۱۳۳۲: چهارم شهریور ژنرال فضل‌الله زاهدی، نخست‌وزیر دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که ۴۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد. این در حالی است که دکتر مصدق قبلا درخواست ۱۰ میلیون وام دارای بهره از آمریکا کرده بود که با آن، پس از ماه‌ها «امروز و فردا کردن» موافقت نشده بود!

1743: ۲۶ اوت زادروز «آنتوان لاوازیه» شیمیدان فرانسوی است. وی را پدر دانش شیمی نوین می‌دانند. لاوازیه نام‌های «اکسیژن» و «هیدروژن» را بر این دو گاز گذاشت که حیات و حریق بدون اکسیژن وجود نخواهد داشت. لاوازیه بعدا وارد سیاست شد و انقلابیون فرانسه بر او مهر ضدانقلاب زدند و دادگاه انقلاب وی را به مرگ محکوم کرد و در ۱۷۹۴ با گیوتین گردنش زده شد.

1789: بیست و ششم اوت سالروز تصویب اصول «حقوق بشر» در مجلس ملی فرانسه در آغاز انقلاب فرانسه است که پایه «اعلامیه جهانی حقوق بشر» قرار گرفته که همه اعضای سازمان ملل بر آن صحه نهاده‌اند. طبق مصوبه مجلس ملی فرانسه، انسانی که آزاد به دنیا می‌آید، در طول عمر با داشتن حقوق برابر باید آزاد زیست کند ـ حقوقی که به‌زعم انقلابیون فرانسوی، قرن‌ها مورد تجاوز و بی‌اعتنایی شاهان، حاکمان و جباران قرار گرفته بود.

1858: برای نخستین بار در ارسال خبر، از دستگاه تلگراف استفاده شد و کار خبرگزاری‌ها رو به تکامل گذاشت.

1914: کشته شدن ۲۰ هزار سرباز روس در یک نبرد یک روزه با آلمان.

1920: اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی آمریکا به اجرا گذاشته شد و زنان این کشور حق مشارکت در انتخابات (رای دادن و رای گرفتن) به دست آوردند.