گروه تاریخ و اقتصاد: سفرنامه ماهوان یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی برای مطالعه اوضاع فرهنگی و اجتماعی جنوب و جنوب شرقی آسیا در قرن پانزدهم میلادی است. این سفرنامه در واقع شرح سفرهای دریایی بزرگی است که «چنگ هو»، دریاسالار و فرمانده کل ناوگان امپراتوری، به فرمان «یونگ‌او»، امپراتور چین، در سرتاسر اقیانوس هند انجام داده است و در نوع خود یکی از آثار کم‌نظیر تاریخ آن سرزمین به شمار می‌رود.

این کتاب درباره شگفتی‌های راه ابریشم از چین تا ایران و یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی برای مطالعه شرایط فرهنگی و اجتماعی آسیای جنوبی در قرون وسطی و از جمله اسناد کهن چینی در زمینه روابط تاریخی چین و ایران است

این سفرنامه در سده پانزدهم میلادی طی یکی از بزرگ‌ترین سفرهای رسمی دریایی تاریخ چین به رشته تحریر درآمد. سفرهای دریایی میان ایران و چین سابقه‌ای طولانی دارد و از قدیم میان دو کشور معمول بوده است. راه آبی میان ایران و چین از سیراف (نزدیک بوشهر) یا هر نقطه دیگری در سرتاسر حاشیه شمالی خلیج فارس شروع و در طولانی‌ترین مسیر به بندر کوانگ‌چو (کانتون) در چین ختم می‌شد. از سفرهای دریایی بازرگانان دو کشور در روزگار پیش از اسلام مدارک اندکی در دست است اما از این سفرها در دوران پس از اسلام شواهد بیشتری وجود دارد. ماهوان منشی چنگ هو در این سفرنامه، با گزارشی کامل از دیده‌ها و شنیده‌های خود از بسیاری از ابعاد فرهنگ و تاریخ ملل آسیایی،‌ آداب و رسوم، عقاید و باورها و شکل حکومت‌داری، پرده بر می‌دارد.

از بعد تاریخی این کتاب اطلاعات جالبی درباره تاریخ کشورها در زمانی که این سفر صورت گرفته به دست می‌دهد و اصولا سفرنامه‌ها چون در بستر زمان نوشته شده‌اند می‌تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد.