تولد نویسنده آبشوران

گروه تاریخ و اقتصاد: علی‌اشرف درویشیان سوم شهریور ۱۳۲۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. درویشیان در سال ۱۳۳۷ پس از گذراندن دوره‌ دانشسرای مقدماتی کرمانشاه، ۸ سال در روستاهای کرمانشاه و گیلا‌نغرب آموزگار بود. در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه تهران در رشته‌ ادبیات فارسی و سپس تا کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی درس خواند و همزمان در دانشسرای عالی تهران تا رشته‌ مشاوره و راهنمای تحصیلی پیش رفت.

درویشیان در داستان‌هایش به مردم فرودست می‌پردازد. همچنین بسیاری از داستان‌های درویشیان بخش‌هایی از زندگی اجتماعی خودش را به تصویر می‌کشد. وی آغاز آشنایی خود با قصه و قصه‌گویی را از سنین کودکی و از طریق داستان‌های مادربزرگ و پدرش عنوان می‌کند و همچنین فضای فرهنگی ابتدای دهه ۳۰ خورشیدی را در بارور شدن ذهنیت خود مؤثر می‌داند. درویشیان نخستین داستان خود را که هرگز منتشر نشد در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه نوشت. وی در آثارش به شاگردان خود و نیز محیط فقرزده شهر کرمانشاه و روستاهای اطراف آن می‌پردازد و ناملایمات و محرومیت‌های مردم را بیان می‌کند.

این نویسنده خوش‌قلم و توانا دارای آثار ارزشمند در زمینه رمان، مجموعه داستان، ادبیات کودک و نوجوان، ترجمه و تحقیق است. آثار این داستان نویس و پژوهشگر ادبیات عامه از جمله آثار پرفروش بازار کتاب است.