زادروز خالق دنیای اینترنت

گروه تاریخ و اقتصاد: تیم برنرزلی که از او به‌عنوان مخترع شبکه وب و یکی از دانشمندان اثرگذار در جهان معاصر یاد می‌شود در ۸ ژوئن سال ۱۹۵۵ در جنوب غربی لندن به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو ریاضیدان بودند و روی اولین کامپیوتر تجاری جهان کار می‌کردند. برنرزلی دوران دانشجویی خود را در کالج کوئیین دانشگاه آکسفورد طی سال۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ گذراند، جایی که او مدرک فیزیک خود را دریافت کرد. بعد از فارغ‌التحصیلی، برنرز لی به‌عنوان یک مهندس به شرکت مخابرات پیلیسی پیوست. در سال ۱۹۷۸ به شرکت D.G ملحق شد و در همان جا بود که نرم‌افزاری برای تنظیم پرینتر نوشت. تیم همچنین به‌عنوان یک پیمانکار مستقل در CERN در بین ماه‌های ژوئن تا دسامبر ۱۹۸۰ نیز فعال بود. او در آنجا روی پروژه‌ای براساس مفهوم ابر متن (hypertext) کار می‌کرد که به منظور تسهیل اشتراک‌گذاری و به‌ روزرسانی اطلاعات در میان پژوهشگران بود. در واقع او به دنبال سیستمی بود که دانشمندان بتواننداز طریق آن با هم همفکری کنند. او همچنین مدل اولیه از سیستمی به نام Enquire را نیز به وجود آورد. برنرزلی با همین انکوایر می‌توانست در دانشگاه، اطلاعات کامپیوتر‌های دیگر را هک کند. اما این برنامه هرگز به خارج از CERN راهی پیدا نکرد.

در سال ۱۹۸۹ CERN بزرگ‌ترین گروه اینترنت را در اروپا داشت و برنرزلی فرصت را مناسب دید و دست به کار شد. او در این باره می‌گوید: من ایده ابرمتن‌ها را در سر داشتم و این چنین بود که دنیای اینترنت به وجود آمد. در آن زمان اینترنت یک جهان خیالی بود اما امروز به‌صورت واقعیت در زندگی روزمره مردم درآمده است.

تیم برنرزلی اکنون یک چهره شاخص در میان دانشمندان جهان است، با این حال او از سلبریتی بودن چندان خوشش نمی‌آید و در گفت‌وگو با «گاردین» گفته است؛ سلبریتی بودن زندگی خصوصی آدم را تباه می‌کند.

زادروز خالق دنیای اینترنت