زادروز بنیانگذار مرسدس بنز

چهارم آذر (۲۵ نوامبر) زادروز کارل بنز است؛ مردی که جزو بزرگ‌ترین پیشگامان صنعت خودرو است. کارل در یکی از شهرهای آلمان به نام کارلسروهه و در خانواده‌ای تهیدست به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلاتش، اولین تجربه کاری‌اش طراحی ساخت یک کارخانه در شهر مانهایم بود، ولی دیری نپایید که کارش را از دست داد و وارد شرکتی ساختمانی در وین شد.

او سپس در سال ۱۸۷۱ با یک مکانیک به نام آگوست ریتر، اولین شرکت خود را در مانهایم آلمان تاسیس کرد، اما مدتی بعد دریافت که نمی‌تواند به همکاری با شریکش ادامه دهد. در این هنگام جهیزیه نامزدش برتا به دادش رسید و به او در خرید سهام ریتر کمک کرد. آنها یک سال بعد با هم ازدواج کردند. کارل بنز اگرچه در آغاز تجارت موفقیتی به‌دست نیاورد و شانس به او روی خوشی نشان نداد، اما با تلاش بی‌وقفه توانست چند امتیاز مهم برای تولید و تکمیل موتورهای دوزمانه دریافت کند. او تا زمانی که به استانداردهای موردنظرش نمی‌رسید، دست از کار نمی‌کشید. وی با کمک مخترعان و همکاران جدیدش و با پشتیبانی مالی یک بانک در مانهایم، یک شرکت سهامی را تاسیس کرد. ۵۰ درصد سهام این شرکت در اختیار کارل بود، ولی به‌عنوان یک عضو هیات‌مدیره و سهامدار از حق اظهارنظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود، چراکه همکاران و دیگر سهامداران شرکت درصدد بودند به نوعی نفوذ خود را در شرکت افزایش دهند و این رفتارها و در نهایت برخوردها سبب شد که کارل بنز پس از یک سال شرکت را ترک کند.

در همان سال بنز یک پشتیبان مالی دیگر به نام فردریک ویلهم ایلینگر پیدا کرد. فردریک یک فروشگاه دوچرخه‌ فروشی داشت و بنز متوجه علاقه زیاد او به وسایل موتوری شد و در همان زمان بود که بنز با کمک فردریک و یک شریک دیگر، شرکت خود را به نام بنز راه‌اندازی کرد. مدت زیادی نگذشت که آنها توانستند نیروی کار شرکت خود را به ۲۵‌نفر افزایش دهند. آنها تا جایی پیشرفت کردند که این امکان را یافتند تا امتیاز تولید موتورهای بنزینی خود را به دیگران واگذار کنند. بعد از این بود که بنز تصمیم گرفت تمام وقتش را صرف توسعه موتورهای خودرو کند. سرانجام او موتورهای چهارزمانه بنزینی خود را روی کالسکه‌ای نصب کرد و در سال ۱۸۸۶ توانست از اولین خودروی بنزینی خود بهره‌برداری کند و آن را به نمایش عمومی بگذارد. تا سال ۱۸۸۷ او ۳ مدل از این نوع خودروها را طراحی کرد. بنز، مدل اول را در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم را چندین‌بار طراحی و بازسازی کرد و مدل سوم هم دارای چرخ‌های چوبی بود که همسرش، برتا برای اولین‌بار با این خودرو به مسافرت طولانی رفت. در سال ۱۸۸۶ بنز توانست به مرحله‌ای از موفقیت برسد که تولیداتش دیگر جوابگوی تقاضای مردم نبود، در نتیجه تصمیم گرفت کارخانه خود را توسعه دهد.

به تدریج «بنز» در امر خودروسازی پیشتاز شد و در سال ۱۸۹۹ به یک شرکت سهامی بزرگ تبدیل شد، به‌طوری که در آن زمان سالانه ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید می‌کرد. در سال ۱۹۰۳ کارل از کارهای فنی کناره گرفت تا به‌عنوان ناظر هیات‌مدیره به کار خود ادامه دهد. این اقدام او به دنبال مشاجره‌ای بود که با مدیرعامل داشت اما ۳ سال بعد به این نتیجه رسید که شرکتی به نام خودش یعنی «کارل بنز» در لیرنبورگ آلمان تاسیس کند. سهامداران این شرکت خودش و پسرانش بودند. آنها در ابتدا تمام تلاش‌شان را بر این گذاشتند که خودروهایی با موتور بخار تولید کنند ولی زمان در حال تغییر بود و تقاضا برای این موتورها کاهش یافت، بنابراین او مجبور شد خط‌مشی خود را تغییر دهد. محصولات بنز به سرعت اروپا را درنوردید، در انگلیس خودروهای تولیدی این شرکت به خاطر کیفیت بالایی که داشتند به‌عنوان تاکسی به کار گرفته شدند و هر روز بر محبوبیت آنها افزوده می‌شد. در سال ۱۹۲۳ کارل آخرین خودروهای تولیدی خود را ساخت. این خودرو ۸ و دیگری ۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. هر دوی اینها را بنز برای استفاده شخصی خودش نگه داشت و هرگز آنها را نفروخت این خودروها اکنون در موزه نگهداری می‌شوند. مرسدس نام یک دختر اسپانیایی است و نام دختر امیل یکینگ، تاجر بزرگ اتریشی است و کارل نام او را روی محصول خود گذاشت. پدر این دختر نماینده فروش محصولات بنز بود. کارل بنز در چهارم آوریل ۱۹۲۹ در خانه اش واقع در لیدنبورگ درگذشت، خانه‌ای که امروز موزه و دفتر مرکزی مرسدس بنز است.

زادروز بنیانگذار مرسدس بنز