دهک‌های پایین‌دستی باید در اولویت برنامه‌های دولت باشند

 رفع تحریم‌ها بر بازار چه تاثیری می‌گذارد؟

مسلما بی‌تاثیر نخواهد بود. یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ‌و تخم‌مرغ مشکلاتی بود که در واردات نهاده‌های دامی پدید آمد و ریشه آن هم تحریم‌ها بود. تحریم‌ها باعث شد شرایط بازار نهاده‌ها به گونه‌ای رقم بخورد که بسیاری از تولیدکنندگان جوجه‌های یک‌روزه خود را معدوم کنند و هزینه تولید افزایش پیدا کند. اگر نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شود و بر اساس قول‌های انتخاباتی به برجام برگردد همان‌طور که اعمال تحریم‌ها بازار را تحت تاثیر قرار داد، پایان تحریم‌ها هم بر بازار اثر خواهد گذاشت.

 تاثیر نرخ ارز بر بازار چگونه خواهد بود؟

وقتی نرخ ارز با هر تکانه خارجی تغییر می‌کند می‌توان از آن به‌عنوان لنگر بازار ایران یاد کرد. وقتی این لنگر با اعمال تحریم‌ها دچار تلاطم می‌شود و اقتصاد ما هم از آن تاثیر می‌گیرد، تحلیل عقلانی این است که با انتخاب شدن جو بایدن و در صورت رفع تحریم‌ها این لنگر بی‌تلاطم بماند و تغییرات خارجی که بر اقتصاد کشور اثر گذاشته این دفعه هم اثر بگذارد، منتها اثری مثبت.

 چه شاخص‌هایی برای طبیعی شدن اوضاع مهم است؟

در صورت رفع تحریم‌ها، صادرات نفت به حالت قبل برمی‌گردد و مهم‌تر از آن بخش صادرات غیرنفتی توسعه می‌یابد. همچنین به نظر می‌رسد اولین اقدام برای رفع تحریم‌ها باید عادی‌سازی مراودات بانکی باشد که در این صورت بخش عظیمی از مشکلات کشور در حوزه بازرگانی هم حل خواهد شد.  

 برنامه دولت مهار قیمت‌ها خواهد بود یا بالا بردن توان جیب مردم؟

مهم کم کردن فاصله‌‌ قیمت‌ها با توان جیب مردم است. اگر افزایش توان خرید مردم از طریق درآمدهای دولت انجام شود می‌توان به بهتر شدن شرایط امیدوار بود. اما اگر از طریق استقراض دولت از بانک مرکزی و منابع غیرواقعی انجام شود تاثیر تورمی بر اقتصاد خواهد داشت. دولت هر برنامه‌ای که داشته ‌باشد باید دهک‌های پایین‌دستی را در اولویت قرار دهد.