غلات صدرنشین گرانی درجهان شدند

 بانک جهانی در این خصوص گزارش داده است که در فصل اول سال۲۰۲۱ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا در مقایسه با فصل آخر سال قبل ۹درصد رشد کرد. نرخ رشد قیمت این شاخص نسبت به فصل اول سال قبل بالغ بر ۲۰درصد بود و بررسی قیمت محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در اولین فصل سال‌جاری قیمت محصولات کشاورزی در دنیا در بالاترین سطح طی هفت‌سال اخیر بوده است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ۱۴درصد بالاتر از سال۲۰۲۰ باشد و در سال۲۰۲۲ این شاخص با رشد کمتر از ۲درصد همراه شود. نکته مهم این است که نرخ رشد شاخص قیمت محصولات کشاورزی در گزارش ماه آوریل نسبت به ماه اکتبر سال قبل افزایش یافته است. دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل اول سال‌جاری، کمبود عرضه برخی از محصولات به‌خصوص سویا و ذرت است. کاهش عرضه این محصولات در شرایطی که تقاضا برای آنها در کشور چین افزایش چشمگیری داشت، زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرد. افت ارزش دلار در بازار جهانی هم سبب شد شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا افزایش یابد.

   مهم‌ترین تحولات در بازار

طبق این گزارش، در فصل اول سال‌جاری  میلادی بیشترین افزایش قیمت به غلات اختصاص داشت. کمبود عرضه به‌دلیل کمبود نیروی کار برای برداشت محصولات در سال‌جاری عامل اصلی افزایش قیمت غلات در فصل اول امسال معرفی شد. در فصل یادشده شاخص قیمت غلات در دنیا ۲۵درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، درحالی‌که نرخ رشد شاخص نسبت به فصل آخر سال۲۰۲۰ برابر با ۱۷درصد بود. در فصل اول امسال قیمت برنج و گندم ۱۰درصد و قیمت ذرت هفت‌درصد نسبت به فصل آخر سال قبل رشد کرد. وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش ماه آوریل خود از افزایش تولید سه محصول اصلی کشاورزی، یعنی گندم، برنج و ذرت خبر داد و اعلام کرد: «انتظار می‌رود در فصل تولیدی کنونی که از سپتامبر سال۲۰۲۰ شروع شده است و تا اوت امسال ادامه دارد، تولید این سه محصول مهم کشاورزی در دنیا ۷/ ۱درصد رشد کند.» نکته مهم این است که قیمت انواع محصولات کشاورزی در بالاترین سطح طی یک دهه اخیر و شاخص قیمت محصولات کشاورزی در بالاترین سطح طی هفت‌سال اخیر قرار دارد، به همین دلیل انتظار افزایش بیشتر قیمت تا انتهای سال بسیار کم است.

   بازار گندم

در فصل اول امسال قیمت گندم در بازار جهانی با سرعت زیادی رشد کرد. این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که آمارها از افزایش قیمت گندم در فصل آخر سال قبل حکایت داشت و در آن زمان دلیل رشد قیمت تغییرات جوی و تاثیر آن بر حجم صادرات در کشورهای بزرگ صادر‌کننده گندم ازجمله آرژانتین و اوکراین بود. البته این تحول در دو ماه اول امسال رخ داد و در ماه‌های مارس و آوریل شاهد تثبیت قیمت در بازار گندم بودیم. تمامی این تحولات باعث شد تا متوسط قیمت گندم در فصل اول سال۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵درصد افزایش یابد. رشد قیمت، بسیاری از کشاورزان را بر آن داشت تا سطح زیر کشت گندم را افزایش دهند، به همین دلیل انتظار می‌رود در سال تولیدی جاری رشد ۴درصدی تولید را نیز تجربه کنیم.

   بازار برنج

به گزارش سایت اقتصاد سبز، در فصل اول سا‌ل‌جاری قیمت هر تن برنج در بازار جهانی برابر با ۵۴۰دلار بود که نسبت به فصل آخر سال قبل ۱۰درصد و نسبت به فصل اول سال۲۰۲۰ میلادی ۱۷درصد افزایش یافت. در ماه فوریه قیمت برنج در بازار جهانی به بالاترین سطح طی هفت‌سال اخیر رسید و در ماه مارس سرعت افزایش قیمت کاهش پیدا کرد. یک دلیل مهم برای افزایش قیمت، تاثیر تغییرات جوی بر میزان محصول برداشت‌شده در کشورهای جنوب‌شرق آسیا به‌خصوص اندونزی، فیلیپین، تایلند و هند بود.

   بازار ذرت

در ماه فوریه سال‌جاری قیمت ذرت در بازار جهانی برای ششمین ماه متوالی رشد کرد و به مرز ۲۴۵دلار به‌ازای هر تن رسید. این بالاترین قیمت ثبت‌شده برای ذرت از جولای سال۲۰۱۳ تاکنون بود. در ماه مارس هم قیمت ذرت در همین سطح باقی ماند. دلیل رشد قیمت ذرت افزایش تقاضای این محصول به‌خصوص به‌عنوان غذای دام در کشورهای چین و هند بود. پیش‌بینی می‌شود در سال تولیدی جاری حجم تولید ذرت در بازار جهانی ۲درصد بیشتر از سال قبل باشد و نسبت ذرت ذخیره‌شده به ذرت مصرفی در دنیا به ۲۵‌درصد تنزل پیدا کند که ۲درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. دلیل رشد زیاد قیمت این محصول کشاورزی کمبود تولید در کشورهای آمریکای جنوبی ذکر شده است.