حرکت زیگزاگ طلا و دلار

به‌نظر می‌رسد بازارها از پیشتازی جو بایدن در نظرسنجی‌ها استقبال کرده‌اند. با پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ماه نوامبر احتمال تصویب بسته حمایتی در ابعادی عظیم افزایش پیدا خواهد کرد. موضوعی که به‌نظر می‌رسد علاوه بر اینکه خبر خوبی برای اونس محسوب می‌شود، بازارهای سهام را نیز به پیروزی بایدن در انتخابات خوش‌بین کرده است.

گذر طلا از مرز ۱۹۰۰ دلاری

طلا در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی بیش از یک درصد افزایش قیمت داشت تا در آستانه ثبت دومین هفته با بازدهی مثبت قرار بگیرد. طلا با این صعود قابل توجه در روز گذشته مجددا از مرز ۱۹۰۰ دلاری عبور کرد و  تا ساعت ۲۰ به وقت تهران با  قیمت ۱۹۲۶ دلاری معامله شد. این افزایش قیمت سبب شد که بازدهی هفتگی طلا که تا پایان روز پنج‌شنبه منفی بود، با تغییر جهت به مثبت ۴۸/ ۱ برسد و در امتداد هفته قبل از خود که بازدهی بیش از ۲ درصدی را به ثبت رسانده بود حرکت کند. دو عامل اصلی سبب حرکت پرشتاب طلا در روز جمعه شد؛ عامل اول بازیگر اصلی هفته‌های اخیر بازار طلا یعنی ارزش شاخص دلار آمریکا بود. شاخص دلار آمریکا روز گذشته با افت ۵/ ۰ درصدی به ارزش ۱۶/ ۹۳ واحدی رسید تا دقیقا در جهتی خلاف جهت طلا در آستانه ثبت دومین هفته متوالی با بازدهی منفی قرار بگیرد. دلار نیز با احتساب عملکرد روز جمعه خود، در هفته گذشته بیش از نیم درصد از ارزش خود را از دست داد.

افزایش امیدها به بسته حمایتی

عامل مهم دیگری نیز که سبب شد تا جذابیت فلزهای ارزشمند از جمله طلا در روز گذشته افزایش پیدا کند افزایش امیدها به تصویب بسته حمایتی جدید ضد کرونا در آمریکا بود. این عامل هر چه برای بازار طلا خبر خوبی محسوب می‌شود، از طرف دیگر همواره بر ضد ارزش دلار عمل می‌کند. در حقیقت تصویب احتمالی بسته حمایتی با افزایش انتظارات تورمی و همچنین چاپ بیشتر پول توسط بانک مرکزی سبب می‌شود که ارزش دلار کاهش پیدا کند، و به این دلیل که طلا همواره پناهگاهی برای حفظ ارزش دارایی سرمایه‌گذاران در برابر تورم است، با تقاضای بیشتری روبه‌رو می‌شود.

همزمان گفت‌وگوها میان نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری ترامپ برای توافق بر سر جزئیات بسته کمکی جدید ادامه دارد. همچنین تحلیلگران اقتصادی هم‌اکنون پیروزی احتمالی جو بایدن که نظرسنجی‌ها نیز از پیشتازی او حکایت دارند، را نشانه‌ای از هموار شدن مسیر برای تصویب بسته حمایتی در ابعاد بزرگ قلمداد می‌کنند. از ابتدای سال میلادی تاکنون، ارزش اونس طلا سوار بر موج اقدامات بی‌سابقه انبساطی بانک‌های مرکزی برای محافظت از اقتصاد در برابر صدمات کرونا، بیش از ۲۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

تحلیلگران تکنیکال بازار طلا نیز بر این باورند که اگر طلا بتواند از سطح مقاومت ۱۹۲۰ دلاری عبور مستحکمی داشته باشد، روند صعودی آن در دو هفته اخیر مهر تایید می‌خورد و از این پس مرز قیمتی ۱۹۰۰ دلاری را می‌توان مجددا به عنوان خط حمایتی این فلز ارزشمند محسوب کرد. البته تحلیلگران برای این پیش‌بینی یک شرط را نیز قید کرده‌اند و آن این موضوع است که دلار آمریکا مجددا وارد روند صعودی نشود. افزایش ارزش دلار آمریکا می‌تواند مانند سدی مانع از حرکت صعودی طلا در هفته‌های پیش‌رو شود.

