روز مرگ بنیانگذار «والت دیزنی»
گروه تاریخ و اقتصاد: در 15 دسامبر سال 1966 والتر الیاس والت دیزنی (Walter Elias«Walt»Disney) درگذشت. او کارگردان سینما و تئاتر بود. در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ با همکاری برادرش، روی اولیور دیزنی، یک استودیوی کوچک انیمیشن‌سازی را تاسیس کرد که کم‌کم رونق یافت و به یکی از ستون‌های تولید فیلم در ‌هالیوود تبدیل شد. مجموع دارایی‌های شرکت والت دیزنی در سال 2013 بیش از 81 میلیارد دلار بوده است. شمار کارکنان آن نیز 175 هزار نفر برآورد شده است. والت دیزنی با درآمد 45 میلیارد دلاری در سال گذشته میلادی جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا محسوب می‌شود.
دیزنی، در ۵ دسامبر ۱۹۰۱ در منطقه شیکاگو به دنیا آمد. پدرش الیاس دیزنی، یک کانادایی ایرلندی تبار بود و مادرش، فلورا کال دیزنی، تباری آلمانی داشت. خانواده دیزنی صاحب ۴ پسر و یک دختر شدند که والت دومین فرزند خانواده بود. اندکی بعد از تولد والت، پدر برای پیدا کردن طلا، خانواده‌اش را به مارسلین در میسوری برد. والتر بیشتر دوران کودکی خود را در این شهر گذراند. از کودکی علاقه زیادی به نقاشی و هنر داشت. وقتی ۷ سال بیشتر نداشت، طراحی‌ها و نقاشی‌های خود را به همسایگان می‌فروخت و به جای انجام تکالیف مدرسه از پرندگان و درختان نقاشی می‌کشید. از نزدیک مزرعه دیزنی‌ها، راه‌آهن سانتافه می‌گذشت، عموی والتر در این خط مهندس خط، بین آیوا و مارسلین بود. والتر بعدها کاری تابستانی در این خط گرفت و روزنامه، ذرت بوداده و نوشابه به مسافران می‌فروخت. در این دوران والت، در دبیرستان مک کینلی ثبت نام کرد. در آنجا طراحی و عکاسی آموخت و وقتش را صرف درآوردن روزنامه مدرسه کرد. شب‌ها هم در آکادمی هنرهای زیبا ثبت نام کرده بود، تا هنر طراحی را بهتر بیاموزد.
او در دهه 1920 برای شرکت‌های تجاری انیمیشن‌های تجاری تولید کرد. موفقیت او باعث شد تصمیم بگیرد اولین انیمیشن مستقل خود را با نام «داستان‌های آلیس» بنویسد، این انیمیشن اقتباسی بود از کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» که در شخصیت‌های داستان اغراق شده بود و «ویرجینیا دیویس» با شخصیت‌های کارتونی که به فیلم اضافه شده بود بازی می‌کرد. اما پولش تمام شد و شرکت تازه تاسیس او «لف-او-گرمز» ورشکست شد. او تسلیم نشد و نسخه‌های نقاشی شده این انیمیشن را برداشت و چمدانش را بست و به سمت ‌هالیوود رفت تا آنجا سرنوشت خود را دنبال کند.

در‌ هالیوود، والت دیزنی از شکست «داستان‌های آلیس» واهمه داشت. برادرش «ری» که در کالیفرنیا زندگی می‌کرد و همیشه دوستدار کارهای والت بود، به او ۲۵۰ دلار داد. آنها با گروگذاشتن کل دارایی‌های خود، ۵۰۰ دلار دیگر هم قرض گرفتند و در گاراژ عموی‌شان، کار خود را شروع کردند. به زودی، آنها سفارشی را از نیویورک و خانم «مارگارت جی وینکلر» دریافت کردند که از آنها خواسته شده بود که «داستان‌های آلیس» را با نام «آلیس در سرزمین کارتونی» به شرکت وینکلر بفروشند. پول به دست آمده از این تجارت، به آنها این امکان را داد که دفتری در مرکز‌ هالیوود برای خود دست و پا کنند. در سال ۱۹۲۷، آنها به تولید مجموعه آلیس خاتمه دادند و والت دیزنی شخصیت جدیدی به نام «خرگوش خوش شانس، اسوالد» ساخت. این فیلم موفقیت خوبی کسب کرد و استودیو یونیورسال آن را در سراسر آمریکا روی پرده برد، اما اختلاف با شوهر خانم وینکلر، آنها را به دادگاه برد و دادگاه علیه دیزنی رای داد و امتیاز شخصیت «اسوالد» به چارلز مینز رسید. از دست دادن امتیاز شخصیت اسوالد والت دیزنی را به این فکر انداخت که شخصیتی جدی برای خود خلق کند. بنابراین والت شخصیتی خلق کرد که آینده این شرکت را تغییر داد و هنوز هم محبوب است: میکی ماوس. توفیق فیلم‌های کارتونی دیزنی چنان بود که برخی کارشناسان نتایج کار او را عاملی موثر، برای پایان رکود بزرگ تاریخی اقتصاد آمریکا می‌دانند!
1950 سالی با دستاوردهای عظیم برای کمپانی دیزنی بود. فیلم سینمایی غیرکارتونی «جزیره گنج» و انیمیشن کلاسیک کارتونی «سیندرلا» و اولین سریال تلویزیونی دیزنی نشان می‌داد که دوران رکود و رخوت جنگ به پایان رسیده است. برخلاف دیگر کمپانی‌های معروف آمریکا، دیزنی موفقیت را در تلویزیون، این اختراع جدید می‌دید و در سال 1954، جنگ دیزنی در تلویزیون آمریکا گل کرد. شخصیت محبوب این برنامه، دیوید کراکت نام داشت، این شخصیت برای 29 سال و روی سه شبکه اصلی سراسری آمریکا پخش می‌شد و رکورد طولانی‌ترین سریال جهان را به خود اختصاص داد.
با موفقیت دیزنی در بازار سینما و تلویزیون، شرکت قله دیگری را برای فتح انتخاب کرد. پارکی رویایی که به ظاهر، شخصیت‌های دیزنی آن را می‌گردانند و جایی بود که کودکان می‌توانستند رویاهای خود را در واقعیت ببینند و خود وارد فیلم‌های کارتونی شوند. بسیاری این کار دیزنی را حاصل نوکیسگی می‌دانستند. اتهامی که دیزنی را بسیار عصبانی کرد. پارک در ۱۷ جولای ۱۹۵۵ در کالیفرنیا گشایش یافت. دیزنی خود می‌گفت: «تا وقتی خیال و آرزویی وجود دارد که در جهان به واقعیت نپیوسته است، پارک دیزنی هیچ وقت تکمیل نخواهد شد.» این پارک تا به حال از دویست میلیون نفر پذیرایی کرده است.
اما می‌توان بزرگ‌ترین تجارت دیزنی را خرید شبکه ABC دانست. دیزنی این شبکه را با رقم 19 میلیارد دلار به اختیار خود درآورد که در تاریخ آمریکا تا به آن زمان سابقه نداشت. حالا دیزنی دارای شبکه ABC و 10 شبکه تلویزیونی دیگر، 21 ایستگاه رادیویی و هفت روزنامه، شبکه کابلی A &E و شبکه‌های ESPN شده بود. در 1998 کمپانی، وارد تجارت کشتی‌های تفریحی کروز شد.