رضازاده ملک، مورخ انقلاب مشروطه

رضازاده‌ملک در دوران نوجوانی در آغاز دهه‌‌ ۳۰ خورشیدی به برخی از سازمان‌های سیاسی گرایش یافت و در دوران دانشجویی در کنار تحصیلات خود در دهه‌‌ ۴۰ خورشیدی به مطالعه و پژوهش در مسائل تاریخ معاصر، به ویژه انقلاب مشروطه و زبان و ادب پارسی روی آورد. کتاب «اصول حسابداری» او هنوز از کتاب‌‌های درسی دانشگاهی محسوب می‌شود. مجموعه‌‌ آثار رضازاده‌ملک دربرگیرنده‌‌ ۳۵ عنوان کتاب و ۸۰ مقاله در حوزه‌های تاریخ، متون، زبان و ادب فارسی، خیام‌‌شناسی و تقویم است. رضازاده‌ملک به علوم عقلی در دوره‌های گذشته توجه داشت و آثاری در این عرصه پدید آورد که می‌توان از تحقیقات گسترده او درباره عمرخیام نام برد.

وی رساله‌های علمی شاعر و ریاضی‌‌دان ایرانی را در چند کتاب معرفی کرد که دانشنامه خیامی، دو رساله فلسفی از عمرخیام، عمر خیام و قافله‌‌سالار دانش برخی از آنها است. در همین حوزه باید از پژوهش‌های رحیم رضازاده‌ملک درباره نجوم، تقویم و گاهشماری نام برد. او در رشته اقتصاد تحصیل کرده بود اما شهرت و اعتبارش به خاطر مطالعاتش در زمینه تاریخ معاصر و آثار تحقیقی وی در مسائل فرهنگی بود. «تاریخ روابط ایران و ممالک متحده آمریکا» در ۱۳۵۰ انتشار یافت که نویسنده به آغاز مناسبات دو کشور پرداخته است. کتاب «حیدرخان عمواوغلی، چکیده انقلاب» در ۱۳۵۲ توسط انتشارات دنیا منتشر شد.

وی برای انتشار آن با اداره سانسور رژیم پهلوی مدت‌ها دست و پنجه نرم کرد. البته پرداختن به زندگی این انقلابی شورشی بی‌‌شک بی‌‌ارتباط با گرایش‌‌های سیاسی نویسنده‌‌ آن نبوده است. کتاب «سوسمارالدوله» نیز در ۱۳۵۴ انتشار یافت. کتاب «هوپ هوپ، زبان بُرّای انقلاب» (۱۳۵۷) و مقاله‌‌ «نخستین تجلیات نهضت کارگری در ایران» در دفتر چهارم «نقد و تحقیق» در ۱۳۵۷ خورشیدی انتشار یافتند. کتاب «ایران و ایرانیان» (خاطرات بنجامین، نخستین سفیر آمریکا در ایران به سال‌های ۱۸۸۳- ۱۸۸۵) در ۱۳۶۳ خورشیدی و «انقلاب مشروطه ایران» (به روایت اسناد وزارت امور خارجه انگلیس-  کتاب‌‌های آبی)، کتاب‌های دیگر رضازاده ملک بودند که در ۱۳۷۷ خورشیدی انتشار یافتند. این محقق سختکوش علاوه بر نگارش کتاب‌‌های یادشده دستی هم در تصحیح متون داشت که «توضیح و تحلیل زین‌‌الاخبار و مزدکنامه» از جمله آنهاست. این مورخ سرشناس ۲۲ تیرماه ۱۳۸۹ خورشیدی در تهران در‌گذشت.