بازارها امیدوار به پیروزی بایدن

بازارهای سهام نیز به‌طور عمده در روز گذشته، روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند. به‌نظر می‌رسد افزایش احتمال پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا، با استقبال بازارهای سهام روبه‌رو شده است. پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ۳ نوامبر می‌تواند سبب تصویب بسته حمایتی بزرگ در آمریکا شود. احتمال تصویب بسته حمایتی بزرگ همچنین درصورتی که همزمان با پیروزی بایدن، دموکرات‌ها بتوانند اکثریت مجلس سنا را نیز در اختیار خود قرار دهند بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

قبل از این بیان می‌شد که بازارهای سهام روی خوشی به پیروزی جو بایدن به دلیل برنامه‌های سختگیرانه مالیاتی او نشان نمی‌دهند. اما اکنون با توجه به اینکه پیروزی بایدن می‌تواند سبب تصویب بسته انبساطی بزرگ شود، این موضوع تقریبا نگرانی‌ بازارها درباره مالیات را فعلا خنثی کرده است. شاخص اروپایی STOXX ۶۰۰ که بازتاب‌دهنده وضعیت کلی سهام‌های اروپایی است، روز گذشته نیز با افزایش ۳/ ۰درصدی به مرز ۳۷۰ واحدی رسید. همین موضوع سبب شد تا شاخص‌های اروپایی دومین هفته صعودی متوالی را رقم بزنند؛ دو هفته‌ای که طی آن این بازارها حدود ۴ درصد در آن افزایش ارزش داشتند.

شاخص‌های آسیایی نیز روز جمعه افزایش ارزش را تجربه کردند تا در آستانه فتح قله تقریبا دو سال و نیم خود قرار بگیرند. شاخص MSCI در حوزه آسیا و اقیانوسیه نیز روز جمعه با ۳/ ۰ درصد افزایش به نزدیکی قله خود در روز ۳۱ آگوست رسید. قله ماه آگوست بالاترین مقدار این شاخص از ماه مارس سال ۲۰۱۸ محسوب می‌سود. شاخص‌های سهام چینی نیز اغلب در روز گذشته صعودی بودند.

سهام مرتبط با انرژی‌های پاک نیز استقبال بسیار قابل توجهی از پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات کردند. سهام  iShares Global Clean Energy ETF به عنوان مثال در ماه جاری تاکنون بیش از ۱۴ درصد افزایش ارزش داشتند و این در حالی است که شاخص  بخش انرژی S&P ۵۰۰ در همین بازه زمانی فقط ۴ درصد سود به سهامداران رسانده است.

پیشتازی بایدن

تحلیلگران بر این باورند که جو بایدن به دلیل عملکرد نسبتا مناسب خود در مناظره اول با دونالد ترامپ و از سوی دیگر ابتلای مقامات کاخ سفید به ویروس کرونا که سوالات زیادی را درباره توانایی مدیریت دولت ترامپ به وجود آورده است، فعلا پیشتاز انتخابات است.

یک نظرسنجی هم که روزهای گذشته توسط خبرگزاری رویترز انجام شده است حکایت از آن دارد که مردم آمریکا در حال از دست دادن اعتماد خود به دونالد ترامپ در مورد مدیریت بحران کرونا هستند. همچنین شاخص‌های نوسانات آتی برای ماه نوامبر نیز نشان می‌دهد که نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد مناقشه روی نتیجه انتخابات به کمترین مقدار خود در سه هفته اخیر رسیده است. از طرف دیگر افزایش بازدهی اوراق ایالات متحده نیز نشانه دیگری است که تحلیلگران اقتصادی از آن به عنوان احتمال بیشتر پیروزی بایدن عنوان کرده‌اند. نرخ بازدهی اوراق با سررسید ۱۰ ساله با پیشروی‌های متوالی خود در روزهای اخیر به سقف ۴ ماهه خود رسیده است.

همچنین انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا در روز پنج‌شنبه نیز نشان می‌داد که مدعیان بیمه بیکاری ۲۰ هزار نفر بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران است. در حالی تعداد مدعیان بیمه بیکاری به ۸۴۰ هزار نفر رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد که مقدار بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصادی جهان در سطح بالایی است . ریکاوری در بازار کار این کشور در حال از دست دادن شتاب اولیه خود در ماه‌های اخیر است. موضوعی که در آستانه انتخابات نمی‌تواند خبر خوبی برای دونالد ترامپ قلمداد شود.