هدایت تحصیلی نهم به دهم، آزمون‌های استعدادیابی، مشاوره قوانین تحصیلی، معلم‌های خصوصی، برنامه‌ریزی و پشتوانه تحصیلی، تیزهوشان و نمونه دولتی، کنکور کارشناسی و همچنین ارشد و دکترا فعالیت می‌کنند. البته هر کدام از این موارد فصل‌های مختلفی دارند، ولی اکنون فصل مشاوره برای ورودی‌های پیش‌دانشگاهی به دانشگاه و همچنین انتخاب رشته برای این دسته است.

  اهمیت مشاوره خوب

اما در این مقطع سوالی که برای بسیاری از محصل‌ها و خانواده‌های آنها پیش می‌آید این است که یک مشاورخوب کنکور باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

شاید بهترین تعریفی که از یک مشاور خوب بشود ارائه داد این است که  یک مشاور کنکور حرفه‌ای و با‌کیفیت، فردی است که نه تنها اطلاعات کافی در زمینه رشته‌های دانشگاهی و نکات مهم خود کنکور داشته باشد، بلکه باید دانش پایه‌ای در زمینه روان‌شناسی جوانان و نوجوانان و زمینه‌های تحصیلی و مشاوره‌ای نیز داشته باشد. البته برخی مشاوران نیز شیوه کار خود را برای دریافت مبالغ بیشتر تغییر می‌دهند که باید به این مورد هم توجه داشت. مثلا این دست مشاوران سرعت ارائه اطلاعات را کند می‌کنند تا مدت زمان جلسات بیشتر شده و در نتیجه مبلغ بیشتری دریافت کنند. از سوی دیگر والدین و کنکوری‌ها باید توجه کنند که کلاس‌های مقطع دوم متوسطه آنها در طول یک سال و نیم گذشته غیرحضوری بوده و به همین دلیل ارتباط خوبی با دبیر برقرار نشده است. از همین رو انتخاب یک مشاور مناسب در این شرایط بسیار مهم خواهد بود.

   قیمت‌های مشاوره

بر اساس عرفی که وجود دارد قیمت مشاوره انتخاب رشته هر سال به طور معمول بین ۱۵ تا ۲۰درصد بالا می‌رود.  در این روزها اگر نیاز به مشاوره انتخاب رشته کنکور داشته باشید با قیمت‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد که از ۶۰۰ هزارتا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته سیستم دریافت پول در بین مراکز مشاوره متفاوت است. مثلا در پیگیری‌هایی که «دنیای‌اقتصاد» از یکی از مراکز مشاوره تحصیلی داشت مشخص شد این مرکز برای مشاوره هر دقیقه ۳۸۰۰تومان دریافت می‌کند. معمولا مشاوره‌های تحصیلی در چند جلسه برگزار می‌شود و در مجموع یک مشاوره مفید می‌تواند ۳ تا ۵ ساعت طول بکشد بنابراین با این رقم برای ۳ ساعت ۶۸۴.۰۰۰ تومان و برای ۵ ساعت ۱.۱۴۰.۰۰۰ تومان هزینه خواهد داشت. در این میان مشاورانی هم هستند که تحت نظر این مراکز فعالیت نمی‌کنند و به‌صورت آزاد کار می‌کنند. البته به دلیل شیوع کرونا این روزها اغلب مشاوره‌ها تلفنی شده و بنابراین باید علاوه بر مبلغ پرداخت به مشاور، هزینه ارتباط تلفنی یا اینترنتی را نیز در نظر بگیرید.

 سهم بالای بازار

بنابر آماری که نایب رئیس شورای موسسان مراکز آموزشی کشور مدتی پیش ارائه داده بود، ۱۱هزار و ۳۰۰ آموزشگاه علمی ‌در کشور فعالیت دارند که گردش مالی بازار کنکور در این مراکز ۷۰هزار میلیارد تومان است. طبق این آمار از هر ۵ تا ۶ موسسه فعال در حوزه کنکور، یکی متعلق به تهران است و بقیه در استان‌های دیگر مستقر هستند. بخش مهمی از مشاوران انتخاب رشته، با موسسات آموزش کنکور در ارتباط کاری هستند.