نخستین صدای پشت گوشی

-آقای واتسن لطفا بیاین اینجا. می‌خوام ببینم‌تون. این نخستین جمله‌ای است که از خطوط تلفن رد شده و از زبان یک انسان به گوش انسان دیگری رسیده؛ آن هم در تاریخ دهم مارس و به سال ۱۸۷۵. الکساندر گراهام بل در سه مارس ۱۸۴۷ در ادینبورگ اسکاتلند متولد شد. او در این شهر و در شهر لندن تحصیل کرد. پدر و پدربزرگش هر دو در تحصیل او نقش بزرگی داشتند. بل در ۱۶ سالگی شروع به تحقیق درباره مکانیسم (فرآیند) سخن گفتن کرد. در سال ۱۸۷۰ بل با خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد. در سال بعد هم برای تدریس به آمریکا رفت. در آنجا بل پیشگام ایجاد سیستمی به نام «گفتار قابل مشاهده» شد که اولین بار به وسیله پدرش برای آموزش بچه‌های کرولال به کار گرفته شده بود.

از سن ۱۲ سالگی مادر الکساندر رو به ناشنوایی گذاشت. هر روز بر میزان ناشنوایی مادر اضافه می‌شد. الکساندر بسیار از این واقعه تحت‌تاثیر قرار گرفت. مادر برای او ارزش بسیار بالایی داشت. بل کوچک شروع به یادگرفتن یک زبان انگشتی کرد که باعث شد بتواند صحبت‌ها را به مادر انتقال دهد. او موفق شد یک نوع تکنیک خاص ایجاد کند که با صداهای خاصی به راحتی مفاهیم مورد نظر خود را به مادر منتقل کند.

کم کم علاقه به مادر، الکساندر را به یک مبحث علاقه‌مند کرد. صدا شناسی!

کلا باید خانواده بل را خانواده سخنوران دانست. پدربزرگ و عمو پدر همه از استادان سخنوری بریتانیا بودند. پدر رساله‌ای درباره سخن با کرو لال‌ها نوشت که در زمان خود یک رساله انقلابی بود. چه کسی می‌توانست بهتر از الکساندر نشان‌دهنده عملی بودن این رساله باشد؟ لب خوانی آموزش داده شده در این کتاب به الکساندر هم یاد داده شد و هر جا که الکساندر قدرت خود را در لب خوانی به نمایش می‌گذاشت همه در بهت و حیرت فرو می‌رفتند.

در سال ۱۸۷۲ بل در بوستون مدرسه‌ای برای تعلیم معلمان کر ایجاد کرد. این مدرسه بعدا بخشی از دانشگاه بوستون شد. بل در سال ۱۸۷۳ در دانشگاه بوستون به‌عنوان پروفسور فیزیولوژی آوایی (صوتی) مشغول به کار شد.

اختراع تلفن در سال ۱۸۷۵ با ارائه ایده انتقال و پخش گفتار با یک فرستنده ساده که می‌تواند الکتریسیته را به صدا تبدیل کند، توجهات را به سوی بل جلب کرد. بعد از آن کسانی در همان خطوط حرکت کردند که یکی از آنها «آنتونیو میوکی» (Antonio Meucci) با ملیت ایتالیایی-آمریکایی بود. این فعالیت‌ها موجب ایجاد بحث‌هایی در این باره شد که در نهایت چه کسی را باید مخترع تلفن دانست.

به هرصورت در هفت مارس سال ۱۸۷۶ بل حق امتیاز را برای اختراع تلفن گرفت و آن را به سرعت گسترش داد. در سال ۱۸۷۷ شرکت بل ایجاد شد که یک سوم سهام آن نیز متعلق به خود بل بود و او را به مردی ثروتمند تبدیل کرد.

در سال ۱۸۸۹ بل «جایزه ولتای فرانسه» را برای اختراعش گرفت و با پول این جایزه آزمایشگاه ولتا را در واشنگتن تاسیس کرد. او در این آزمایشگاه به تحقیق در زمینه ارتباطات، پزشکی، تکنیک‌ها برای آموزش سخن گفتن به کرها ازجمله کار با هلن کلر پرداخت.

در سال ۱۸۸۵ او مالک زمینی در نوااسکوتیا شد و در این زمین خانه‌ای تابستانی ایجاد کرد. در اینجا بل به آزمایش‌ها به‌ویژه در زمینه هوانوردی ادامه داد.

در سال ۱۸۸۸ بل یکی از اعضای پایه‌گذار «جامعه جغرافی ملی» شد و از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۴ به‌عنوان رئیس در آن خدمت کرد. او همچنین به ایجاد نشریه آن

کمک کرد.

الکساندر گراهام بل در دوم آگوست سال ۱۹۲۲ در خانه‌اش در نواسکوتیا چشم بر جهان فروبست؛ درگذشت نابغه‌ای که جهان آدمی را با صدای تاریخی خود متحول کرد.

نخستین صدای پشت گوشی

نخستین صدای پشت گوشی