گروه تاریخ و اقتصاد: مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی را می‌خوانید در روز شنبه، ۱۰ خرداد ۱۲۸۷ شمسی: رئیس: این شرحى است که از وزارت داخله رسیده در باب کنترات گوشت محض اطلاع آقایان وکلاى محترم قرائت می‌شود. (قرائت شد قریب به مضمون ذیل:) به محضر مجلس مقدس شیدالله ارکانه در مساله کنترات گوشت از بلدیه صورت امتیاز آن را نوشته توسط حکومت فرستاده بودند این است که به ما فرستاده شده و خاطر محترم وکلای معظم را جلب می‌کند که زودتر از نظرشان بگذرد به‌واسطه اینکه انجمن‌ها در این باب خیلى فشار می‌آورند. رئیس: این هم صورت کنترات است، ولى این مساله تحت اقتدارات خود وزارت داخله و حکومت خواهد بود و باید خودشان از عهده ترتیب و مسوولیت آن برآیند. در این صورت قرائت آن در مجلس ابدا صحیح نیست. خوب است صورت کنترات را عودت داده و به همین قسم جواب نوشته شود که خود وزارت داخله ترتیب صحیحى در این باب داده و برعهده مسوولیت خود قرار بدهند. (عموما تصویب کردند)

آقا میرزا محمود: آیا در ضمن این صورت بودجه حقوق آنها هم هست یا نه.

رئیس: خیر فقط راجع به امور دفترى آن وزارتخانه است و این هم شرحى است که از وزارت مالیه در باب حقوق نصرالله تلگرافچى به خصوص که مرحوم شده فرستاده قرائت می‌شود قرائت شده مشعر بود بر اینکه نصرالله خان چند روز است فوت کرده و مبلغ یکهزار و دویست تومان حقوق دارد و پانزده نفر هم اولاد دارد و دو نفر از اولاد او مستخدم هستند. چون این حقوق زیاده از میزانى است که در قانون متوفیات ذکرشده این است که رجوع به مجلس شده تا آنچه از مجلس مقدس تصویب شود وزارت مالیه مجرى بدارد.این هم صورت حقوق مرحوم نصرالله‌خان و اولاد او است که فرستاده‌اند (صورت حقوق نصرالله‌خان تلگرافچى و اولاد او قرائت شد از قرار ذیل:)

مواجب نصرالله‌خان بعد از قطع در سنه ماضیه به همه جهت هزار و دویست تومان غلامعلى‌خان نقد صد تومان جو چهار خروار کاه هشت خروار و چهل من.

غلامحسین خان، از صرف جیب صد تومان غلامرضا‌خان هشتاد تومان که جمیعا می‌شود دویست و هشتاد تومان نقد چهار خروار جو هشت خروار و چهل من کاه.

آقا میرزامحمود: از این اتفاقات در مملکت خیلى پیدا می‌شود و منحصر به همین یک نفر نیست و به جهت هر یک نفر صحیح نیست لایحه نوشته شده و مدتى اوقات مجلس ضایع شود به اعتقاد بنده خوب است قرار دهند هر سه ماه یا شش ماه یک مرتبه هر قدر از این اتفاقات افتاده کمیسیون مالیه صورتى نوشته به مجلس پیشنهاد کند که مجلس یک روز دو روز وقت خود را صرف نموده و آنها را تصویب یا رد نماید.

آقا سیدحسین: به عقیده بنده باید استحقاق هر یک از وراث در این مورد معین شود که به هر کس باید ثلث داده شود و به هر کس باید نصف داده شود. پس باید هر یک از این اتفاقات که رخ می‌دهد همان وقت با لایحه وزیر مالیه به مجلس آمده و مذاکره شود. دیگر اینکه موضوع مذاکره امروز بودجه نظمیه بود و حالا خارج از ترتیب شده‌ایم.

رئیس: صحیح است موضوع مذاکره امروز بودجه اداره پلیس است، لکن این دو- سه لایحه که قرائت شد براى این است که معین شود به کمیسیون رجوع شود یا به وزارتخانه و به هر یک از این دو جا معین شد ارجاع گردد که زودتر جواب این لوایح داده شود.

آقا سید حسن تقى‌زاده: این مساله نقدا راجع به مجلس نیست و به کمیسیون مالیه هم نباید رجوع شود. به موجب قانون متوفیات که نوشته شده مواجب از پانصد تومان به بالا به تصویب وزیر مالیه و مجلس شوراى ملى است باید وزیر مالیه تحقیقات لازمه را بنماید و رأى خود را نوشته و مبلغى را تصویب نموده بعد از آن به مجلس بفرستد تا مجلس نظر خود را[اعلام] بنماید. وزیر هم راى خود را این‌طور باید بنویسند (که باید فلان مبلغ را بدهند نه اینکه بنویسند) می‌دهید یا نه.

رئیس: پس باید رجوع شود به وزارت مالیه که آنچه را صلاح می‌دانند تصویب نماید و تحقیقات خود را هم بکند و بعد به مجلس بفرستند و حالا هم بودجه نظمیه قرائت می‌شود (شروع به قرائت بودجه نظمیه شد) و اگر مواد آن به ترتیب ذیل مطرح و مذاکره گردید مواجب دو نفر نایب رئیس در سال هر یک‌هزار الى هزار و دویست تومان به اکثریت آرا تصویب شده مواجب دوازده نفر صاحب‌منصب درجه اول در سال هر یک از هشت‌صد الى نهصد تومان، مواجب صاحب منصب درجه دویم بیست و چهار نفر در سال هر یک از چهارصد الى چهارصد و پنجاه تومان، مواجب صاحب منصب درجه سیم شصت و نه نفر در سال هر یک دویست الى دویست و چهل تومان، مواجب ده‌باشى هشتاد نفر در سال هر یک صد و بیست تومان، مواجب پلیس هشتصد نفر در سال هر یک نود و شش تومان، مواجب ژاندارم صد نفر هر یک نود و شش تومان، ملبوس براى ده باشى و پلیس و ژاندارم یک دست زمستانى چهار تومان، تابستانى دو دست دستى پانزده قران[که می‌شود]سه تومان، چکمه یک زوج بیست و پنج هزار، گیوه دو زوج یک تومان کلاه دو طاقه طاقه پنج هزار یک تومان، کمر بند یک عدد پنج هزار، پالتو هر سه سال یک ثوب چهار تومان.