به دنبال ارزانی از سعادت‌آباد تا انبار نفت

  از سیروس تا گمرک

 ترافیک مناطق مرکزی تهران، به‌ویژه در محدوده بازاربزرگ تهران، همیشه زبانزد بوده است، حضور فشرده صنف‌های مختلف و مراکز فروش عمده کالاها از دیرباز کاسبان، فروشندگان و اصناف سایر استان‌ها را نیز برای تامین کالا به سمت بازار تهران سرازیر می‌کرد.اما حالا این ترافیک به سمت مناطق جنوبی‌تر تهران کشیده شده زیرا در طول این مسیر از چهار راه سیروس تا مولوی و از گلوبندک تا گمرک مراکز فروش عمده کالاهای مختلف این روزها میزبان خانوارهایی است که برای خرید ارزان‌تر به عمده‌فروشان مراجعه می‌کنند.

  در انبار نفت چه خبر است؟

در سال‌های اخیر خیابانی که قبلا به اسم انبار نفت معروف بوده و اکنون به آن حاجی‌آباد نیز می‌گویند محل کسب بنکداران مواد غذایی و بهداشتی شده و تمرکز قبلی این صنف از میدان محمدیه(اعدام) به این منطقه منتقل شده، ضمن آنکه تنوع کالاهای عرضه شده نیز بیشتر شده است. نکته دیگر آنکه از تمام نقاط تهران برای تامین مایحتاج خود به این محل مراجعه می‌کنند.از پنیر و تخم‌مرغ گرفته تا سوسیس و پنیر پیتزا فله‌ای در اینجا عرضه می‌شود.

  پای صحبت کاسبان

محمدی یکی از بنکداران فعال در این‌باره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: قبلا فقط مغازه دارها و صاحبان فست فود به اینجا می‌آمدند و نیازهای خود را تامین می‌کردند اما در دو سه سال اخیر مردم عادی هم به اینجا می‌آیند و خرید می‌کنند، البته اینجا کمتر مغازه‌ای است که تک‌فروشی داشته باشد و مردم هم این را می‌دانند. به‌طور مثال کسی یک دانه روغن یا رب طلب نمی‌کند و حداقل باید یک‌ باکس یا در برخی کالاها نیم‌باکس تقاضا کند تا ما آن را عرضه کنیم.او ادامه داد: قبل از شیوع کرونا با توجه به نبود طرح ترافیک در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مردم به اینجا می‌آمدند و خرید می‌کردند اما همزمان با شروع کرونا و تا به امروز ما تقریبا هر روز شاهد حضور مردم عادی هستیم که برای ارزان خریدن مواد غذایی و کالاهای بهداشتی به اینجا مراجعه می‌کنند.

  پولدارها هم مشتری شده‌اند

اظهارات این کاسب انبار نفت در حالی‌است که در هنگام تعطیلی مغازه‌ها طول این مسیر که منتهی به خیابان رباط‌کریم است را می‌شود با ماشین در عرض دو تا سه دقیقه طی کرد در حالی‌که در طول روز حداقل ۳۰ دقیقه زمان می‌برد زیرا برخی مغازه‌ها کالای خود را حتی در خیابان بساط کرده‌اند و کل خیابان انبار نفت مملو از خودروهای پارک دوبل است.

اما نکته‌ای که قابل‌توجه است حضور خودروهای گران‌قیمت و حتی میلیاردی به‌صورت پارک دوبل است که نشان از مشتری بودن مالکان آنها دارد.

مجید که در صندوق پرادوی خود را باز کرده و کارگر مغازه باکس‌های نوشابه انرژی‌زا و گونی‌های برنج را در ماشین می‌گذارد، گفت: معمولا ماهی یکبار به همراه مادرم برای خرید خانه از سعادت‌آباد به اینجا می‌آییم. قیمت کالاها در این خیابان به صرفه‌تر است و حتی بهتر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.البته قیمت‌ها نسبت به قبل بیشتر شده و با توجه به افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت‌ها تصمیم گرفتیم که خرید خود را دوبرابر کنیم چون به هر حال این کالاها مصرف می‌شود و می‌دانیم قرار است گران شود، پس بهتر است الان خرید کنیم.

  وفور کالا

رضا یکی دیگر از کاسبان انبار نفت درخصوص تاثیر قیمت دلار و میزان موجودی کالاها در بازار گفت: به غیر از شکر تقریبا تمام کالاها به وفور در بازار هست و مشکلی بابت آن نداریم اما قیمت‌ها در حال تغییر است. وقتی دلار ۲ هزار تومان گران شود مگر می‌شود قیمت کالایی افزایش پیدا نکند. کرونا باعث رونق کسب و کار ما شده و مردم برای دو تا سه ماه کالای خود یک دفعه در ماه اسفند خریداری کردند، الان هم وضعیت دلار باعث شده که فروش ما افزایش پیدا کند.

او با بیان اینکه قیمت‌های عرضه شده در این محل از تمام تهران ارزان‌تر است گفت: به دلیل حذف حق‌پخش و سود خرده‌فروشی قیمت ما ارزان‌تر است به‌طور مثال قیمت پنیر بسته‌ای حداقل هزار تومان ارزان‌تر است یا آب معدنی که باکسی ۱۵ هزار تومان است، اینجا ۷ هزار تومان قیمت دارد. نوشابه کوکاکولا خانواده که بیرون ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است اینجا ۲ و هزار ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. تخم‌مرغ ۳ هزار تومان زیر قیمت فروشگاه است و سایر اقلامی مثل سس قرمز یا سفید، پنیر پیتزا فله‌ای یا بسته‌ای نیز کمتر از فروشگاه‌های سطح شهر و هایپرمارکت‌ها است.

رضا درباره وضع بازار مواد غذایی خارجی گفت: بورس این کالاها در کوچه مروی و بازار است و اینجا به‌صورت محدود عرضه می‌شوند اما بازهم ارزان‌تر از سایر نقاط شهر است. ترافیک کلافه‌کننده و گرما نیز باعث نمی‌شود که مردم برای خرید ارزان‌تر رنج رسیدن به این منطقه را به جان نخرند. امروز قیمت دلار و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها بزرگ‌ترین محرک برای اقشار مختلف برای ارزان‌تر خریدن کالاهای مصرفی شده است.