«کینه توسکوپ» ادیسون ثبت شد

گروه تاریخ و اقتصاد: در ۳۱ اوت سال ۱۸۹۷ توماس ادیسون امتیاز اختراع دستگاه«کینه توسکوپ» (Kinetoscope) را به‌دست آورد. این دستگاه عبارت از جعبه‌ای بود که می‌توانست فیلم متحرکی را برای یک نفر به‌نمایش درآورد. ادیسون از سه سال قبل شروع به ساختن کینه توسکوپ کرده بود اما امیدی به تلاش خود نداشت. او در همان زمان طی گفت‌وگو با یک نشریه گفته بود؛ «بعید می‌دانم که این دستگاه آینده‌ای داشته باشد.» اولین سالن نمایش فیلم با استفاده از کینه توسکوپ در نیویورک افتتاح شد و سپس در نمایشگاهی در لندن دستگاه کینه‌توسکوپ به نمایش درآمد.

یکی از اولین تصاویر ضبط شده توسط کینه توسکوپ مردی را در حال عطسه کردن نشان می‌دهد. مدتی بعد یک سازنده ابزار علمی در بریتانیا به نام روبرت پُل ماموریت یافت که نسخه بدل کینه توسکوپ ادیسون را بسازد. وی در ضمن انجام این ماموریت دریافت که ادیسون اختراعش را در بریتانیا به ثبت نرسانده است. روبرت پل همچنین دست به تکمیل کینه توسکوپ زد و سهل‌ترین طریق انداختن تصویر بر روی دیوار را پیدا کرد.

در همان زمان شرکت آمریکایی موتوسکوپ با هدف تولید دستگاه‌های نمایشی براساس کینه توسکوپ ادیسون تاسیس شد و شروع به تولید فیلم کرد. در همین سال در فرانسه لویی و آگوست لومیر دستگاه «سینماتوگراف» را به ثبت رساندند که هم دوربین ضبط و هم پروژکتور نمایش فیلم بود. از این جهت اختراع سینماتوگراف نقطه عطفی در تاریخ پیدایش این صنعت بود. در ماه مارس، برادران لومیر با نمایش فیلمی از خروج کارگران کارخانه در پایان روز اختراع خود را در معرض دید عموم گذاشتند. ادیسون در سال ۱۸۹۶ دستگاه پروژکتور جدید خود را که یکی از دستیارانش به نام توماس ارمات طراحی کرده بود، به نمایش گذاشت.