وضعیت سوپرمارکت‌ها چطور است؟

این روزها سوپرمارکت‌ها حال و روز خوبی ندارند.

  چرا؟

دو عامل اساسی این روزها بر صنف ما تاثیرگذار بود. یکی شیوع ویروس کرونا و دیگری وضعیت اقتصادی مردم.

  کرونا دقیقا چه تاثیری داشت؟

با شیوع ویروس کرونا مردم اکثرا در خانه‌های خود ماندند و میزان تردد آنها در سطح شهر و مراکز خرید بسیار کم شد. بنابراین آنها ترجیح دادند به جای اینکه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید پرازدحام و بزرگ بروند مواد مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های محلی کوچه یا محله خود تامین کنند.

  و مشکلات اقتصادی؟

طبیعی است که افزایش تورم و گرانی و رکود اقتصادی کشور که در دوران کرونا نیز بیشتر شد و همچنین بیکاری بسیاری در این دوران قدرت خرید خانوارها را به ویژه در محلات میانی و پایینی شهر کاهش داد. این مسائل باعث شد از سویی میزان تقاضای این اقشار کم شود و کمتر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مراجعه کنند و از سوی دیگر شاهد افزایش خرید قسطی در سوپرهای سطح شهر بودیم.

  پس کرونا باعث شد مردم بیشتر از سوپرمارکت‌های محل خود خرید کنند؟

درست است اما باید به یک نکته دقت کنیم. اینکه در روزهای کرونایی و به دلیل احتیاط‌های مردم هم به دلیل ویروس و هم به دلایل اقتصادی مردم فقط مایحتاج ضروری خود را خریداری کردند و در نتیجه در کل میزان تقاضای آنها کاهش یافت.

  آیا افرادی وجود داشتند که در این مدت واحد صنفی خود را به این دلایل تعطیل کنند؟

بله به ویژه در سه ماه گذشته موارد بسیاری وجود داشت که صاحبان کسب و کار این صنف خواهان باطل شدن پروانه کسب خود بودند و به همین منظور به ما مراجعه کردند.

  آخرین مورد چه زمانی بود؟

همین امروز یک نفر از صاحبان سوپرمارکت به دلایل فوق‌الذکر به من مراجعه کرد و خواهان باطل شدن پروانه کسبش بود چون در شرایط اقتصادی موجود که هم هزینه خرید و حمل و نقل گران شده و هم تقاضا و قدرت خرید مردم کم شده در موقعیت اقتصادی سختی قرار گرفته بود و چاره دیگری جز این کار نداشت.

  صنف شما با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

برخی از مشکلات صنف ما با اصناف دیگر مشترک است مثلا گرانی انرژی و هزینه حمل و نقل و نیروی انسانی. اما در مورد مالیات از بعضی از صنوف میزان مالیات کمتری اخذ می‌شود و صنف ما در این مورد گلایه دارد. ممیزان مالیاتی بر اساس میزان فروش و سود سال گذشته درصد مالیات سال جاری را تعیین می‌کنند در حالی‌که برای مثال نه تنها متراژ مغازه و جمعیت منطقه زیاد نشده است بلکه مشکلات اقتصادی و کرونا قدرت خرید مردم را هم کاهش داده اما ما باید بر اساس وضعیت اقتصادی‌مان در سال گذشته مالیات بپردازیم.

  چه می‌شود کرد؟

وضع صنف ما جدا از وضع عمومی اقتصاد و معیشت مردم نیست و طبیعتا هر عاملی که قدرت خرید مردم را افزایش دهد تاثیر مثبت خود را روی صنف ما نیز می‌گذارد.