بازگشایی بازارها با احتیاط

بسیاری از آنها به‌درستی از دولت انتظار داشتند در زمان تعطیلی کسب‌و‌کار خود مثلا وام‌های کم‌بهره به آنها تعلق بگیرد یا مالیات‌های آنها بخشیده‌ یا کاهش پیدا کند اما هیچ‌کدام از این انتظارات به شیوه موردپسند بازار و خرده‌فروشان عملی نشد تا آنها نسبت به تعطیلی‌ها انتقاد کنند. البته روسای اتاق‌های اصناف ایران و تهران نیز بارها درخواست کردند در مدت زمانی‌که کسبه به دلیل شیوع کرونا تعطیل هستند بانک‌ها نیز نیمه تعطیل شوند تا چک‌های بازاریان و کسبه برگشت داده نشده و مشکلات آنها افزایش پیدا نکند این درخواست آنها نیز مورد موافقت قرار نگرفت و برخی از کسبه به همین دلیل گرفتار شدند. اما به هر صورت طبق اعلام اتاق اصناف تهران با رایزنی‌های صورت‌گرفته با استاندار تهران و ستاد ملی مدیریت کرونا در یک هفته اخیر، فعالیت گروه‌های شغلی یک و ۲ از دیروز مجاز اعلام شده است.

بنابراین مشاغل گروه یک و۲ و همچنین بازارها و پاساژها در همه شهرهای نارنجی و قرمز از جمله تهران از دیروز مجاز به فعالیت شدند. با این شرایط در شهر تهران فعلا گروه‌های شغلی یک و ۲ می‌توانند در هفته‌جاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند و گروه‌های شغلی ۳ و ۴ تا جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ماه تعطیل هستند. بازار بزرگ تهران و پاساژها نیز از دیروز بازگشایی شدند و بخشی از کسبه پس از مدت‌ها تعطیلی کار خود را آغاز کردند. رئیس اتاق اصناف تهران همچنین از تشدید بازرسی‌ها از واحدهای صنفی خبر داده و گفته که واحدهای صنفی متخلف به مدت سه هفته پلمب خواهند شد. پیش از این جریمه واحدهای متخلف دو هفته پلمب بود. بر این اساس طی هفته جاری فعالیت مشاغل گروه‌۳ و ۴ که شامل تالارهای پذیرایی،‌استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌‌ها و قهوه‌خانه‌ها بدون عرضه مواد دخانی، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور ۱۰‌نفر، موزه‌ها، سینماها، تئاترها و مهد‌کودک‌ها‌، باغ‌وحش‌ها و شهر‌بازی‌ها، مراکز تفریحی‌آبی و گیم‌نت‌ها است، همچنان تعطیل خواهند بود.

از زمان شیوع بیماری کرونا در بهمن‌ماه ۹۸ در کشور و کاهش فعالیت‌های واحدهای صنفی بیش از ۳ میلیون نفر بیکار شده‌اند که پرداخت تسهیلات بانکی در تامین بخشی از ضرر و زیان کارگاه‌ها و واحدهای صنفی بسیار موثر است.

در همین حال رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد که براساس مصوبه ستاد‌ملی کرونا فعالیت صنفی گروه‌های شغلی یک و ۲ در تهران تا ساعت ۲۱ مجاز خواهد بود. قاسم نوده‌فراهانی تاکید‌کرد: «‌همه واحدهای صنفی در گروه شغلی یک و۲ ملزم به‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و اگر واحد صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند بازرسان نسبت به پلمب واحد صنفی یاد‌شده اقدام خواهند کرد تا سلامت مردم بیشتر به‌خطر نیفتد.»

این مقام صنفی اضافه کرد: «‌ما باید با کرونا زندگی کنیم و حتی یک لحظه نباید از این بیماری غفلت کنیم لذا ضروری است برای ارتقای سلامت مردم تمام پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد‌ملی مقابله با کرونا را رعایت کنیم.» نوده‌فراهانی در مورد اعتراض واحدهای صنفی به تداوم تعطیلی‌ها نیز گفت: «واحدهای صنفی نسبت به این مساله اعتراض دارند چون در عین حال که بازار تعطیل است، ادارات و بانک‌ها باز هستند و این نتیجه مثبتی ندارد، اگر قرار است تعطیل شود باید همه تعطیل شوند تا نتیجه مثبتی داشته باشد. با توجه به طولانی‌شدن تعطیلی‌ها از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست‌کردیم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی علاوه بر گروه‌های شغلی یک گروه‌های شغلی ۲ نیز فعالیت خود را آغاز کنند و ستاد نیز با این درخواست اتاق اصناف موافقت کرد.» رئیس اتاق‌اصناف تهران در پایان یادآورشد: «‌واحدهای بازرسی اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف تهران نظارت مجدانه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهند داشت و با متخلفان احتمالی شدیدا برخورد و به مدت ۳ هفته پلمب خواهند شد.» این در‌حالی‌است که کاهش درآمدها همراه با تعطیلی واحدهای صنفی، الزام به همکاری با تصمیمات ستاد‌ملی کرونا، پرداخت مالیات و بدهی‌ها، تامین هزینه‌های زندگی، تامین هزینه‌های واحد صنفی و بیکاری کارگران از مهم‌ترین دغدغه‌های اصناف در ماه‌های اخیر بوده و انتظار دارند دولت توجه بیشتری به آنها داشته باشد.