تنقلات هم با افزایش قیمت مواجه شدند

محصولات گندم و ذرت در شرایطی که تقاضا برای آنها به‌خصوص در دو کشور چین و هند افزایش چشمگیری داشته، زمینه را برای افزایش تقاضا و اوج‌گیری قیمت در بازار جهانی فراهم کرده است. در این میان اما افت ارزش دلار هم سبب شد شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا افزایش یابد.

اخیرا هم سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) گزارشی منتشر کرده و با تایید این موضوع که کاهش کشت گندم، ذرت، برنج و سویا در طول یک‌سال اخیر در دنیا، از 6 به 9 درصد رسیده از این موضوع ابراز نگرانی کرده است.

در این میان دو دلیل برای این موضوع مطرح شده است. ابتدا رشد روزافزون جمعیت بوده که همین موضوع تقاضای انواع خوراکی‌ها و به‌خصوص انواع غلات را افزایش داده و موضوع بعدی که بسیار مهم‌تر و البته نگران‌کننده‌تر است به‌بروز خشکسالی‌های وسیع در جهان برمی‌گردد که هر سال دامنه آن وسیع‌تر می‌شود. بنابراین کاهش کشت این محصولات باعث افزایش قیمت آنها شده است.

در همین راستا پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ۱۴درصد بالاتر از سال۲۰۲۰ باشد و در سال۲۰۲۲ نیز این شاخص با رشد بیشتری همراه شود.

اما آمارها نشان می‌دهند در ایران نیز وضعیت کشت، توزیع و واردات این محصولات (گندم، ذرت، برنج و...) در طول یک‌سال اخیر مناسب نبوده و خوراکی‌هایی که با این محصولات تهیه می‌شوند چند بار افزایش قیمت را ثبت کردند.

در این میان این روزها شاهد افزایش قیمت محصولات حجیم شده بر پایه ذرت در بازار، که مهم‌ترین نمونه آنها انواع چیپس و پفک و سایر تنقلات هستند بوده‌ایم.

گفته می‌شود در کنار افزایش قیمت جهانی، یکی از دلایل رشد قیمت ذرت در ایران، افزایش تقاضای این محصول به‌خصوص به‌عنوان غذای دام بوده است.

در طول بیش از یک‌سال اخیر وضعیت نهاده‌های دام و طیور در ایران بسیار ملتهب و حتی متشنج بوده و دامداران و مرغداری‌ها برای تهیه نهاده‌ها با مشکلات بسیار بزرگی روبه‌رو بوده و مجبور شدند برای سیر کردن دام و طیور خود ذرت را جایگزین نهاده‌ها کنند.

آقای معتمدی، یکی از فروشندگان بزرگ این محصولات در کشور در این خصوص با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو و تاکید کرده انواع تنقلات در روزهای ابتدایی شیوع کرونا و به‌دلیل وجود قرنطینه‌ها، با فروش بیشتری مواجه شد اما در ادامه با کاهش قدرت خرید، استقبال مردم کمتر شد و حالا این روزها با افزایش قیمت این نوع خوراکی‌ها بازهم خرید آنها تقریبا درحال خارج شدن از سبد خانوارها است. 

این فروشنده در ادامه قیمت جدید انواع تنقلات در بازار را این‌گونه تشریح کرد: چیپس‌های معمولی چی توز و مزمز از قیمت 4500 حالا به 6 هزار تومان رسیده‌اند. 

سوپر چیپس مزمز هم که قبلا 18هزارتومان بود حالا با قیمت 22 هزار تومان فروخته می‌شود. پفک با بسته‌بندی و حجم بزرگ‌تر نیز که قبلا 10 هزار تومان بود حالا به 15 هزار تومان رسیده است. 

پفک‌ها در سایز‌های بسته‌بندی کوچک‌تر نیز به ترتیب با قیمت 4، 6، 8 و 12 هزار تومان فروخته می‌شود. چیپس‌های خلالی نیز که پیش‌تر 6هزارتومان فروخته می‌شد حالا به 8 هزار تومان رسیده است. 

سایر تنقلات نیز به این ترتیب فروخته می‌شود: پاپ کورن چی‌توز و لینا به ترتیب 7500 و 8 هزار تومان، بسته‌های بادام زمینی چی توز از 6 به 8 هزار تومان رسیده و بادام درختی سنجابک 16 و چی‌توز 15 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین در بخش تخمه‌ها نیز نوع آفتابگردان مزمز از 5 به 8 و چی‌توز از 4.500 به 6 هزار تومان رسیده است. تخمه هندوانه از 8 هزار تومان به 10 هزار تومان رسیده  و تخمه کدو نیز 10 هزار تومان قیمت دارد. 

انواع چی پف نیز با قیمت‌های 4 و 6 هزار تومان فروخته می‌شود. پاستیل شیبا در اندازه‌های مختلف 4، 6، 9 و 18، مارشمالو شیبا 8 و 14، چیپلت چی توز 8، کراکر نمکی چی توز 9 و چوب‌شور نیز با قیمت‌های 2 و 5 هزار تومان فروخته می‌شوند. به این ترتیب با افزایش قیمت تنقلات در بازار، خیلی از مردم توان خرید این نوع خوراکی‌ها را هم ندارند.

چندین بار تلاش کردیم تا در مورد افزایش قیمت برخی تنقلات و البته مشکلاتی که کارخانه‌های کشور برای تولید با آن مواجه هستند، با مدیران دو شرکت «مزمز» و «چی توز» ارتباط برقرار کرده و نظر آنها را در این رابطه جویا شویم اما متاسفانه آنها پاسخگو نبودند!