ثبت مسجد وکیل شیراز در فهرست آثار ملی ایران
گروه تاریخ و اقتصاد: مسجد وکیل شیراز در مجموعه بناهای زندیه، در کنار بازار وکیل و حمام وکیل در مرکز این شهر قرار دارد. این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه است که از لحاظ هنر و معماری دارای اهمیت زیادی است، این مسجد به دستور کریمخانزند ساخته شدهاست. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. شبستان جنوبی با ستونهای سنگی یکپارچه و مارپیچ، از شاخصههای معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه است. مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پلهای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبایی این قسمت شبستان است.
گروه تاریخ و اقتصاد: مسجد وکیل شیراز در مجموعه بناهای زندیه، در کنار بازار وکیل و حمام وکیل در مرکز این شهر قرار دارد. این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه است که از لحاظ هنر و معماری دارای اهمیت زیادی است، این مسجد به دستور کریمخانزند ساخته شدهاست. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. شبستان جنوبی با ستونهای سنگی یکپارچه و مارپیچ، از شاخصههای معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه است. مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پلهای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبایی این قسمت شبستان است. گفته میشود این سنگ به فرمان کریم خان از مراغه به شیراز آورده شد. در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سورههای قرآن به صورت هلالی نوشته شدهاست. این مسجد طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، به وجود آورده است. کاشیکاری صحن و ایوانهای شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق است. مسجد وکیل در سفرنامه «به سوی اصفهان» پیرلوتی اینگونه معرفی شدهاست: امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریمخان شوم. بیشبهه اگر مدتی در اینجا بمانم به همه محلهایی که دخول به آنها اکنون بهطور کامل برایم ممنوع است، وارد میشوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بیآلایش است، ولی در همهجا، میناکاری و رنگهای سبز و قرمز دیده میشود و این تجمل به حد افراط رسیده است. هیچ قسمتی از دیوار را نمیتوان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم.
این بنا به شماره ۱۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ارسال نظر