محله چینی‌ها در نیویورک

قبل از دهه ۱۸۰۰میلادی، مهاجرت از آسیا به ایالات متحده بسیار کم بود. با این حال، در طول قرن نوزدهم، ایالات متحده مهاجرت دسته‌جمعی مهاجران از چندین کشور آسیایی، به‌ویژه چین را تجربه کرد. عوامل متعددی باعث این مهاجرت گسترده شد. در سال۱۸۴۸، طلا در کالیفرنیا کشف شد و در طول دهه۱۸۵۰ چینی‌ها به‌عنوان منبع اصلی نیروی انسانی برای معادن به‌کار گرفته شدند. بسیاری از چینی‌ها نیز در این دوره برای فرار از شورش تایپینگ، (یک جنگ داخلی در مقیاس بزرگ که بیشتر جنوب چین را دربرمی‌گرفت) مهاجرت کردند. در دهه۱۸۶۰، چینی‌ها به تعداد زیادی از چین و همچنین صنعت معدن غرب ایالات متحده برای کمک به ساخت بخش راه‌آهن بین قاره‌ای در راه‌آهن اقیانوس آرام مرکزی استخدام شدند.

در طول دهه۱۸۷۰، چینی‌ها در شهر نیویورک شروع به تمرکز در اطراف خیابان موت در جنوب خیابان کانال کردند. بسیاری از مردان چینی همسران خود را ترک کردند تا به آمریکا بیایند، به این امید که بعدا ثروتمند شوند و برگردند. با شروع رشد محله چینی، ساکنان، تقریبا منحصرا مردان، شروع به تشکیل جوامع اجتماعی مختلف کردند. این جوامع همراه با محل سکونت و انجمن‌های خانوادگی به یک راه نجات مهم برای ساکنان محله چینی‌ها تبدیل شدند.

تا سال۱۸۸۰، محله چینی‌ها محل زندگی ۷۰۰ تا ۱۱۰۰مهاجر چینی بود. تصویب قانون محرومیت چین در سال۱۸۸۲ که مهاجرت چینی‌ها را محدود می‌کرد، رشد محله چینی‌ها را کند کرد. کنگره ایالات متحده قوانین استثنایی دیگری را برای مهاجران چینی بین سال‌های ۱۸۸۸ و ۱۹۰۲ تصویب کرد که در واقع تعداد چینی‌هایی را که وارد کشور می‌شدند، کاهش داد.

در دهه۱۸۹۰، خیابان‌های مات و پل مملو از رستوران‌های چینی بود که در میان ساکنان غیر چینی شهر نیویورک محبوبیت یافت. خانه‌های جاس، نامی آمریکایی برای زیارتگاه‌های تائوئیستی پر از بُخُور، یکی از مکان‌های ثابت در محله چینی‌ها بود.

در سال۱۸۹۳، بازیگر چو فونگ خانه اپرای چین را در خیابان ۵-۷ Doyers افتتاح کرد، اولین تئاتر چینی زبان در شرق سانفرانسیسکو. انجمن خیریه ادغام‌شده چین (CCBA) ساختمان را در خیابان ۱۶مات خریداری کرد و این ساختمان برای تالار شهر محله چینی‌ها در نظر گرفته شد. این سازمان اختلافات را داوری می‌کرد، به عنوان واسطه در معاملات تجاری عمل می‌کرد و از حقوق آمریکایی‌های چینی‌تبار و چینی‌ها دفاع می‌کرد.

در دهه۱۹۲۰، جمعیت چینی شهر نیویورک صنعت غذایی قابل توجهی را اداره می‌کردند؛ به‌طوری‌که کشاورزان چینی در جزیره لانگ، محصولات گیاهی سنتی چینی و سبزیجات مختلف را پرورش می‌دادند و روزانه محصولات را به محله چینی‌ها می‌فرستادند. تا سال۱۹۳۰، بیش از ۴هزار چینی در محله چینی‌ها زندگی می‌کردند.

قوانین مختلف محرومیت چین در دهه۱۹۴۰ برداشته شد و به چین سهمیه کوچکی برای مهاجرت داده شد که به محله چینی اجازه داد به رشد خود ادامه دهد. در اوایل دهه۱۹۵۰، یک پروژه نوسازی شهری، طرح روستای چینی، تهدیدی برای نابودی هسته تاریخی محله چینی‌ها آغازشد و یک پروژه مسکن در مقیاس بزرگ جایگزین ساختمان‌های تجاری و مسکونی شد. طرفداران جامعه چینی با این طرح مبارزه کردند که می‌توانست اقتصاد محلی محله چینی‌ها را از بین ببرد. لذا این طرح کنار گذاشته شد. قانون مهاجرت و ملیت در سال۱۹۶۵ سیستم سهمیه مهاجرت را لغو کرد و به مهاجران بیشتری از آسیا اجازه ورود به ایالات متحده را داد. موج جدیدی از مهاجران چینی شروع به اسکان در محله چینی‌ها کرد و جمعیت به‌طور چشمگیری افزایش یافت. هجوم ساکنان جدید به محله چینی‌ها کمک کرد تا محدوده‌های خود را از منطقه تاریخی هفت بلوکی خود در اطراف خیابان‌های مات و مولت به منطقه‌ای ۵۵بلوکی از رودخانه شرقی تا تالار شهر و از سنت جیمز پلیس تا شمال کالیفرنیا گسترش دهد.

جامعه چینی به سرعت در حال رشد فراتر از مرزهای تاریخی خود به گسترش خود ادامه داد و تا سال۱۹۸۰ جامعه چینی در شهر نیویورک (شامل محله‌های بروکلین، فلاشینگ و کوئینز) بزرگ‌ترین در کشور بود و از جامعه سانفرانسیسکو پیشی گرفت.

ترجمه از علی محرابی