سفر با طعم خرید

نزدیکی بندر گناوه به دبی باعث شده است تا کالاهایی که در بازارهای گناوه عرضه می‌شود، به‌ویژه لوازم خانگی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون، کولر گازی و… ارزان‌تر از سایر شهرها باشد. این اجناس که در اصطلاح به آنها ته لنجی گفته می‌شود، با برندهای مختلف و به اشکال متنوع در بازارهای گناوه به فروش می‌رسند. ته لنجی به کالاهایی گفته می‌شود که فعالان صنایع دریانوردی اجازه دارند به صورت محدود وارد کشور کنند و بدون پرداخت عوارض گمرکی با عوارض بسیار کمی، آن را ترخیص کنند. البته در کنار کالاهای ته لنجی، گاهی کالاهای قاچاق هم وارد بازار گناوه می‌شوند که خرید آنها به‌دلیل دردسرهای جانبی، توصیه نمی‌شود.

علاوه بر لوازم برقی وارداتی، سوغاتی‌های دیگری می‌توان از گناوه تهیه کرد که محصول بومی این شهر است. برای مثال گبه‌های گناوه بسیار معروف بوده و گلیم و گبه‌بافی در این شهر رایج است. همچنین می‌توان از این بندر، حصیر و سفال به یادگار برد.

یکی از معایب خرید از گناوه دور بودن این شهر از سایر شهرهای ایران است. برای حضور در این شهر باید مسافت بسیار طولانی را طی کنیم که این مساله در کنار هزینه‌هایی که به ما تحمیل می‌کند، مشکلاتی را نیز در پی خواهد داشت.

سفر به گناوه با وسیله نقلیه شخصی یکی از روش‌های محبوب سفر به جنوب محسوب می‌شود. به این طریق می‌توان بدون نیاز به تاکسی در شهر گشت‌وگذار کرد. سفر به گناوه از شهرهای نزدیک و اطراف، بسیار پرطرفدار است. بسیاری از ساکنان شهرهای جنوبی همانند کازرون، بوشهر یا حتی شیراز، در کمتر از ۴ ساعت می‌توانند به گناوه سفر کنند. با وجود این اگر تهران را مبدأ حرکت قرار دهیم، باید حدود ۱۱۰۰‌ کیلومتر در جاده باشیم. این یعنی تقریبا باید سفری ۱۱ تا ۱۳ ساعته را به جان خرید. اگر به رانندگی طولانی‌مدت علاقه‌مند باشیم، این سفر برای ما لذت‌بخش خواهد بود. در غیر این صورت، خستگی راه راننده را آزار خواهد داد. به همین خاطر توصیه می‌شود در سفر جاده، حداقل دو راننده در یک خودرو حضور داشته باشند. همچنین در سفرهای جاده‌ای، ضروری است که ایمنی را سرلوحه قرار دهیم.  برای رسیدن از تهران به گناوه سه مسیر مختلف جاده‌ای وجود دارد که هر کدام چند شهر توریستی دیگر را هم در خود جای داده‌اند و حتی می‌توان از یکی از این مسیرها به گناوه رفت و از مسیر دیگری برگشت تا سفر متنوع‌تری را تجربه کنیم. همچنین می‌توان از فرودگاه بوشهر برای رسیدن به گناوه  نیزاستفاده کرد. چون فرودگاه گناوه حدود ۵۰ سال است که شاهد پرواز هواپیمایی نبوده و به نوعی متروکه شده است.  اگر به قصد خرید مسافر گناوه هستید بیایید نگاه دقیق‌تری به بازارهای این بندر بیندازیم.

بازار اصلی بندر گناوه:  در بازار اصلی گناوه تقریبا می‌توان هر کالایی از لوازم برقی و خانگی گرفته تا پوشاک و لوازم بهداشتی و آرایشی پیدا کرد. در بازار گناوه علاوه بر مغازه‌داران، دست‌فروش‌ها نیز در گوشه و کنار این بازار کالاهایی را برای فروش عرضه کرده‌اند که گاهی می‌توان اجناس خوبی در میان آنها یافت. بازار اصلی گناوه در مرکز شهر قرار دارد.

بازار سیف:  یکی از مشهورترین بازارها برای خرید از بندر گناوه بازار سیف نام دارد. این بازار، بورس وسایل برقی است که البته بدون ضمانت‌نامه به فروش می‌رسند و خریداران باید پیش از خرید این موضوع را مد نظر داشته باشند. بازار سیف در میدان امام خمینی گناوه واقع شده است.

بازار بندر دیلم: بندر دیلم فاصله خیلی کمی از کشورهایی مثل کویت و امارات داشته و در بازار این بندر می‌توان اجناس با کیفیتی پیدا کرد که از کشورهای سنگاپور، تایلند و چین وارد شده‌اند. بازار بندر دیلم در ۷۰ کیلومتری گناوه قرار دارد و ۵۰ دقیقه زمان لازم است تا با اتومبیل خود را از گناوه به این بازار برسانید.

بازار ماهی‌فروشان:  یکی از جذابیت‌های بنادر، بازار ماهی آنهاست. بازار ماهی‌فروشان بندر گناوه نیز یکی دیگر از بازارهای مشهور این شهر است که در آن انواع ماهی تازه و با کیفیت به فروش می‌رسد. این بازار در بلوار ملوان گناوه قرار دارد.

البته وقتی بحث خرید به میان می‌آید بهتر است به بازارهای نزدیک منطقه هم سری بزنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

پاساژ ملت بوشهر. خیابان شهدا

پاساژ آزادگان بوشهر. خیابان شهدا

مرکز خرید زیتون بوشهر. خیابان مطهری، تقاطع آتش نشانی و ریحان شماره ۲

پاساژ نادر بوشهر. خیابان صفوی، قبل از هتل آسمان

بازار قدیم بوشهر. خیابان شهدا

هنگام خرید از گناوه مراقب باشید که اجناس تقلبی را به‌جای اجناس اصلی خریداری نکنید. برای تشخیص اصل بودن یک کالا می‌توانید با کمک اسکنر گوشی موبایلتان، بارکد کالا را در اینترنت جست‌وجو کرده یا از اپلیکیشن‌های مرتبط با این موضوع استفاده کنید. این مورد از آنجا اهمیت دارد که اگر در جاده و در حین بازگشت ماموران نیروی انتظامی جلوی شما را گرفتند مشکلی پیش نیاید. اگر جنس قاچاق باشد، بدون اتلاف وقت از شما ضبط می‌شود و پرونده به مراجع قضایی ارسال می‌شود. هر چند گاهی اوقات ماموران در طول مسیر، صرفا به زن و شوهرهای جوان که به قصد خرید جهیزیه به گناوه رفته‌اند، تاحدی آسان می‌گیرند ولی این هم یک قاعده کلی نیست و نمی‌توان انتظار داشت همه ماموران چنین طرز برخوردی داشته باشند.