مبل‌سازان؛ درگیر کمبود فوم و اسفنج

بسیاری از صنوف در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند، شرایط اتحادیه درودگران و مبل‌سازان در این خصوص چگونه است؟

اتفاقا مهم‌ترین مشکلات اتحادیه ما تامین مواد اولیه است. فوم و اسفنج از مواد اولیه اصلی مبل‌سازی است که در داخل کشور تولید می‌شود اما مواد سازنده آنها وارداتی هستند. کارخانه‌هایی که فوم و اسفنج تولید می‌کنند در تامین مواد اولیه به مشکل خورده‌اند و ارز آنها تامین نشده است، به همین سبب کارگاه‌های مبل‌سازی هم در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. علاوه بر کمبود مواد اولیه، قیمت‌ها هم از اسفندماه ۱۰ برابر شده و بازار به کلی به هم ریخته است. صنف درودگران یک صنف سفارش بگیر است و پس از اخذ سفارش، یکی دو ماه بعد جنس را تحویل می‌دهد. شرایط به گونه‌ای شده که تولیدکننده سفارش را قبول می‌کند اما پس از یک ماه و افزایش نرخ مواد اولیه، قیمتی که با مشتری در قرار داد طی کرده است زیر قیمت تمام شده قرار می‌گیرد. نه تولیدکننده می‌تواند جنس را زیر قیمت تمام شده تحویل دهد و نه مشتری حاضر به پرداخت مبلغی بیش از قیمت قرارداد است.

  عمده شکایات اتحادیه شما به چه مسائلی مربوط است؟

به همین موضوعی که عرض کردم. عمده شکایات به اختلاف بین خریدار و تولیدکننده برمی‌گردد. قیمت‌ها هفتگی تغییر می‌کند و نه تولیدکننده می‌تواند زیر قیمت تمام شده جنس را بفروشد و نه خریدار بیشتر پول می‌دهد. البته سعی می‌کنیم که بیشتر اختلافات را در اتحادیه حل کنیم و به تعزیرات نرسد.

  آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

اگر شرایط همین‌گونه پیش برود آینده بازار برای ما بسیار آشفته خواهد بود چراکه در حال حاضر بسیاری از همکاران کارگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند. اگر به بازار مبل ایران بروید مغازه‌هایی که کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند را می‌بینید که به نسبت مغازه‌های فعال بیشتر هستند. هزینه‌ها بالا می‌رود و خرید و فروشی هم صورت نمی‌گیرد به‌همین دلیل کسبه ترجیح می‌دهند مغازه را ببندند که حداقل مالیات ندهند. اگر بگویم تا یک ماه دیگر کلی از تولیدی‌های کشور تعطیل می‌شوند سخن گزافی نگفته‌ام. این در حالی است که صنعت مبل‌سازی ۸ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و در صورت تعطیلی این تولیدی‌ها تکلیف کارگرانی که از کار بیکار شده‌اند چیست؟