کاهش 70 درصدی فروش نوشت افزار

 با وجود گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی وضعیت شما چگونه است؟

امید داشتیم که با باز شدن مدارس ضرر سال گذشته جبران شود اما همزمانی پیک سوم کرونا با بازگشایی مدارس سبب شد که والدین فرزندان خود را به مدرسه نفرستند و با حداقل لوازم مورد نیاز سال تحصیلی خود را آغاز کنند. شهریور که معمولا خرید لوازم التحریر صورت می‌گیرد همه به‌صورت حداقلی خرید کردند چون نمی‌دانستند وضعیت چطور خواهد بود.

 سال تحصیلی قبل که کرونا نبود پس چرا به دنبال جبران ضرر آن بودید؟

فروش ما ارتباط مستقیمی با اقتصاد خانواده دارد. با آغاز تحریم‌ها و شدت گرفتن آن از دو سال پیش قدرت اقتصادی مردم کاهش پیدا کرد. به‌طور مثال اگر خانواده‌ای برای محصل خود مداد رنگی ۲۴ رنگ می‌خرید پارسال ۱۲ رنگ گرفته است. در واقع شیوع ویروس کرونا سرعت حرکت به سمت رکود را بیشتر کرد.

 ممنوعیت واردات نوشت افزار به شما کمکی نکرد؟

ما مخالف ممنوعیت هستیم چون ادعا داریم کیفیت و حتی قیمت ما خیلی منطقی تر از کالاهای چینی یا کشورهای دیگر است هر چند به پای آلمان نمی‌رسیم، اما کاملا مدعی هستیم شاید محدودیت‌هایی که در بخش طراحی جلد و تصاویر داریم بخشی از مشتریان خصوصا پایه دبستان را به سمت کالاهای وارداتی سوق داد که با ممنوعیت واردات و بالا رفتن قیمت ارز آن بخش از بازار نیز در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفت. به‌طور کلی ما این عقیده را داریم که بازار رقابتی سالم منجر به ارتقای کیفیت می‌شود. ما نمی‌خواهیم صنعت ما مثل خودروسازی شود نگاه در تعرفه‌گذاری و سیاست واردات نباید صفر و یک محاسبه شود بلکه باید منطقی باشد. نکته دیگر فرهنگ‌سازی است متاسفانه این تفکر که کالای ایرانی بی کیفیت است یا وارداتی هر کالایی بهتر از نوع ایرانی آن است بین مردم جا افتاده در حالی‌که در حوزه ما اینچنین نیست.

 صادرات در صنعت شما چه وضعیتی دارد؟

صادرات مداد و دفتر ممنوع است هر چند اخیرا قول‌هایی به ما داده‌اند که ظرف هفته‌های آینده این ممنوعیت برداشته شود. با توجه به کیفیت بالا و قیمت تمام شده ما صادرات خوبی به کشورهای حوزه خلیج فارس و قفقاز داشتیم و توانسته بودیم بازار خوبی برای نوشت افزار و ابزار مهندسی به وجود آوریم اما تحریم‌ها و مشکلات جابه‌جایی پول ما را عقب انداخت و اگر کالایی صادر می‌شود برای فرار از مشکلات بانکی و تحریم‌ها ثبت نمی‌شود برای همین است که الان آماری نداریم. ضمن آنکه شیوع کرونا و بسته شدن مرزها نیز وضعیت را بدتر کرد در حالی‌که مرزهای ما بسته بود سایر کشورها توانستند بازار ما را بگیرند.

 رکود باعث شده که کارخانه‌ای تعطیل شود؟

خوشبختانه تا به امروز همکاران من به هر روشی که شده جلوی تعطیلی کارخانه و بیکار شدن کارگران را گرفته‌اند. کارگر در صنعت ما سرمایه گرانبهایی است زیرا بیشتر آنها تخصصی هستند و هزینه زیادی صرف شده تا آنها به این حرفه‌ای گری برسند اما شرایط به‌گونه‌ای دارد پیش می‌رود که کاهش ظرفیت تولید یا کم کردن شیفت‌ها دیگر جواب نمی‌دهد و اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند ظرف یکی دو ماه آینده شاهد خاموش شدن چراغ‌های کارخانه‌ها خواهیم بود.

 آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

امسال سالی است که فقط باید زنده بمانیم تا ببینیم سال بعد چه می‌شود. به هیچ وجه قدرت پیش‌بینی وجود ندارد وقتی صنعتی فروشش ۷۰ درصد کاهش پیدا کند و در آغاز فصل فروش تولیدات کارخانه در انبار دپو می‌شود یعنی وضعیت مطلوب نیست.