ثبات قیمت  آجیل و خشکبار تا آخر تابستان

دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار در خردادماه چه بوده‌است؟

افزایش قیمت خاصی در خردادماه اتفاق نیفتاد. آنچه کف بازار نشان می‌دهد ثبات قیمتی است. البته در ماه رمضان تقاضای بعضی از محصولات مثل پسته افزایش یافت و قیمت‌ها کمی بالا و پایین شد. همین‌طور به سبب اینکه ثبت‌سفارش تخم کدو متوقف شده‌ نمونه ایرانی آن صعود قیمتی را تجربه کرده‌است. هنوز بازار مشخص نکرده که با نبود کدوی وارداتی، نرخ واقعی کدوی ایرانی چند است اما تا آخر تابستان مشخص می‌شود.

 تغییرات مصرف داخلی آجیل و خشکبار چگونه بوده‌است؟

متاسفانه مصرف داخلی کاهش پیدا کرده و یکی از دلایل رکود بازار عدم‌خرید و فروش است. هم تورم تولید بالا رفته و قیمت آجیل افزایش یافته و هم قدرت خرید مردم کمتر شده‌است. البته آخرین نوسان قیمتی در فروردین‌ماه اتفاق افتاد و همان‌طور که گفتم در خردادماه جهش قیمتی خاصی نداشتیم. البته بازار آجیل هم به اتفاقات سیاسی بستگی دارد، اگر شرایط صادرات مساعد شود همراه با افزایش صادرات، قیمت‌ها هم روند صعودی را طی خواهند کرد.

  آیا بازار آجیل و خشکبار در سه ماه آینده شاهد نوسان قیمتی خواهد بود؟

تا آخر تابستان خیر. به‌طور معمول تابستان مصرف و تقاضای آجیل کاهش می‌یابد. در حال‌حاضر حتی بین کسبه هم خریدوفروشی صورت نمی‌گیرد و مغازه‌دارها صرفا ویترین را پر نگه‌داشته‌اند. با شروع پاییز فصل آجیل و خشکبار هم آغاز می‌شود و با عرضه آجیل نو و تازه به بازار می‌توان به کاهش قیمت‌ها هم امیدوار بود.