مشتری‌هایمان کم می‌شود

  با توجه به روند افزایش قیمت برنج آیا فکر می‌کنید فروش غذا توسط اعضای صنف شما کاهش یابد و قیمت برنج باز هم افزایش پیدا کند؟

وقتی قیمت برنج ازکیلویی ۸ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان برسد، طبیعی است که اعضای ما هم باید در قیمت نهایی خود تجدیدنظر کنند اما اینکه چه میزان فروش ما کاهش داشته باشد طی روزهای آینده مشخص خواهد شد. با این وجود انتظار کاهش را داریم. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اکنون به سبب شرایط کرونا تمام تالارهای پذیرایی و بیشتر هتل‌ها و رستوران‌ها تعطیل هستند و تقاضای آنچنانی در بازار وجود ندارد، پس بعید است که فعلا قیمت برنج بیش از این افزایش پیدا کند.

  این افزایش قیمت چه تاثیری بر برنج ایرانی خواهد گذاشت؟

هیچ تاثیری ندارد. اصلا دو مقوله مجزا هستند. واحدهایی که از برنج ایرانی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به این بهانه قیمت‌های خود را تغییر دهند هر چند در سایر اقلام اجناس هفتگی افزایش پیدا می‌کند.

  چه اقلامی بیشترین افزایش را داشتند؟

حبوبات بیشترین افزایش را داشتند به‌طوری‌که نوسان قیمت آنها هفتگی شده است. به‌طور مثال لوبیا چیتی که هفته گذشته کیلویی ۳۰ هزار تومان بود الان به ۳۸ هزار تومان رسیده یا لپه و باقالی سبز اینها اقلامی هستند که صنف ما هر روز با آنها سر و کار دارد ولی این امکان وجود ندارد که ما هر هفته لیست قیمتی خود را تغییر دهیم.

  شما ۲۵ سال مدیر تعاونی اتحادیه بودید، آیا اکنون می‌توانید به‌راحتی اقلام مورد نیاز را تهیه کنید؟

این یک حقیقت است که ما تحت تحریم اقتصادی هستیم و درآمد فروش نفت ما به حداقل رسیده است، ما به‌عنوان سربازان اقتصادی کشور تمام این مسائل را می‌دانیم اما در سالی که به اسم جهش تولید نام‌گذاری شده ما داریم بیشترین چوب‌اندازی‌ها را در کار تعاونی می‌بینیم. در این ۲۵ سال به‌جای اینکه کشاورزی ما تقویت شود تبدیل به واردکننده عدس از کانادا و روسیه شده و لوبیا قرمز را از قزاقستان یا لیمو عمانی از اتیوپی و حبشه وارد می‌کنیم، متاسفانه در حوزه کشاورزی ما بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

  کلام آخر؟

وضعیت صنف ما هنوزبه روزهای قبل بازنگشته است هنوز مردم ازآمدن به رستوران و غذا گرفتن از بیرون به سبب کرونا هراس دارند و بسیاری از اعضا مجبور شده‌اند نیروهای خود را تعدیل کنند.این در حالی است که برخی همکاران ما مجبور شدند از اسفند فعالیت خود را تعطیل کنند.