سنا - توافق رهبران جهان در مورد اقداماتی برای توقف بحران جهانی موجب افزایش بی‌سابقه شاخص‌ها در بازارهای سهام کشورهای آمریکایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در مورد تحلیل یک تا دو درصدی اقتصاد در سال ۲۰۰۹ میلادی، اظهار نظر رییس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر پایان یافتن رکود جهانی تا انتهای سال و افزایش شاخص‌های بورسی در کشورهای اروپایی و آمریکایی از مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان در هفته میلادی گذشته بودند. بـازار سهـام آمریکا

شاخص سهام آمریکا برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافت. این میزان افزایش از سال ۲۰۰۷ تاکنون بی‎سابقه بوده که علت عمده آن بروز نشانه‎هایی از رشد اقتصادی و توافق رهبران جهان در مورد اقداماتی جهت توقف رکود جهانی اقتصاد بوده است.

همین امر رشد شاخص سهام سایر کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و مکزیک را نیز به همراه داشت، اما شاخص سهام کانادا پس از چهار روز افزایش اواخر هفته را با کاهش سپری کرد و علت آن احیای اقتصادی جهان و تاثیر سوء آن بر تقاضای فلزات قیمتی به ویژه طلا بود. طلا و فلزات قیمتی بخش مهمی از صنعت کانادا را تشکیل می‎دهند.

اروپـــا

شاخص سهام اروپا (DJ STOXX ۶۰۰) برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافت که این میزان در ۵/۱ سال گذشته بی‎سابقه بود. علت این امر توافق رهبران جهان برای کمک به اقتصاد و احتمال تخصیص یارانه به بخش بانکی بود، اما شاخص بریتانیا (FTSE ۱۰۰) به رغم ثبت چهارمین هفته افزایش، اواخر هفته را با روند نزولی به پایان برد که علت آن انتشار گزارش نرخ شدید بیکاری در آمریکا و ناامیدی از پایان بحران جهانی اقتصاد بود. بازار سهام سوئد بهترین عملکرد را در بین بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته در سال جاری از آن خود کرد که علت آن کاهش ارزش کرونا (واحد پول سوئد) در برابر یورو و در پی آن افزایش درآمد شرکت‎هایی بود که بر فروش بین‎المللی اتکا دارند.

آسیــا

شاخص سهام آسیا نیز برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافت که این میزان رشد در ۱۸ ماه گذشته بی‎سابقه بود. علت این افزایش توافق رهبران G۲۰ مبنی بر انجام اقداماتی علیه بحران جهانی اقتصاد عنوان شد. همین مساله افزایش شاخص بورس هنگ کنگ را به همراه داشت، البته رشد ساخت و ساز در چین در این افزایش تاثیر داشت. به علت افزایش صرف هزینه از سوی دولت چین که باعث تقویت اقتصاد این کشور می‎شود، شاخص سهام چین همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‎دهد.

بـازار کـالا

وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد که روسیه واردات دام و طیور از ایالت کنتاکی را متوقف کرده است. اما این وزارتخانه دلیلی را برای این تحریم عنوان نکرد.

به علت افزایش نرخ بیکاری در آمریکا و دورنمای منفی آن، قیمت فلزاتی نظیر پالادیوم و پلاتین کاهش یافت. قیمت اکثر اقلام کشاورزی مانند شکر و سویا نیز در هفته گذشته کاهش یافت که علت کاهش قیمت شکر در نیویورک که در یک ماه گذشته بی‎سابقه بود، شایعه افزایش ذخایر این فرآورده در هند به عنوان دومین تولیدکننده شکر در دنیا و نیز کاهش قیمت نفت بود. علت کاهش قیمت سویا نیز شروع خرید این محصول از آمریکای جنوبی بود.