زمان سنج - ۱ آذر ۹۳

گروه تاریخ و اقتصاد: هارلی ارل (Harley J. Earl ) طراح مشهور کارخانجات جنرال موتورز در روز ۲۱ نوامبر سال ۱۸۹۳ در منطقه هالیوود کالیفرنیا به دنیا آمد. ارل در دانشگاه استنفورد در رشته مهندسی صنایع درس خواند. او در دهه ۱۹۲۰ به شرکت جنرال موتورز پیوست. طراحی خودروهای معروفی مانند کادیلاک، بیوک و شورولت کار او بوده است. در جریان جنگ جهانی دوم او خودروهایی با سرعت بالا برای ارتش آمریکا طراحی کرد. فرمان راه اندازی دپارتمان طراحی جنرال موتورز در روز دوم تیر ۱۳۰۶ شمسی (۲۳ ژوئن ۱۹۲۷) توسط هیات‌مدیره جنرال موتورز صادر شد. هدف این بخش جدید «بررسی هنر و ترکیب‌های رنگی در مدل‌های مختلف جنرال موتورز» عنوان شد.

اولین مدیر بخش طراحی جنرال موتورز هارلی ارل بود که خود در کالیفرنیا خودروهای سفارشی می‌ساخت. اولین محصول جنرال موتورز که با مدیریت ارل طراحی شد مدل لا‌سال بود که در سال ۱۹۲۷ به بازار آمد.

تا پیش از این خودروها در آمریکا براساس فرمول تجاری فورد فروخته می‌شد! هنری فورد گفته بود؛ «مشتریان ماشین شان را با هر رنگی که بخواهند می‌توانند سفارش دهند. به شرطی که آن رنگ مشکی باشد!‌»

اما با آمدن هارلی ارل همه چیز در صنعت خودرو تغییر کرد. برای اولین بار ایده ساخت «کانسپت» پیش از تولید انبوه یک مدل در خودروسازی مطرح شد. همین طور طرح و برنامه ایجاد تغییرات اندکی در مدل هر سال با سال‌های گذشته هم از ایده‌هایی بود که هارلی ارل برای اولین بار به خودروسازی جهان معرفی کرد.

ایده طراحی باله‌ای برای پشت ماشین‌ها هم از هارلی ارل بود که به سرعت توسط خودروسازان دیگر تکرار شد و در دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ به یکی از شیوه‌های غالب طراحی خودرو تبدیل شد. مهم‌ترین خودرویی که هارلی ارل و بخش طراحی او به خودروسازی جهان معرفی کرد، شورولت کوروت بود. همچنین ارل اولین مدیری بود که انحصار مردان در طراحی خودرو را با استخدام طراحان زن از بین برد.