گروه تاریخ و اقتصاد: اسناد ثبت شده مربوط به اوایل آبان‌ماه را که توسط سازمان اسناد ملى منتشر شده است، می‌خوانید:
همکاری با کمیسیون نظارت بر امور اقتصادی
سند مربوط به دستور همکاری با کمیسیون نظارت بر امور اقتصادی در دوم آبان ماه ۱۳۱۸ نوشته و به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است. در این سند، اعلام شده است که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران، کمیسیون نظارت بر امور اقتصادی برای رسیدگی و نظارت بر امور فرستاده‌ها و رسیده‌های کشور، در زیرمجموعه وزارت دارایی و بازرگانی تشکیل خواهد شد. بر همان اساس، وزارت کشور از استانداری‌ها و فرمانداری‌ها درخواست کرده اطلاعات مورد نیاز آن کمیسیون تهیه و نظرات آموزشی آن در حدود و وظایف به اجرا گذاشته شود.

بررسی عملکرد متخصصان بلژیکی در گمرک





مقایسه درآمد اداره‌ گمرک، در دوره تصدی متخصصان بلژیکی با دوره تصدی متخصصان ایرانی، سندی است که در تاریخ سوم آبان‌ماه ۱۳۱۵ ش نوشته شده است. در این سند، وضعیت گمرک از نظر درآمدزایی در دو دوره دو‌ساله تصدی متخصصان بلژیکی با دوره ریاست متخصصان ایرانی مقایسه شده است. این سنجش، نشان می‌دهد که میانگین این درآمد در دوره ریاست ایرانی‌ها بیشتر از دوره مشابه قبل از آن بوده است. همچنین، سند بر این نکته تاکید دارد که حجم متوسط کل تجارت کشورنیز در این دوره افزایش یافته است. از اسناد ثبت شده در تاریخ ششم آبان‌ماه ۱۳۰۸ ش. بخشنامه وزارت داخله است درباره ممنوع بودن مالکیت اموال غیرمنقول اتباع خارجی در خاک ایران. در این بخشنامه، وزارت داخله، قانون ممنوع بودن مالکیت اتباع بیگانه را در خاک ایران بیان کرده است. طبق این بخشنامه، تملک اموال غیرمنقول و ثبت آن به هر شکلی، ممنوع و خلاف قانون دانسته شده است.

صادرات تخم نوغان به کشمیر
درخواست از وزیر بازرگانی، پیشه و هنر، برای صدور پروانه صادرات تخم نوغان به دولت کشمیر هندوستان، عنوان سندی است مربوط به تاریخ ششم آبان ماه ۱۳۲۳ ش. این نامه دربردارنده درخواست از وزیر بازرگانی، پیشه و هنر، برای موافقت و صدور پروانه فروش تخم نوغان به دولت کشمیر هندوستان است. در سند قید شده است که دولت یاد شده، به این مواد برای تهیه ابریشم در ساخت تجهیزات جنگی نیاز دارد.

اعزام دانشجو به انگلیس برای تحصیل در رشته حسابداری





در این سند که در هفتم آبان‌ماه ۱۳۲۶ ش. ثبت شده است، نماینده ایران در شرکت نفت ایران و انگلیس، گزارشی از روند تحصیل در رشته حسابداری و ممیزی حساب در بنگاه حسابداری لندن را به وزارت دارایی اعلام کرده است. براساس گزارش وی، ثبت‌نام در این موسسه، منوط به شرکت در آزمون ورودی و پس از آن پنج سال کار در موسسات حسابداری انگلستان است. دانشجویان پس از گذراندن این دوره‌ها و موفقیت در دو امتحان گواهینامه تخصص در حسابداری را دریافت خواهند کرد. نمایندگی ایران همچنین اعلام کرده است که تلاش خواهد کرد موسسات حسابداری از دانشجویان ایرانی ورودیه نگیرند. در ادامه آمده است که نمایندگی ایران اقدامات ابتدایی را انجام داده تا دانشجویان ایرانی بتوانند پس از موفقیت در آزمون ابتدایی در موسسات رسمی مشغول به‌کار شوند.

تصویب نظامنامه هزینه مسافرت و انتقال ماموران کشوری
نظام نامه مخارج مسافرت و فوق‌العاده اعاشه(معاش) و انتقال همه ماموران کشوری، عنوان سندی است که در هشتم آبان ماه ۱۳۰۹ ش. نوشته شده است. در این سند، هیات وزیران پیشنهاد وزارت مالیه درخصوص هزینه مسافرت و انتقال ماموران کشوری را در قالب نظامنامه تصویب کرده است. این نظامنامه در دو فصل خرج سفر و فوق‌العاده اعاشه و در قالب ۲۴ ماده تنظیم شده است. فصل اول با ۱۵ ماده به بیان میزان مخارج مسافرت برای رتبه‌های مختلف استخدامی رسمی و جزء در راه‌های داخلی و خارجی پرداخته است. در فصل دوم نیز مقدار فوق‌العاده روزانه پرداختی برای مستخدمان و براساس رتبه استخدامی آنان بیان شده است.

تعطیلی بازار رشت در اعتراض به ناکارآمدی دولت





خبر تعطیلی بازار رشت، در اعتراض به ناتوانی دولت ساعد در حفظ مناسبات دولتی با روسیه، سندی است که در نهم آبان‌ماه ۱۳۲۴ ش. تنظیم و ثبت شده است. این سند حاوی گزارش تلگراف شهربانی رشت از تجمع شبانه‌ اصناف و تاجران آن شهر در اعتراض به سیاست دولت ساعد در قبال شوروی و ماجرای نفت شمال است. در این گزارش، به حضور دبیر کنسولگری شوروی در جلسه و نتیجه‌ جلسه- که تعطیلی بازار رشت بوده- و نیز اقدامات شهربانی برای برقراری آرامش در شهر و متفرق کردن جمعیت متحصن در تلگرافخانه، اشاره شده است.

تقاضای سازمان توریستی برای ساخت مجتمع جهانگردی در نوشهر
صورت جلسه تصمیمات گرفته شده درخصوص اراضی مورد تقاضای سازمان توریستی ایران برای ساخت تاسیسات مجتمع جهانگردی در نوشهر، در نهم آبان‌ماه 1355 ش. تنظیم و به‌صورت سند ثبت شده است. این سند، صورت جلسه تشکیل شده در دفتر معاونت استانداری مازندران درخصوص درخواست اراضی مورد نظر سازمان توریستی ایران برای احداث تاسیسات مجتمع جهانگردی در شهرستان نوشهر است. براساس متن صورت جلسه، ضرورت و مفید بودن طرح به تایید اداره کل تعاون و امور روستای استان مازندران رسیده و 11 هکتار از اراضی دیم روستای بنفشه در بخش کلاردشت شهرستان نوشهر به این امر اختصاص داده شده است. در پایان نیز قید شده که اجرای طرح پس از تصویب استاندار مازندران بلامانع است.