آقای واتسون بیا اینجا!

گروه تاریخ و اقتصاد: تامس آگوستوس واتسون، مخترع و همکار گراهام بل در ۱۸ ژانویه سال ۱۸۵۴ در ماساچوست آمریکا به دنیا آمد و در اختراع تلفن توسط گراهام بل نقش قابل‌توجهی داشت. گراهام بل در دهه ۱۸۷۰ ا در کارگاه برق چارلز ویلیامز که مرجع بسیاری از مخترعان بود با تامس واتسون آشنا شد.

واتسن درآن موقع فقط بیست سال داشت اما تا آن زمان به کارهای گوناگونی پرداخته بود. مدرسه را در دوازده سالگی ترک کرده و از آن پس چندی به ظرفشویی و مدتی هم به پیشخدمتی پرداخته بود اما سرانجام به دلیل جاذبه شگفت برق به کارگاه ویلیام آمده بود، او آدمی چابکدست و تیزهوش بود ودر نمونه‌سازی مهارت داشت، از این‌رو مخترعان اورا خوب می‌شناختند، آشنایی بل با واتسون به این صورت بود که بل روزی در حالی که تلگراف هارمونیک را دردست داشت با او روبه‌رو شد. آنها با هم در زمینه بهتر کارکردن دیاپازون‌ها و فرستادن چند پیام درآن واحد با یک رشته سیم صحبت کردند. بل از واتسون خواست که او را در ساخت این دستگاه یاری کند و واتسون هم قول داد تا آنجا که بتواند به او یاری برساند. از آن پس الکساندر و واتسن به آزمایش تلگراف هارمونیک دست زدند و آزمایش‌های آنها پس از تعطیلی کارگاه آغاز می‌شد و آنها تا سراسر بهار سال بعد با هم کارکردند.الکساندر و واتسون برابر هم، هریک درسویی از اتاق ایستاده بودند. سیم درازی دو دستگاه را بهم وصل می‌کرد، الکساندر گاه‌به‌گاه یک دیاپازون برمی‌داشت و به گوشش می‌چسباند. سپس آن را برجایش می‌گذاشت و کمی تنظیم می‌کرد و آزمایش را ازسر می‌گرفت، آنها به درستی نظریه خود آگاه بودند اما روش به کار بستنش را نمی‌دانستند.

نخست نت‌ها را به دقت موزون می‌کردند و با سیم می‌فرستادند اما هنگام دریافت آنها را درهم می‌یافتند، بل پس از آزمایش‌های زیاد، ناامید شد. درهمین هنگام جرقه تولید و ساخت تلفن درمغز او زده شد، او طرح خود را به واتسون توضیح داد و پس از مشورت با او به این نتیجه رسیدند که ساخت تلفن به هزینه زیادی احتیاج دارد و ساختن حتی یک نمونه هم از امکانات مالی آنها به دور است. پس از یکی، دو روز بل به خود جرات داد و به دیدن دو سرمایه‌گذار به نام‌های هبرد و ساندرز رفت که هردو آنها از سرمایه داران بوستن بودند. اما آنها استقبال چندانی از بل نکردند و به او پیشنهاد کردند که مشخصات تلگراف خود را به واشنگتن ببرد و آن را در اداره اختراعات ایالات‌متحده ثبت بکند و او رهسپار واشنگتن شد و اختراع خود را ثبت کرد.واتسون گفته است پس از اختراع تلفن بین دو اتاق سیم کشیده‌اند و گراهام بل گوشی را برداشته و گفته: «الو، گراهام‌بل هستم، آقای واتسون، بیا اینجا، باهات کار دارم!»این نخستین جملاتی بوده که بشر توانسته از طریق سیم تلفن مخابره کند و آن زمان دهم مارس ۱۸۷۶ بوده است.واتسون پس از یک عمر تلاش در زمینه ارتقای مخابرات سرانجام در اثر حمله قلبی در ۱۳ دسامبر ۱۹۳۴ درگذشت.

آقای واتسون بیا اینجا!