جیمز اچ. کیندلبرگر از پیشگامان هوانوردی در آمریکا

کیندلبرگر در ۸ مه ‌۱۸۹۵ در ویلینگ واقع در ویرجینیای غربی در خانواده یک آهن کار به دنیا آمد. وی در دهمین سال تحصیل مدرسه را ترک گفت و به پدرش در صنایع فولاد پیوست و پس از آن چند دوره آموزشی را گذراند. در ۱۹۱۶ وقتی ۲۱ ساله بود، وارد انستیتو فناوری کارنگی شد تا تحصیلات خود را در رشته مهندسی دنبال کند. «داچ» به ریشه آلمانی او اشاره داشت. در ۱۹۱۹ وی با تلما نار ازدواج کرد و از وی صاحب دو فرزند شد.

  حرفه هوانوردی

طی جنگ جهانی اول، کیندلبرگر عضو نیروی هوایی آمریکا و مربی خلبانی در پارک فیلد ممفیس در تنسی بود و پس از جنگ کار خود در حوزه هوانوردی را دنبال کرد. در ۱۹۲۰ طراح ارشد و معاون سرمهندس در شرکت گلن ال. مارتین در کلیولند اوهایو شد.

کیندلبرگر در سرتاسر عمر حرفه‌ای خود با جی. ال. لی اتوود همکاری داشت؛ آنان از پیش در ۱۹۳۰ در کمپانی هواپیماسازی داگلاس به عنوان دو مهندس جوان همکاری خود را شروع کردند و بر روی هواپیماهای ترابری دی‌سی-۱ و دی‌سی-۲ کار کردند. کیندلبرگر به عنوان مهندس ارشد فعالیت داشت و به مدت ۹ سال با داگلاس همکاری کرد.

این دو در ۱۹۳۴ هواپیماسازی داگلاس را ترک گفتند و به «هوانوردی آمریکای شمالی» پیوستند. اتوود در آنجا مهندس ارشد شد و کیندلبرگر ریاست و مدیرعاملی آنجا را بر عهده گرفت. وقتی که آنها کار خود را در آنجا شروع کردند کمپانی یاد شده برای ساخت یک هواپیمای مسافربری سفارش گرفته بود. با مدیریت کیندلبرگر این کمپانی یک میلیون دلار برای ساخت یک هواپیمای آموزشی نظامی دریافت کرد.

  جنگ جهانی دوم

در تابستان ۱۹۴۱ هنگامی که ایالات متحده هنوز در جنگ جهانی دوم دخالت نکرده بود، وزارت هوانوردی بریتانیا از کمپانی مزبور خواست تا جنگنده‌های «کورتیس پی-۴۰ وارهاوک» را برای نیروی هوایی سلطنتی بسازد، اما این هواپیماها در نهایت در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت. کیندلبرگر به طرف‌های بریتانیایی خود گفت که کمپانی متبوع وی می‌تواند هواپیماهایی با طراحی جدید بسازد و پیش نمونه موستانگ پی-۵۱ را طی چهار ماه تکمیل کرد. تا پایان جنگ، در کل ۴۲هزار هواپیما توسط این کمپانی ساخته شد.

  پس از جنگ

اتوود و کیندلبرگر در ۱۹۴۶ تصمیم گرفتند تا یک میلیون دلار بر روی یک تجهیزات آزمایش موتور موشک در سانتا سوسانا و یک تونل‌ هوای فوق صوت (که‌ در آن‌ هواپیما و غیره‌ را آزمایش‌ مى‌کنند) در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس سرمایه‌گذاری کنند.

در ۱۹۶۰ کیندلبرگر بازنشسته شد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۶۲ در کالیفرنیا درگذشت. او در ۱۹۷۲ به تالار مشاهیر هوانوردی آمریکا پیوست.