تلگراف سانفرانسیسکو – لس‌آنجلس

گروه تاریخ و اقتصاد: در هشتم اکتبر (۱۶ مهرماه) سال ۱۸۶۰ نخستین خط تلگراف مابین سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس برقرار شد. هنگامی که ساموئل مورس در سال ۱۸۴۳ (۱۲۲۲ خورشیدی) این اختراع را به نام خود ثبت کرد هرگز تصور نمی‌کرد ابعاد این اختراع با سرعتی باور نکردنی گسترش یابد. سرعت تلگراف که از سال ۱۸۴۴ آغاز به کار کرد ظرف چند سال از چند روز به تنها چند دقیقه رسید.

اختراع مورس و گسترش کابل‌های تلگراف در آمریکا و سپس در سراسر جهان به رشد آن کمک کرد و به این ترتیب بهای ارسال تلگرام که در ابتدا بسیار گران بود، به سرعت پایین آمد و در سال ۱۸۶۸ به حدود یک دلار و چهار سنت رسید که هنوز هم گران محسوب می‌شد. اما این قیمت به زودی توسط وسترن یونیون که سالانه نزدیک به شصت میلیون تلگرام ارسال می‌کرد شکسته شد و به‌طور متوسط به حدود ۳۰ سنت رسید.

وسترن یونیون رکورد خود را در سال ۱۹۲۹ با ارسال ۲۰۰ میلیون تلگرام شکست و دوران تازه‌ای از رونق تجارت تلگرام آغاز شد. با این حال در این دوران دریافت تلگرام به معنای دریافت یک خبر بد بوده است. تلگرام همچنین در حرفه روزنامه‌نگاری نیز به سرعت نقشی اساسی یافت. یکی از نخستین بهره‌برداری‌ها از تلگرام، گزارش جنگ کوبا و اسپانیا در سال ۱۸۹۷ بود. شاید از همین‌رو است که در قرن نوزدهم بسیاری از روزنامه‌ها نظیر ساندی تلگراف، تلگرام و دیلی تلگرام نام خود را از تلگراف که مترادف با سرعت در انتشار اخبار بود، گرفته بودند.