وهبی کوچ، کارآفرین و نیکوکار ترک  و موسس گروه کوچ

در سال۱۹۴۲ کوچ با تصویب قانون مالیات، از فرصت استفاده کرد و صاحب بسیاری از شرکت‌های ورشکسته و زیان‌ده شد که از آن میان باید به بنایی در استانبول اشاره کرد که مالک آن یک ارمنی به نام مارگاریوس اوهانیان بود که آن را به زیر قیمت به کوچ فروخت.

وی در سال۱۹۴۶ به آمریکا سفر کرد تا با مدیران تجاری آن کشور که با آنها در ترکیه شراکت داشت، دیدار کند. در سال۱۹۴۸ با جنرال‌الکتریک قراردادی امضا کرد و در سال۱۹۵۲ کارخانه‌ای برای تولید لامپ در ترکیه تاسیس کرد. در دهه ۱۹۵۰ وی گام‌های مهمی در راستای صنعتی‌سازی ترکیه برداشت و شرکت‌های متبوع وی شروع به تولید خودرو، وسایل برقی، رادیاتور، منسوجات و ... کردند. شرکت‌هایی همچون منسوجات بزکورت، آرچلیک، دمیر دوکوم، تورکای، آیگاز، صنایع الکتریک ترک و یک شرکت تولید کابل با همکاری شرکت زیمنس افتتاح شدند. در پی توافق با شرکت فورد در ۱۹۵۹، امروزه کمپانی برجسته خودروسازی فورد اتوسان فعالیت دارد. در پی تولید انبوه نخستین خودروی داخلی در ۱۹۶۶ با نام «آنادول» و فعالیت‌های گسترده اقتصادی، کوچ در سال۱۹۶۸ طی همکاری با فیات ایتالیا، «توفاش» را راه‌اندازی کرد تا دومین خودروی داخلی با نام «مورات» در ۱۹۷۱ تولید شود.

او در سال۱۹۶۳با تجمیع همه شرکت‌های خود، هلدینگ کوچ را تاسیس کرد. این گروه با کمپانی‌های مشهور جهان همچون فیات، فورد، یاماها و آلیانز شراکت بین‌المللی دارد. وهبی کوچ طی ۷۶سال فعالیت به بخش‌های مختلفی چون صنایع غذایی، سرمایه‌گذاری، انرژی، خودروسازی، توریسم و فناوری پا گذاشت. گروه کوچ ۸۰هزار نیرو و سالانه نزدیک به یک‌میلیارد دلار صادرات دارد. همچنین هر سال بیش از نیم‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. کوچ برای آنکه وقت بیشتری را صرف فعالیت‌های خیریه کند، در سال۱۹۸۴ از مقام خود کناره‌گیری کرد. وی ۲۵فوریه ۱۹۹۶ درگذشت.