دنی اوینس، موسس  رستوران‌های زنجیره‌ای کرکر برل

   حرفه

اوینس مدتی دستیار عموی خود جو ال.اوینس، نماینده کنگره آمریکا بود و پس از آن در شرکت نفتی خانوادگی خود مشغول به کار شد. وی زمانی که برای شرکت نفتی شل کار می‌کرد، در ۱۹۶۹ رستوران‌های «کرکر برل» را پایه‌گذاری کرد. اولین رستوران کرکر برل در شهر لبنان تنسی افتتاح شد؛ رستورانی که اوینس با وام ۴۰هزار دلاری آن را ساخت و تنها پس از یک ماه که از افتتاحش می‌گذشت، به سوددهی رسید.

اوینس از زمان تاسیس این شرکت زنجیره‌ای در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۱ مدیرعامل آن بود و پس از آنکه به دلیل سیاست‌های تبعیض‌آمیز وی، یکی از سهامداران از این کمپانی خارج شد، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ که بازنشسته شد، رئیس هیات‌مدیره آن بود. در این دوران سه‌ساله، او رئیس هیات مدیران آکادمی نظامی کستل هایتس نیز بود.

در سال ۱۹۹۸ کرکر برل با رهبری اوینس «میچل هاوس» در شهر لبنان را خرید؛ خانه‌ای که در اصل یک خوابگاه دانشجویی وابسته به کستل هایتس بود. کمپانی کرکر برل ۲میلیون دلار برای بازسازی این بنا هزینه کرد و در نهایت به ساختمان و دفتر اصلی آن تبدیل شد.

   رویکردهای تبعیض‌آمیز دنی اوینس

در اوایل دهه ۱۹۹۰ کرکر برل موضوع بحث‌های گسترده‌ای در آمریکا شد؛ زیرا اوینس شخصا سیاست رسمی شرکت را منع استخدام برخی اقلیت‌ها اعلام کرد. در دهه بعد خود اوینس با تاکید علنی بر سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان و اقلیت‌ها به این مناقشات دامن زد. در ۲۰۰۱ سهامداران، اوینس را از ریاست و مدیرعاملی شرکت برکنار و مایکل ای.وودهاوس را جایگزین وی کردند؛ اما اوینس همچنان ریاست هیات‌مدیره را بر عهده داشت. در سال بعد با فشار سهامداران هیات‌مدیره به‌ناچار او سیاست‌های عدم‌تبعیض را در رویکرد خود گنجاند.

در سال ۲۰۲۰، شرکت کرکر برل حدود ۵۵۰ هزار نفر را درر استخدام خود داشت و این شرکت ۶۶۳شعبه دارد. دنی اوینس ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲ در لبنان تنسی درگذشت.