ترور حاجی معروف بازار

گروه تاریخ و اقتصاد: روز ۱۷ تیر ۱۳۵۸ تقی حاج ‌طرخانی بنیانگذار مسجد قبای تهران در مقابل منزلش مورد سوءقصد قرار گرفت. چند ساعت بعد از این واقعه در بامداد روز ۱۷ تیرماه، هاشم صباغیان، وزیر وقت کشور با اعلام این خبر گفت که حاج ‌طرخانی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده است. به گفته وی ضاربین از گروه فرقان بودند و اعلامیه‌هایی در محل سوءقصد بر جای گذاشتند.

فردای آن روز خبرنگار خبرگزاری پارس با یکی از افراد گروه ضربت کمیته مرکزی به نام شیردستان تماس گرفت و اطلاعاتی از او خواست. وی گفت که حدود ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه دیشب از طرف بی‌سیم اعلام شد که دو موتورسوار به مرحوم حاج ‌طرخانی تیراندازی کرده و فرار کرده‌اند. بلافاصله گشت‌‌های کمیته مرکزی به کمک برادران پاسدار خود در منطقه چهار شتافتند، ولی موفق به دستگیری ضاربین نشدند. سرهنگ نوری افسر جانشین ریاست شهربانی نیز در این باره گفت: مامورین کلانتری قلهک بلافاصله پس از آگاهی از سوءقصد به محل شتافتند که دلایل و مدارک و پوکه‌ها و اوراق پخش شده را جمع‌آوری کنند ولی گشتی‌های کمیته کاخ جوانان که نزدیک به محل بوده و زود‌تر رسیده بودند مدارک را جمع‌آوری و به کمیته بردند و جریان از طریق کمیته کلانتری در حال رسیدگی است.

یکی از پاسداران کمیته کاخ جوانان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری پارس اعلام کرد که اسلحه‌ای که با آن به سوی مرحوم حاج ‌طرخانی شلیک شده بود، از نوع کالیبر ۴۵ بوده است. وی از قول یکی از شاهدان عینی گفت که ضاربین دو نفر بوده و یکی از آنها پیراهن کرم رنگی بر تن داشته است. بنا به گفته همین شاهد عینی ضاربین به درب منزل حاج ‌طرخانی رفته و پس از زدن زنگ هنگامی که ایشان به در منزل آمده سه گلوله به طرفش شلیک کرده‌اند.

یکی از همسایگان که در منزل روبه‌روی حاج ‌طرخانی سکونت دارد به کیهان گفت که دیشب هنگامی که تلویزیون سخنان امام خمینی را پخش می‌کرد ما صدای چند تیر شنیدیم و من فورا به کوچه دویدم و دیدم دو نفر موتورسوار از کوچه به سمت راست پیچیدند. به سرعت آنها را تعقیب کردم ولی نتوانستم به آنها برسم و بعد که به جلوی حیاط برگشتم دیدم که حاج ‌طرخانی توی حیاط افتاده و خون زیادی روی زمین ریخته. فورا به پاسداران کمیته اطلاع دادم و به اتفاق باجناق وی حاجی را به بیمارستان ایرانمهر رساندیم ولی متاسفانه قبل از رسیدن به بیمارستان وی جان سپرده بود. درباره ایشان باید بگویم که وی یکی از نیکوکار‌ترین افراد این منطقه بود و در زمان انقلاب روی پشت‌بام الله‌اکبر می‌گفت و صدای اعتراض خود را به رژیم از این طریق به گوش همگان می‌رسانید. روزنامه کیهان فردای آن روز ضمن انتشار خبر ترور بنیانگذار مسجد قبا، سطرهایی کوتاه را به زندگینامه وی اختصاص داد. این روزنامه نوشت: «حاج تقی طرخانی یکی از چهره‌های معروف مبارز و از معاریف بازار تهران بود. او در ترویج و اشاعه فرهنگ و نهادهای اسلامی نقش بسزایی داشت، به طوری که به عنوان یک فرد خیر و پیشقدم در کارهای عام‌المنفعه زبانزد عام بود. در بنیانگذاری مسجد قبا که یکی از سنگرهای اصلی مبارزات اخیر ایران بود سهم بسزایی داشت و ساختمان مسجد اعظم قم نیز توسط پدر وی حاج رضا طرخانی بنا نهاده شده است».

تاریخ ایرانی

روزنامه کیهان، ۱۷ و ۱۸ تیر ۱۳۵۸