تحریم؛ عامل اصلی گرانی مواد غذایی

کرونا چه تاثیری روی بازار شما گذاشته است؟

در تعطیلات عید و زمان قرنطینه بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی شدند و پشتوانه‌ای هم برای جایگزین کالا نداشتند اما بقالی‌ها به فعالیت خود ادامه دادند. از سوی دیگر همکارها در اتحادیه در ایام تعطیل به کار برگشتند و به پشتیبانی از فروشگاه‌ها پرداختند. تا ۲۵ فروردین هیچ شرکت پخشی کالا برای فروش نداشت و از اول اردیبهشت که شرایط عادی‌تر شد مواد غذایی با قیمت گران‌تری به بازار آمد که باعث افت ۵۰ درصدی قدرت خرید همکاران در اتحادیه شد. از سویی دیگر برخی از اعضای اتحادیه با قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ها کار می‌کنند که با توجه به بسته بودن این واحدها تا اردیبهشت و ریزش فروشی که تجربه کردند، همکاران در این بخش بالای ۷۰درصد متحمل ضرر شدند.

 میزان افزایش قیمت کالاهای اتحادیه مواد غذایی چگونه بود؟

هر جنس بستگی به نوع خود گران شد. برای مثال بعضی از اجناس یک تا یک و نیم برابر و لبنیات و شوینده‌ها ۴ درصد گران‌تر شدند. قیمت بعضی از اجناس شوینده با فاصله

۱۰ تا ۱۵ روزه سه بار تغییر کرد و هر دفعه درصد اندکی گران‌تر شد.

 بیشتر شکایات ارجاعی به اتحادیه مربوط به چه مسائلی است؟

در دو تا سه عمده شکایت مرتبط با گرانفروشی به اتحادیه می‌رسد که بالای ۹۰ درصد در اتحادیه حل می‌شوند. موضوع مورد توجه در این بخش این است که مردم متوجه نیستند که همکاران ما نمی‌توانند گران‌فروشی کنند، چراکه قیمت روی کالا درج شده و امکان گران‌فروشی نیست مگر در کالای فله‌ای مثل حبوبات. اکثر شکایات هم به خرده‌فروشان مرتبط است که خارج از اختیارات اتحادیه بنکداران است.  

مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که نحوه  نگهداری مواد غذایی به صورت عمده را در منزل بسته به نوع کالا باید رعایت کنند.  بیشتر شکایات مربوط به مواد فاسدشدنی است که مصرف کننده پس از  مدتی نگهداری  غیرصحیح شاهد فاسد شدن آن است. این موضوعات معمولا در اتحادیه حل و فصل می شود در بیشتر موارد مصرف کننده نسبت به نحوه نگهداری کاملا توجیه می شود.

 اتحادیه بنکداران مواد غذایی از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کرد؟

متاسفانه این طرح‌ شامل اتحادیه بنکداران مواد غذایی نشد، مبلغ آن هم به میزانی است که عملا مشکلی از واحد صنفی کم نمی‌کند و از آن طرف بدهکار هم می‌شود. در بخش مالیات اعضای اتحادیه به کمک احتیاج داشتند و دارند که متاسفانه راهکار مناسبی اتخاذ نشد. بخش عمده‌ای از درآمد فروش در اسفند  اتفاق می‌افتاد که امسال صفر بود، در این خصوص اتاق اصناف راهکارهایی به دولت ارائه داد که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و انتظار اعضا را برآورده نکرد.

اگر میزان مالیات‌ مثل سال گذشته تعیین می‌شد هیچ مشکلی وجود نداشت اما افزایش هم داشته، با میزان فروشی که عرض کردم چگونه می‌توان مالیات افزایش یافته را پرداخت کرد. طرح حمایتی تعویق دوماهه مالیات هم عملا بی‌اثر است چراکه درآمدی در بازار نیست حالا یک ماه زودتر یا دیرتر تفاوتی ندارد.

دست دولت تنگ شده و بحثی روی این موضوع نیست اما بعضی از کسب‌وکارها در حال مرگ هستند. برخی فکر می‌کنند وقتی یک مغازه بسته می‌شود اتفاقی نمی‌افتد اما یک واحد صنفی با کاسب و شاگرد مغازه و نیروی توزیع‌کننده عملا پانزده نفر را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم شاغل نگه‌ می‌دارد و وقتی بسته می‌شود درآمد این خانواده‌ها صفر می‌شود. دولت باید پیش از هر طرح یا دستورالعمل شرایط بازار و کسبه و مردم را مدنظر قرار دهد که وضعیت بیش از این سخت نشود.

 وضعیت قاچاق در بازار شما چگونه است؟

نرخ ارز که بالا رفت میزان قاچاق کم شد. برخی اجناس از سمت غرب به‌صورت غیرمتمرکز وارد می‌شود که سهم قابل‌توجهی در بازار ندارد اما قاچاق عمده و کانتینری کاهش یافته است. بیشتر اجناس قاچاق کالاهایی مثل آدامس، شکلات و بیسکوئیت خارجی است که با گسترش تنوع محصولات کارخانه‌های خارجی سهم خود در بازار را از دست داده‌اند، البته ناگفته نماند که در برخی از مناطق شهری تقاضای اجناس خارجی وجود دارد و تا وقتی که بازار تقاضا داشته باشد عرضه‌کننده به کار خود ادامه می‌دهد.

 آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

آینده بازار به‌طور مستقیم به ارز ربط دارد. صحبت از گران‌فروشی نیست، مساله گرانی است. برای حل مشکلات بازار باید علت گرانی را پیدا کرد نه کاسب را متهم به گران‌فروشی کرد. وقتی کالا گران شده از دست تولیدکننده، واردکننده و توزیع‌کننده کاری برنمی‌آید و دولت باید قیمت‌های بازار را کنترل کند.

تحریم‌ها باعث گرانی شده و کاری هم نمی‌توان کرد اما مطمئنا راهکارهایی برای مدیریت بازار در شرایط تحریمی وجود دارد که بتوان بازار را آرام کرد. اگر نرخ ارز مدیریت شود و قدرت خرید مردم به هر نسبت، افزایش پیدا کند می‌توان چشم‌انداز روشنی برای بازار متصور شد.