تدبیر بانک مرکزی به دنبال قطع رابطه ریال با دلار

گروه تاریخ و اقتصاد: «بانک‌ها دلار نمی‌خرند» عنوان خبری است که روزنامه اطلاعات در چهارم اسفند ۱۳۵۳ منتشر کرده و خبر را اینگونه شرح می‌دهد که محمدیگانه، مدیرعامل بانک مرکزی ایران اعلام کرد به دنبال قطع رابطه ریال با دلار آمریکا و افزایش ارزش واحد پول ایران، هیچ‌گونه معاملات سنگین ارزی برای تبدیل ذخایر دلاری به ریال صورت نگرفته است. وی افزوده که بانک‌های کشور با فروش دلارهای موجود و امتناع از خرید دلار خود را علیه هرگونه خسارت احتمالی بیمه کرده‌اند و به این دلیل، معاملات سنگینی در دو روز آخر هفته گذشته صورت نگرفته است.

تدبیر بانک مرکزی

به دنبال قطع رابطه ریال با دلار

گروه تاریخ و اقتصاد: «بانک‌ها دلار نمی‌خرند» عنوان خبری است که روزنامه اطلاعات در چهارم اسفند ۱۳۵۳ منتشر کرده و خبر را اینگونه شرح می‌دهد که محمدیگانه، مدیرعامل بانک مرکزی ایران اعلام کرد به دنبال قطع رابطه ریال با دلار آمریکا و افزایش ارزش واحد پول ایران، هیچ‌گونه معاملات سنگین ارزی برای تبدیل ذخایر دلاری به ریال صورت نگرفته است.

وی افزوده که بانک‌های کشور با فروش دلارهای موجود و امتناع از خرید دلار خود را علیه هرگونه خسارت احتمالی بیمه کرده‌اند و به این دلیل، معاملات سنگینی در دو روز آخر هفته گذشته صورت نگرفته است.

انتشار «مانیفست»

گروه تاریخ و اقتصاد: در ۲۷ فوریه سال ۱۸۴۸ «مانیفست»، اثر مشترک کارل مارکس و فردریک انگلس منتشر شد. در بخشی از مانیفست در ستایش بورژوازی آمده است: «بورژوازی در طول مدت کمتر از صد سال فرمانروایی طبقاتی خود، آن چنان نیروهای تولیدی پدید آورد که از لحاظ کمیت و شکوه بالاتر از مجموع دستاورد همه نسل‌های گذشته است. رام کردن قوای طبیعت، تولید ماشینی، کاربری شیمی در صنایع و کشاورزی، کشتیرانی، راه‌آهن، تلگراف برقی، تبدیل بخش‌هایی لم‌یزرع از جهان به اراضی کشاورزی، قابل کشتیرانی کردن رودخانه‌ها، پیدایش گروه‌هایی از جمعیت که پنداری از اعماق زمین می‌جوشند... در کدام یک از روزگاران پیشین امکان تصور و پیش‌بینی این بود که در درون کار اجتماعی چنین نیروی تولیدی‌ای پنهان شده است!.»

سالروز تولد نویسنده «بینوایان»

گروه تاریخ و اقتصاد: ۲۶ فوریه سالروز به دنیا آمدن ویکتور هوگو (۱۸۸۵ - ۱۸۰۲)، نویسنده بزرگ فرانسه است. هوگو با رمان بینوایان در جهان شناخته شده است. برخی از منتقدان از این نویسنده به‌عنوان مهم‌ترین نویسنده رمانتیک تاریخ ادبیات نام می‌برند؛ هرچند که هوگو بیشتر به‌عنوان یک رمان‌نویس شناخته می‌شود، اما برخی معتقدند که او به‌عنوان یک شاعر نقش به‌مراتب مهم‌تری را ایفا کرد تا جایی که لقب «پدر شعر فرانسه» را به او داده‌اند.

وی عقیده داشت که شاعر دو وظیفه دارد: «انعکاس عواطف و احساسات جهانی به ‌وسیله آشکار ساختن احساسات خویش و به‌هم پیوستن صدای نسل بشر، طبیعت و تاریخ.» هوگو در زمان حیاتش همواره به دلیل داشتن عقاید آزادیخواهانه و حمایت قلمی و لفظی از طبقات محروم جامعه، مورد خشم سران دولتی و حکومتی بود، اما به‌رغم فشارهایی چون سانسور، تهدید و تبعید هرگز از آرمان‌های خود دست نکشید. نگارش کتاب جنجال‌برانگیز «ناپلئون صغیر» (در ایران با نام «ناپلئون کوچک» نیز ترجمه شده است) در همین دوران انجام شد. همچنین او درباره رمان «بینوایان» گفته ‌است: «من این کتاب را برای همه آزادیخواهان جهان نوشته‌ام.» در قرن بیستم، اقتباس سینمایی از آثار این نویسنده، شهرت او را افزایش داد. رمان‌های «گوژپشت نتردام» ۱۲ بار و «بینوایان»،‌ ۲۰ بار به صورت فیلم یا کارتون در آمده‌اند. فعالیت ادبی هوگو با تئاتر و نمایشنامه شروع شد. او در آغاز پایه گذار تئوری جدید تئاتر رمانتیک بود. در مراسم تشییع جنازه هوگو بیش از دو میلیون نفر از فرانسه و اروپا حضور داشتند که در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین تشییع جنازه‌های تاریخ است.