گروه تاریخ و اقتصاد: اسناد ثبت شده مربوط به دهه اول مهرماه را که توسط سازمان اسناد ملی منتشر شده است، می‌خوانید:
برگزاری کلاس‌های آموزشی برای سالمندان
«برگزاری کلاس‌های سالمندان برای خدمتگزاران جزء وزارت دارایی»، عنوان سندی است که در تاریخ یکم مهر ماه ۱۳۱۸ ش نوشته و ثبت شده است. در این سند وزارت فرهنگ با ارسال بخشنامه‌ای، از وزارت دارایی درخواست کرده است تا با توجه به برگزاری دوره چهارم کلاس‌های سالمندان، همه خدمتگزاران جزء خود را در مرکز و شهرستان‌ها، برای تحصیل به آموزشگاه‌ها اعزام کند.



شیوه جدید برگزاری امتحان‌های اعزام دانشجو
اعلام وزارت فرهنگ به دیگر وزارتخانه‌ها، مبنی بر روش انتخاب دانشجویان برای اعزام به تحصیل در خارج از کشور و اعلام تخصص‌های مورد نیاز آنها در تاریخ اول مهر ماه ۱۳۳۵ ش. تنظیم و ابلاغ شده است. در این سند وزارت فرهنگ، ضمن اعلام شیوه جدید برگزاری امتحان‌های اعزام به خارج به شکل مسابقه، از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خواسته که با اعلام نیاز خود در قالب رشته تحصیلی، به پربارتر شدن این برنامه کمک کنند، تا هم نیاز کشور تامین شود و هم آینده دانشجویان تحصیلکرده در خارج از کشور، مشخص و باعث انگیزه باشد. این سند همچنین حاوی فهرست نام افراد دانش‌آموخته‌ و رشته آنها است که نام سهراب سپهری نیز در میان آن دیده می‌شود.

آموزش نظری و عملی نظامی دانشجویان
بخشنامه وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، درخصوص شروع دوره‌های تعلیمات نظری و عملی نظامی در سوم مهرماه سال ۱۳۱۷ نوشته و ثبت شده است.
در این بخشنامه، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، با یک الحاقیه روزهای دوشنبه و چهارشنبه را روز شروع مجدد آموزش نظری و عملی نظامی دانشجویان در سال 1317 اعلام کرده است. افسران اعزامی، تدریس درس‌های نظامی عملی را بر عهده دارند. بخشنامه خاطرنشان کرده است که تمامی دانشجویان، باید دفترچه اختصاصی به همراه داشته باشند تا در مواقع لزوم، به افسران مامور درس‌های نظری و عملی ارائه دهند.



انتقال اداره کل هواشناسی از وزارت راه به وزارت جنگ
سند اعلام انتزاع اداره ‌کل هواشناسی از وزارت راه و انتقال آن به وزارت جنگ با نام جدید سازمان‌ هواشناسی‌کشور در چهارم مهرماه ۱۳۵۳ ش. نوشته شده است. در این سند، معاون وزارت جنگ در بخشنامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش، خبر انتقال اداره کل هواشناسی از وزارت راه به وزارت جنگ و تغییر نام آن به «سازمان هواشناسی کشور» را اعلام کرده است و از آن وزارتخانه خواسته که در مکاتبات خود به این مساله توجه کند. این انتزاع، طبق ماده ۵ قانون تغییر نام وزارت راه به «وزارت راه و ترابری» صورت گرفته است و براساس تبصره آن، رئیس سازمان هواشناسی، در تشکیلات وزارت جنگ در سمت معاونت وزارت جنگ انجام وظیفه خواهد کرد.


اعلام شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع متوسطه
بخشنامه دفتر برنامه‌ریزی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در اعلام شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع متوسطه در پنجم مهر ماه ۱۳۵۱ ش. ابلاغ شده است. در این بخشنامه، با اشاره به برگزار نشدن کلاس اول نظام قدیم آموزشی، شرایط سنی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اعلام شده است. طبق این بخشنامه، حداکثر سن دانش‌آموزان مقطع متوسطه ۲۴ سال بوده است. همچنین در آن اعلام شده است که اگر متولدان ۱۳۳۲ و ۱۳۳۳ش. در امتحان خردادماه قبول نشوند، باید به سازمان نظام وظیفه معرفی شوند.



آیین‌نامه سالن‌های نمایش فیلم
ششم مهرماه ۱۳۴۵ ش. آیین‌نامه سالن‌های نمایش فیلم و طرز کار آنها نوشته شده و به تصویب هیات‌وزیران رسیده است. این سند دربرگیرنده مصوبه هیات‌وزیران درباره آیین‌نامه سالن‌های نمایش فیلم و طرز کار آنها است. این آیین‌نامه در بیست و دو ماده تنظیم شده است و موارد آن از نخستین مرحله درخواست تاسیس تا مقررات نمایش فیلم را دربرمی‌گیرد. همچنین طبق مفاد این مصوبه، همه سالن‌های نمایش در سراسر کشور تابع مقررات آن آیین‌نامه بودند.

لغو روادید بین ایران و آلمان
در این سند که در تاریخ نهم مهرماه ۱۳۴۶ نوشته شده، وزارت کشور اعلام کرده است که بنا به تصویب‌نامه هیات وزیران، اتباع دولت جمهوری فدرال آلمان، با داشتن گذرنامه و بدون اخذ روادید، می‌توانند به مدت سه ماه از ایران دیدن کنند. این مصوبه، افرادی را که برای کار یا اقامت بیش از سه ماه به ایران مسافرت می‌کنند، دربر نمی‌گیرد.



دریافت مالیات از خانه واگذار شده به قنسول انگلیس
بخشنامه وزارت مالیه، درخصوص دریافت مالیات از خانه واگذار شده به قنسول انگلیس در بندر لنگه سندی است که در ۱۰ مهرماه ۱۳۰۵ ش. ثبت شده است. این سند، دربرگیرنده بخشنامه وزارت مالیه است که به اداره مالیه فارس ارسال شده است. در این بخشنامه، ذکر شده که طبق قانون همه مستغلات باید مالیات پرداخت کنند و در این مورد استثنایی وجود ندارد و نمی‌توان خانه و مستغلاتی که قنسول‌ها و صاحبان مناصب قونسولگری کرایه می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف کرد. بنابراین این اداره موظف به دریافت مالیات از خانه و مستغلات وکیل قنسولگری انگلیس در بندر لنگه شده است.